جمهوری اسلامی چه راه‌هایی برای حمله به اسرائیل دارد و اگر حمله کرد بعد چه خواهد شد؟

ایندیپندنت فارسی: نشریه تلگراف در یادداشتی به قلم جوتام کونفینو، به بررسی این موضوع پرداخت که حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل که مقامات تهران پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، از رهبران حماس وعده آن را داده‌اند، چطور می‌تواند انجام شود.

در این یادداشت، با ذکر اینکه اسرائیل در حال آماده شدن برای یک حمله بزرگ از سمت جمهوری اسلامی است و تنش‌های‌ منطقه‌ای هم به سطحی رسیده که از زمان حملات حماس در هفتم اکتبر تاکنون دیده نشده، به این موضوع اشاره شده است که «ایالات متحده جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی به خاورمیانه فرستاده و در همین حال بریتانیا اعلام کرده است که کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی و هلی‌کوپترهای نظامی‌ آن در حالت آماده‌باش قرار دارند».

این تحلیلگر در ادامه تاکید می‌کند که پیش‌بینی‌ مقام‌های مختلف و رسانه‌ها درباره زمان‌بندی حمله ایران هم برای اسرائیلی‌ها نگران‌کننده است؛ زمان‌بندی که از اقدام انتقام‌جویانه «قریب‌الوقوع» جمهوری اسلامی تا حمله «در روزهای آینده» متغیر است.

جوتام کونفینو با مطرح کردن این پرسش که «جمهوری اسلامی چگونه به اسرائیل پاسخ خواهد داد؟» شیوه‌های مختلف حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران را  بررسی کرده است.
حملات موشکی و پهپادی
تلگراف می‌نویسد، جمهوری اسلامی ایران با حدود سه هزار موشک بالیستیکی که در اختیار دارد، می‌تواند خسارات جدی به اسرائیل وارد کند. در ماه آوریل (فروردین ماه)، ایران تعداد زیادی پهپاد، موشک‌ کروز و ۱۲۰ موشک بالیستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد. در عین حال، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله و شورشیان حوثی در یمن هم بر شدت این حملات افزودند.

با اینکه حدود ۹۹ درصد پرتابه‌های حمله پیشین سرنگون شدند و نتوانستند به هیچ شهر بزرگی خسارت جدی وارد کنند، احتمال اینکه پهپادهای پیشرفته ایران بتوانند به اسرائیل برسند وجود دارد. برخی از آن پهپادها می‌توانند بمب‌های هدایت‌شونده پرتاب کنند، در حالی که برخی دیگر مانند پهپاد شاهد‌ــ۱۳۶ بین ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کنند.
حملات سایبری
اسرائیل حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی‌اش را هم محتمل می‌داند. به گزارش فایننشال‌تایمز، هکرهای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۰ تلاش کردند میزان کلر را در شبکه آب‌ شهری اسرائیل افزایش دهند.

در سال‌های اخیر نیز صدها حمله سایبری مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به اهدافی در اسرائیل انجام شده است؛ از جمله فرودگاه بن گوریون، وب‌سایت‌های دولتی، نیروگاه‌ها، بندرها، پالایشگاه‌های نفت و شرکت‌های انرژی.

پیش‌بینی می‌شود که اگر جمهوری اسلامی یک حمله سایبری گسترده و موفقیت‌آمیز انجام دهد، واکنشی مشابه از سوی اسرائیل در انتظارش خواهد بود.
هدف گرفتن سفارتخانه‌ها
به نوشته تلگراف، اسرائیلی‌ها، یهودیان و سفارتخانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف نیز می‌توانند اهداف مهمی برای جمهوری اسلامی تلقی شوند. اسرائیل طی این سال‌ها حملات متعددی را در اروپا و آمریکای جنوبی خنثی کرده و سفارت‌های این کشور از هفتم اکتبر در حالت آماده‌باش قرار دارند.

در ماه ژانویه، پلیس سوئد اعلام کرد که یک «شیء خطرناک» را از سفارت اسرائیل خارج کرده است. مقام‌های سوئدی تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل را محکوم کردند.

براساس پیش‌بینی تلگراف، به نظر می‌رسد که اگر جمهوری اسلامی یکی از سفارتخانه‌های اسرائیل را هدف قرار دهد و سفیر یا یک مقام اسرائیلی کشته شود، تل‌آویو ممکن است با حمله به یکی از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در منطقه یا کشتن فرماندهان ارشد ایران آن را تلافی کند.
کمک گرفتن از حزب‌الله لبنان
گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی از هفتم اکتبر تاکنون نزدیک به هفت هزار موشک ضدتانک و پهپاد به سمت شمال اسرائیل شلیک کرده که به کشته شدن ۴۰ اسرائیلی منجر شده است. پس از کشته شدن فواد شکر، از رهبران حزب‌الله، در حمله اسرائیل، اکنون این گروه نیز در کنار جمهوری اسلامی، اسرائیل را به تشدید حملات تهدید می‌کند.

