وزیر دفاع ایالات متحده: آمریکا به ایران و اسرائیل اطلاع داده که نیازی به گسترش جنگ نیست

 آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع ایالات متحدهرادیو فردا: با بالا گرفتن احتمال پاسخ نظامی ایران به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، وزیر خارجه ایالات متحده گفت که واشینگتن به ایران و اسرائیل اطلاع داده است که نیازی به گسترش این جنگ نیست.

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه پس از نشستی به همراه لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، و همتایان استرالیایی آنها تاکید کرد که مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر با متحدان و شرکای واشینگتن در خاورمیانه در ارتباط مدام بوده‌اند و این اجماع در منطقه وجود دارد که جنگ نباید گسترش پیدا کند.

آقای بلینکن اظهار داشت: «رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک گسترده‌ای با متحدان و شرکایمان داشته‌ایم و این موضوع را به ‌طور مستقیم به اطلاع ایران رسانده‌ایم. به اسرائیل نیز به‌طور مستقیم این پیام را منتقل کرده‌ایم.»

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، بامداد چهارشنبه دهم مرداد ماه در تهران ترور شد. آقای هنیه برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور تازه ایران، به تهران سفر کرده بود و مقامات جمهوری اسلامی وعده انتقام داده‌اند، امری که به نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ در خاورمیانه دامن زده است.

آنتونی بلینکن در ادامه اظهارات روز سه‌شنبه خود خاطرنشان ساخت که آمریکا همچنان خود را متعهد به دفاع از اسرائیل در برابر حمله احتمالی ایران می‌داند. او اما در عین حال هشدار داد که در منطقه همه باید خطرات تشدید تنش‌ها و اشتباهات محاسباتی را متوجه شوند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «حملات بیشتر تنها احتمال عواقب خطرناک را بیشتر می‌کند، عواقبی که هیچ کسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند یا کامل کنترلش کند.»

پیش از این یک مقام ارشد آمریکایی که متمرکز بر خاورمیانه است به خبرگزاری رویترز گفته بود که واشینگتن نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست تا تمام طرف‌ها را از رفتن به مسیری که بازگشتی ندارد، منصرف کند.

با این حال ایران به خاطر حمایت‌های ایالات متحده از اسرائیل، واشینگتن را مسئول ترور اسماعیل هنیه می‌داند.

لوید آستین روز سه‌شنبه پس از آن پنج سرباز آمریکایی در حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد در عراق مجروح شدند، هشدار داد که ایالات متحده حمله به نیروهای خود را تحمل نمی‌کند.

آقای آستین در پاسخ به این سئوال که آیا می‌داند چه کسانی پشت این حمله بوده‌اند، گفت که ایالات متحده مطمئن است کار شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بوده، اما هنوز نمی‌داند که کار کدام یک از آنها بوده.
+1
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.