کاهش مصرف شکر در رژیم غذایی روند پیری را کند می‌کند

مصرف غذاهای حاوی قند افزوده با روند سریع پیری بیولوژیک مرتبط استدویچه وله: یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که شکر افزوده به مواد غذایی می‌تواند باعث پیری زودرس سلول‌های بدن شود.

به گزارش نشریه "HealthDay"، محققان دریافتند کمترین میزان شکر افزوده با تسریع روند پیری مرتبط است حتی اگر رژیم غذایی کاملا سالم باشد.

نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام و در نشریه "JAMA Network Open" به چاپ رسید، نشان می‌دهد که میزان بالای شکر افزوده سبب ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های متابولیک قلبی و سرطان و التهاب می‌شود که همگی با افزایش سن به وجود می‌آیند.

برای این مطالعه، محققان سوابق غذایی ۳۴۲ زن با میانگین سنی ۳۹ سال را تجزیه و تحلیل کردند. زنان در این مطالعه به طور متوسط ​​روزانه ۶۱ گرم شکر افزوده مصرف می‌کردند.

محققان دریافتند که مصرف غذاهای حاوی قند افزوده با روند سریع پیری بیولوژیک مرتبط است، حتی اگر رژیم غذایی سالم باشد.

با توجه به اینکه "الگوهای اپی ژنتیکی" برگشت‌پذیر به نظر می‌رسند، حذف ۱۰ گرم شکر افزوده در روز سن بیولوژیکی را در طول زمان، ۲ ماه و ۴ روز کاهش می‌دهد. "اپی‌ژنتیک"، مطالعه عوامل خارجی یا محیطی است که باعث روشن یا خاموش شدن ژن‌ها می‌شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده به بزرگسالان توصیه می‌کند روزانه بیش از ۵۰ گرم شکر افزوده مصرف نکنند. یک تکه شکلات شیری حدود ۲۵ گرم شکر افزوده و یک قوطی کولا حدود ۳۹ گرم شکر افزوده دارد.

با توجه به نتایج این مطالعه متخصصان توصیه می‌کنند با تمرکز روی غذاهای سالم که قندهای افزوده کمی دارند، یک رژیم غذایی سالم طولانی‌مدت داشته باشیم. رژیم‌های غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضدالتهابی به کندتر شدن پیری سلولی کمک می‌کند. الگوی غذایی مدیترانه‌ای بیشترین ارتباط را با جوانی سلولی دارد. این رژیم بر میوه‌ها و سبزیجات تازه، آجیل، لوبیا و غلات کامل،روغن زیتون، ماهی و غذای دریایی تمرکز دارد.
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.