تخمین زده می‌شود که حزب‌الله ۱۵۰ هزار موشک در اختیار داشته باشد که چهار هزار و ۵۰۰ راکت آن می‌توانند به مرکز اسرائیل برسد. بر اساس اطلاعات موجود، این موشک‌ها از نوع پیشرفته با قابلیت هدایت دقیق‌اند و تهدیدی مهم علیه تل‌آویو محسوب می‌شوند.

در حالی که سیستم دفاع هوایی اسرائیل تاکنون بسیار کارآمد بوده است، کارشناسان می‌گویند حمله تمام‌عیار حزب‌الله و هدف قرار دادن مکان‌های حساس در اسرائیل تخریب و تلفات گسترده به بار خواهد آورد.

حزب‌الله از هفتم اکتبر چندین ویدیو تبلیغاتی حاوی تصاویر ماهواره‌ای از مراکز حساس اسرائیل از جمله پایگاه‌های ارتش، راکتور هسته‌ای دیمونا و فرودگاه منتشر کرده است. اسرائیل نگران است که پالایشگاه‌های نفت، سکوهای گاز، بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها و مناطق غیرنظامی نیز هدف حمله موشک‌های هدایت‌شونده حزب‌الله قرار گیرند.

به گزارش تلگراف، حزب‌الله زرادخانه وسیعی از هواپیماهای بدون سرنشین هم دارد که از آن‌ها برای حمله به اسرائیل و وارد کردن تلفات استفاده می‌کند. در چنین شرایطی، اگر این گروه تصمیم بگیرد به مرکز اسرائیل و اماکن غیرنظامی حمله کند، احتمالا یک جنگ تمام‌عیار در خواهد گرفت.
گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران
به گزارش تلگراف، هنوز مشخص نیست آیا تهران مستقیم به اسرائیل حمله می‌کند یا نه. به باور برخی کارشناسان، ممکن است جمهوری اسلامی به جای حمله مستقیم، از نمایندگانش در لبنان، یمن، عراق و سوریه بخواهد انتقام کشته شدن هنیه در تهران را از اسرائیل بگیرند. در این صورت، این پیام به اسرائیل فرستاده می‌شود که ایران به جنگ مستقیم علاقه‌ای ندارد.

ضمن آنکه حملات متعدد نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ممکن است به عنوان راهی برای کاهش قدرت ارتش و سیستم دفاع هوایی اسرائیل تلقی شود.

در میان گروه‌های نیابتی‌های تهران تاکنون شورشیان حوثی در یمن در تحت فشار گذاشتن اسرائیل بیشترین نقش را ایفا کرده‌اند. این گروه از نوامبر گذشته بیش از ۲۰۰ پهپاد و موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرده است. در ماه ژوییه هم یک غیرنظامی اسرائیلی در تل‌آویو بر اثر حمله پهپاد حوثی‌ها کشته شد.

تلگراف می‌نویسد، از میان گزینه‌های مختلف ایران، حملات از سوریه، عراق و یمن کمترین شدت را دارند و برای اسرائیل از نظر دفاعی آسان‌ترین گزینه به شمار می‌روند زیرا اسرائیل می‌تواند با حملات هوایی به شبه‌نظامیان در این سه کشور با آن‌ها مقابله کند.
بعد چه می‌شود؟
به گزارش تلگراف، در حالی که بسیاری از اسرائیلی‌ها، از جمله وزرای دولت خواستار جنگی تمام‌عیار با حزب‌الله برای بازگرداندن امنیت به شمال اسرائیل‌اند، بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفته است به جای آن، درگیری‌های چندجانبه را محدود کند. با این حال ارزیابی فعلی کارشناسان اسرائیلی این است که حمله مستقیم جمهوری اسلامی و حزب‌الله به مراکز غیرنظامی، برای نخست‌وزیر اسرائیل جز آغاز یک جنگ تمام‌عیار، گزینه‌ای باقی نمی‌گذارد.

براساس برآورد تلگراف، در میان بحران‌های کنونی در منطقه، تصمیم جو بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌ آتی ریاست‌جمهوری آمریکا هم به نتانیاهو جرات داد اقدام‌های جسورانه‌تری علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد. گفته می‌شود نخست‌وزیر اسرائیل بر این باور است بایدن که اکنون به دنبال انتخاب مجدد نیست، برای حمایت کامل از اسرائیل آزادی عمل بیشتری خواهد داشت.

براساس پیش‌بینی تلگراف، در هر حال، عامل تعیین‌کننده در واکنش اسرائیل میزان تلفات و آسیب وارده به زیرساخت‌های غیرنظامی خواهد بود. بسته به مقیاس این خسارت‌ها، اسرائیل یکی از طرح‌های متعددش را برای ضربه زدن به ایران و گروه‌های نیابتی‌اش فعال خواهد کرد و در صورت اثبات نقش حزب‌الله، این گروه شدیدترین عواقب را متحمل خواهد شد.

تلگراف می‌نویسد، به دلیل فاصله جغرافیای زیاد، برای اسرائیل حمله به ایران به‌مراتب دشوارتر از آسیب زدن به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی است؛ هرچند این حمله می‌تواند به تل‌آویو برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران بهانه لازم را بدهد؛ حمله‌ای که دهه‌ها است تهدید می‌کند آن را انجام خواهد داد
+0
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.