اوکراین اولین سری از جتهای جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا را تحویل گرفت

صدای آمریکا: رسانه‌های جهانی از تحویل نخستین سری از جتهای جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین خبر دادند، جنگنده‌هایی که کی‌یف آنها را به دلیل توانایی در دفع حملات هوایی و موشکی روسیه، بسیار مهم می‌داند.

خبرگزاری بلومبرگ، با تایید تحویل این جتها به اوکراین اعلام کرد هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این جنگنده‌ها تحویل داده شده و آیا خلبانان اوکراینی که در غرب از جمله در ایالات متحده آموزش دیده‌اند، می توانند از اف-۱۶ استفاده کنند یا خیر.

اوکراین از ماهها قبل، از کشورهای غربی خواسته بود تا با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶، به کی‌یف کمک کنند تا با تهاجم روسیه به کشورش مقابله کند.

براساس این گزارش جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، یک سال پیش بعد از درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین موافقت کرد تا به متحدان اجازه دهد جت‌های ساخت آمریکا را به اوکراین بدهند.

او همچنین گفته بود ایالات متحده آموزش خلبان‌های اوکراینی برای پرواز با اف-۱۶ را به عنوان بخشی از تلاش چندملیتی برای ارائه جت‌های پیشرفته به اوکراین آغاز خواهد کرد.

پس از این موافقت دانمارک وعده اهدای ۱۹ جت را داد و هلند اعلام کرد که ۲۴ فروند از این جتها را به اوکراین ارسال خواهد کرد. بلژیک و نروژ هم قول داده‌اند در این زمینه همکاری کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۱ تیر امسال گفت اولین گروه از جت‌های جنگنده اف -۱۶ ساخت ایالات متحده از دانمارک و هلند به اوکراین منتقل شده و تابستان امسال در آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که اوکراین می‌تواند به طور مؤثر از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کند.

همزمان ارتش اوکراین اوایل روز چهارشنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد که یکی از گسترده‌ترین حملات پهپادی روسیه را خنثی و همه ۸۹ پهپاد پرتاب شده توسط روسیه را سرنگون کرده است.

نیروی هوایی اوکراین هم اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور یک موشک هدایت شونده توسط روسیه که منطقه میکولایف را هدف قرار داده بود، را نیز سرنگون کرده است.

اوکراین اما اشاره‌ای به احتمال به کارگیری جنگنده‌های اف-۱۶ در دفع حملات هوایی روسیه در روز چهارشنبه نکرد.
+22
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    لین هم شد هایمارس و گلوله های ایکس کالیبو که حالا از زلنسکی بی ارزشتر و بی اعتبارتر شدن
    0
    3
    ‌پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.