بیمارستان زیرزمینی ۲۰۰۰ تختخوابی حیفا، برای روزهای پس از حمله ایران و حزب‌الله

یورونیوز: در اعماق شهر حیفا در شمال اسرائیل، یک بیمارستان بزرگ زیرزمینی وجود دارد که صدها تخت در امتداد دیوارهای بتنی آن قرار داده شده‌ است.

اتاق‌های عمل، بخش زایمان و مرکز اورژانس از بخش‌های مهم این بیمارستان زیرزمینی هستند. اما هنوز هیچ بیماری در آن بستری نشده است.

مرکز خدمات پزشکی «رامبام» احداث و تجهیز این پناهگاه درمانی را پس از جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ کلید زد.

این مرکز در شرایط عادی یک پارکینگ چندطبقه است، اما می‌توان آن را در کمتر از سه روز به یک بیمارستان تبدیل کرد. این بیمارستان پس از مدت کوتاهی از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل در حالت آماده‌باش قرار گرفت.

این مرکز که گنجایش بیش از دو هزار تخت بیمارستانی را دارد، در صورت وقوع یک حمله بزرگ به اسرائیل، بیماران بستری شده در مراکز پزشکی نزدیک به خود را پذیرش خواهد کرد. همچنین در این بیمارستان، فضای کافی برای درمان مجروحان وجود دارد.

با توجه به تهدیدات جدی ایران و حزب‌الله پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، و فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در هفته گذشته و احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار، پزشکان حاضر در این بیمارستان می‌گویند که برای یک حمله بزرگ به حیفا آماده هستند.

دکتر آوی وایزمن، مدیر این بیمارستان زیرزمینی به «بی‌بی‌سی جهانی» گفت: «کِی، کی، کی این اتفاق می‌افتد؟ هیچ‌کس نمی‌داند. ما زیاد در مورد آن صحبت می‌کنیم.» او در ادامه گفت که مردم نگران هستند.

دکتر وایزمن و تیمش فقط امیدوار هستند که هرگونه تشدید خشونت و درگیری به سرعت پایان یابد.

در نزدیکی این بیمارستان، یک مکان دیدنی و زیبا وجود دارد که از آنجا می‌توان منظره‌ای شگفت‌انگیز از شهر حیفا و بندر پرجنب‌وجوش آن مشاهده کرد. در سمت دریا، کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها به آرامی در حرکت هستند.

اما نزدیکی حیفا به لبنان و موشک‌های حزب‌الله، این شهر را در معرض خطر قرار می‌دهد. در حیفا اگر به مسیرهای کشتیرانی نگاه کنید، می‌توانید مرز را ببینید.

ساکنان این شهر به مانورهای اضطراری که هر چند ماه یک‌بار برگزار می‌شود، عادت دارند. دانش‌آموزان به‌طور منظم تمرین می‌کنند که در صورت وقوع حمله چه کاری باید انجام دهند.

یک زوج جوان در مرکز شهر حیفا در گفتگو با «بی‌بی‌سی جهانی» از زندگی با این تهدیدات سخن گفتند. زن با بیان این که این تهدیدها مانند «یک بمب ساعتی» است، گفت: «هر لحظه ممکن است آژیرها به صدا درآیند. آیا خواهم مرد؟ آیا وقت خواهم داشت به خانواده‌ام بپیوندم؟»

اما افرادی دیگری در این شهر زندگی می‌کنند که نگرانی کمتری دارند. لوآی در کافه تازه‌افتتاح‌شده‌اش یک کاپوچینو ریخت و گفت که به وضعیت عادت کرده است. او گفت: «مردم می‌ترسند اما من نمی‌ترسم.»

شهردار حیفا هم به بی‌خوابی‌های شبانه اعتراف می‌کند. مسئولیت اداره این شهر، چهره «یونو یاحاو» هشتاد ساله را تحت تاثیر قرار داده است. او همچنین در طول جنگ ۲۰۰۶، مسئولیت اداره شهر حیفا را بر عهده داشت.

او با ابراز ناراحتی از وضعیت کنونی، به «بی‌بی‌سی جهانی» گفت رهبران کشورهای خاورمیانه به جای ساختن فقط به تخریب، کشتن و جنگیدن توجه دارند.

حیفا یک شهر «مختلط» به حساب می‌آید؛ شهری که تعداد زیادی از عرب‌های اسرائیلی در کنار یهودیان اسرائیلی زندگی می‌کنند.

آقای یاحاو با اشاره به همزیستی مسالمت‌آمیز ساکنان شهر حیفا، گفت که این موضوع باعث دردناک‌تر شدن درگیری‌ها و مشکلات کنونی شده است. او تأکید دارد که صلح هنوز ممکن است.

همزمان با آماده‌سازی بیمارستان زیرزمینی و مستحکم در حیفا، تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای رسیدن به صلح و کاهش تنش‌ها همچنان ادامه دارد.

شاید هنوز امیدی وجود داشته باشد تا هرگز از این بیمارستان زیرزمینی استفاده نشود.
+5
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.