اخراج مدیر مرکز اسلامی جمهوری اسلامی در برلین، درگیر شدن با پلیس فرودگاه برای ورود به آلمان

ایران اینترنشنال: بر اساس اطلاعات رسیده به خبرنگار ایران‌اینترنشنال در برلین، نصیر نیک‌نژاد، امام جماعت مرکز اسلامی برلین، از آلمان دیپورت شده است.

بر اساس این اطلاعات، نیک‌نژاد و همسرش سه هفته پیش از تعطیلی مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی در سراسر آلمان، پس از بازگشت از مرخصی یک ماهه، در فرودگاه برلین بازداشت و به ایران بازگردانده (دیپورت) شده است.

دولت آلمان صبح روز چهارشنبه سوم مرداد در بیانیه‌ای فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و شماری دیگر از مراکز اسلامی مرتبط با آن را ممنوع اعلام کرد.

این مراکز به «تبلیغ ایدئولوژی جمهوری اسلامی، حمایت از حزب‌الله لبنان و اقدام علیه قانون اساسی آلمان» متهم شدند.

منبع خبری ایران‌اینترنشنال گفته است نیک‌نژاد پس از اینکه متوجه شده اجازه ورود به آلمان ندارد، با پلیس فرودگاه درگیر شده است.

هنوز از سرنوشت دیگر امامان جماعت منسوب شده از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آلمان و اینکه آیا آن‌ها نیز به ایران بازگردانده شده‌اند یا خیر، اطلاعی در دست نیست.

در پی اقدام پلیس آلمان در بستن مراکز اسلامی مرتبط با تهران، هانس اودو موتسل، سفیر آلمان در ایران از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه، بدون ذکر نام این مدیر کل آمده است که او در این نشست، «ضمن محکوم کردن اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر»، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر آلمان ابلاغ کرد.

از مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه چنین نقل قول شد که: «متاسفانه آنچه امروز در آلمان اتفاق افتاد، مصداق بارز اسلام‌ستیزی و مقابله با آموزه‌های ادیان ابراهیمی است که البته روی دیگر آن، دیکتاتوری و ترویج عامدانه خشونت است.»

پلیس آلمان با هدف بازرسی و تحقیق، به ۵۳ مکان وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ در سراسر آلمان یورش برد.

رناتا آلت، رییس کمیته حقوق بشر و کمک‌های انسان‌دوستانه پارلمان فدرال آلمان در واکنش به این موضوع، تعطیلی مراکز اسلامی جمهوری اسلامی را «یک گام مهم اما دیر هنگام» خواند.

این نماینده پارلمان فدرال آلمان با ارسال بیانیه‌ای به دفتر ایران‌اینترنشنال در برلین تصریح کرد: «ما نباید اجازه دهیم ارزش‌های ما، حقوق بشر و آزادی بیان به وسیله حزب‌الله لبنان و رژیم ایران مورد سوءاستفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد تا در آلمان پروپاگاندا و نفرت‌پراکنی کنند.»

آبان سال ۱۴۰۲ و به دنبال یورش گسترده‌ پلیس آلمان به دفاتر وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ، عضویت این مرکز در شورای مرکزی مسلمانان آلمان لغو شد.

جست‌وجو و بازرسی از ۵۴ ساختمان وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) در هفت ایالت هامبورگ، برلین، بایرن، نیدرزاکسن، هسن، بادن-وورتمبرگ و نوردراین-وستفالن، زمینه را برای ممنوعیت فعالیت این مرکز و زیرمجموعه‌هایش فراهم کرد.

شهردار هامبورگ پس از تعطیلی این مرکز گفت: «امروز برای جامعه شهری هامبورگ یک روز خوب است.»

پیتر چنچر در پیام خود در این باره اضافه کرد: «فعالیت‌های ضد قانون اساسی مرکز اسلامی هامبورگ از امروز پایان یافت.»

مرکز اسلامی هامبورگ حوالی دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی در مرکز توجه مطبوعات قرار گرفت. این مرکز از زمانی که هیات مدیره آن با حضور پدربزرگ محمدجواد ظریف تشکیل شد، تاکنون درگیر حاشیه بوده است.

نمایندگان «مجلس شورای ملی» سازندگان آن را به «کاسه گدایی دست گرفتن» متهم می‌کردند.

هر چند مرکز اسلامی هامبورگ در سال‌های اخیر به عنوان هسته اصلی تبلیغات جمهوری اسلامی در اروپای غربی مورد توجه قرار گرفت، ساخت پر‌حاشیه آن در سال‌های ۱۳۳۲ تا افتتاحش در سال ۱۳۴۴، مسیری پر‌حاشیه و طولانی را طی کرد.
+90
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران

    مفتخوره مفعول حالا بره نزد رهبر مفعولش و اینقدر نماز بزنه تو کمرش که بلند نشه،چه سال خوبی است
    0
    48
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    ایرانیان مقیم اروپا از دولت آلمان برای اخراج و دیپورت تروریست‌ها و عوامل جاسوسی آنها قدردانی و تشکر می کنند. این انگل ها را از تمام کشورهای اروپایی اخراج بکنید لطفا
    0
    47
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    آفرین به آلمان که با وجود حکمرانی چپهای عاشق ملا و آخوند و اسلامیست در اروپا ،سر عقل آمد و بعد از تعطیلی لانه زنبور اسلامی رژیم و ضبط وسایلش، این جرثومه های فساد و مفتخورهای نفرت پخش کن خامنه ای را هم اخراج میکنه.
    0
    4
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    محکوم کردن رفتار مغایر با اصول اولیه حقوق بشر؟؟؟ حقوق بشر مگه آمریکایی و استاندارد دوگانه نبود حالا رعایت نکردنش را محکوم میکنند؟ واقعا این مایه خنده نیست؟ اولین حقوق انسانی یعنی آزادی کلام و لباس پوشیدن رو سلب کردند اونم با گلوله بعد بسته شدن این مراکز عظیمی که با پول مردمی که راضی نیستند شده ضد حقوق بشر؟ فقط یک مرکزش 54 ساختمان داشته . فقط هزینه نگهداری این مرکز خودش یک هزینه سنگین هستش بعدشم شماها حتی اجازه ساخت یک کلیسای معمولی به آلمانی ها میدید؟ حالا اصلا کلیسا هیچ به مسلمانان سنی اجازه ساخت مسجد در تهران نمیدید بعد چطوره اونا اگر بخوان یک کلیسا یا کنیسه یا مسجد سنی بسازند میشه تهاجم مذهبی و . حالا اونا که مثل خودتون عمل کردند و رفتار خود شما رو با بقیه انجام دادند اینکار بد میشه؟؟؟؟ خدایا مشکل پیروان تو چیه؟ فهم و شعور یا نفهمی و بیشعوری .. اینه انسان اشرف مخلوقات تو ؟
    0
    3
    جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.