ترور اسماعیل هنیه؛ وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید آمریکا هم مسئولیت دارد

سخنگوی دولت اسرائیل: درباره کشته شدن هنیه اظهار نظر نمی‌کنیم
سخنگوی دولت اسرائیل گفت درباره کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران اظهار نظری نمی‌کند.

او در عین حال گفت اسرائیل به مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌هایش متعهد است.

ترور اسماعیل هنیه در تهران به اسرائیل منتسب شده و کشورهایی چون قطر و مصر هم گفته‌اند که اسرائیل با این کار مانع از پیشرفت مذاکرات آتش‌بس می‌شود.
جسد اسماعیل هنیه به قطر منتقل می‌شود
به گزارش رسانه‌های عربی، جسد اسماعیل هنیه پس از تشییع جنازه و بدرقه در تهران که بامداد پنج‌شنبه ۱۱ مرداد انجام خواهد شد، به دوحه در قطر منتقل می‌شود.

جسد هنیه روز جمعه در مرکز دوحه تشییع خواهد شد و سپس در شهر لوسَیل که دومین شهر بزرگ قطر است، به خاک سپرده خواهد شد.

هنیه در هفت سال گذشته پس از آن‌که به ریاست دفتر سیاسی حماس رسید و جانشین خالد مشعل شد، در قطر و در حمایت امیر این کشور زندگی کرده بود. او همسر و برخی از خانواده خود را نیز به قطر منتقل کرده بود.
دادستانی از احضار و تشکیل پرونده برای برخی در ارتباط با ترور هنیه خبر داد
دادستانی تهران اعلام کرد از صبح امروز و پس از انتشار خبر ترور اسماعیل هنیه در تهران، «با رصد فضای مجازی و شناسایی متخلفان، برخی از این افراد احضار، تذکر گرفته و برای برخی نیز پرونده قضایی تشکیل شده است».

این نهاد قضایی صبح روز چهارشنبه، دهم مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای از فعالان رسانه‌ای و مجازی کشور خواست از پرداختن به موضوعاتی که «امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند»، پرهیز کنند.

با این حال در این اطلاعیه مصادیق این اقدام اعلام نشده بود.

شماری از فعالان سیاسی و نیز کاربران فضای مجازی نسبت به برخورد با هرگونه اظهارنظر در این زمینه، به‌دنبال این اطلاعیه هشدار داده‌اند.
یک نماینده: احتمال دست‌داشتن افراد نفوذی در انتشار محل اقامت هنیه در تهران وجود دارد
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت دیده‌بان ایران، از احتمال «نفوذ و دست داشتن افراد نفوذی» در انتشار محل اقامت مهمانان تحلیف تهران از جمله اسماعیل هنیه خبر داد.

او گفت که در ماجرای ترور این مقام بلندپایه گروه افراطی حماس، «نمی‌توان احتمال ایفای نقش افراد نفوذی را رد کرد، زیرا به هر حال، رژیم صهیونیستی ممکن است با پرداخت دلارهای آمریکایی به برخی افراد نادان یا خودفروخته، آن‌ها را برای دریافت اطلاعات یا انجام عملیات‌های تروریستی، اجیر کند.»

این نماینده مجلس اضافه کرده: «همان‌طور که در ماجرای شهادت برخی دانشمندان هسته‌ای یا نیروهای نظامی کشورمان نیز شاهد اجیر شدن عده‌ای از اراذل و اوباش توسط نفوذی‌ها بوده‌ایم.»

او از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته «مسئله شناسایی و برخورد با نفوذی‌ها را جدی بگیرند.»
ظریف: جهان باید جلوی نتانیاهو بایستد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، ترور اسماعیل هنیه در ایران را محکوم کرد.

او در شبکه ایکس نوشت: «ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید تا کنون متوجه شده باشند که بقای نتانیاهو در گرو کشتار، تخریب و هرج و مرج است.»

او از جهان خواست اجازه ندهد «اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود».

ظریف که یکی از چهره‌های اصلی کارزار انتخابانی مسعود پزشکیان به حساب می‌آمد، اضافه کرده که «اسماعیل هنیه در روز تحلیف مسعود پزشکیان که مردم ایران، منطقه و جهان را به صلح و آرامش و همدلی فرا می‌خواند»، ترور شد.وزارت خارجه ایران می‌گوید آمریکا هم مسئولیت دارد
وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای سوءقصد به جان اسماعیل هنیه را «نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد» و «تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» خوانده است.

در این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دولت آمریکا به عنوان حامی و همدست رژیم صهیونیستی در استمرار اشغالگری و نسل‌کُشی فلسطینیان، در ارتکاب این اقدام شنیع تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد.»

وزارت خارجه ایران ضمن تاکید بر این که ایران حق خود برای «پاسخ مناسب» را محفوظ می‌داند گفته است که انتظار دارد دیگر کشورها و سازمان‌های بین‎‌المللی هم اسرائیل را به طور جدی مورد مواخذه و تنبیه قرار دهند.
سفیر ایران در لبنان: اسرائیل از طرف‌های زیادی هدف قرار خواهد گرفت
مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان یک کنفرانس خبری در بیروت حاضر شد و گفت ایران اجازه نمی‌دهد منطقه «قربانی دولت‌های آمریکا و اسرائیل» شود.

آقای امانی گفت ایران در هیچ لحظه‌ای مایل به گسترش محدوده جنگ نیست اما «در همین لحظه که این کنفرانس خبری برگزار می‌شود، فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد پاسخ ایران بی‌تردید می‌آید. بنابر این اسرائیل پاسح مناسب به این عملیات تروریستی را دریافت خواهد کرد.»

سفیر ایران درباره حمله پهپادی دیروز به بیروت برای هدف قراردادن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله گفت:

«درباره اینکه حزب‌الله به این جنایت شنیع که دیروز در حومه جنوبی بیروت رخ داد چه پاسخی می‌دهد ما می‌خواهیم بگوییم که حزب‌الله اختیار کامل دارد که به شکل و در زمان مناسب به دشمن صهیونیستی پاسخ دهد. ما امروز می‌گوییم که جنگ هنوز ادامه دارد بنابراین در این مقطع، دشمن صهیونیستی باید بداند که از طرف‌های زیادی هدف قرار خواهد گرفت.»
وزیر ارشاد عکس ابراهیم رئیسی را کنار عکس سه چهره ترور شده منتشر کردمحمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبلی با نقل آیه‌ای از قرآن که «از تبهکاران انتقام مى‌گیریم»، عکسی از ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را در کنار اسماعیل هنیه، قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در شبکه ایکس همرسان کرد.

قرار دادن عکس آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان در کنار سه قربانی ترور (دو نفر از طرف آمریکا و دیگری منتسب به اسرائیل) این طور تفسیر شده است که وزیر ارشاد می‌گوید رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پیشین هم قربانی توطئه یا سوءقصد شده‌اند.

برخی این اشاره تلویحی آقای اسماعیلی را تایید تردیدهای پیشین خود دانسته‌اند اما برخی دیگر هم توییت او را نامسئولانه خوانده‌اند.

حسابی با نام رشید داوودی، که خود را یک روحانی ساکن قم معرفی کرده خطاب به وزیر ارشاد نوشت: «یا درست حرف بزنید یا هزینه‌تراشی نابجا نکنید.»

شماری هم از محمدمهدی اسماعیلی ایراد گرفته‌اند که متن قرآن را اشتباه نقل قول کرده و به جای «مجرمین» نوشته است «مجرمون».

او ساعتی پس از توییت اولیه، در توییت دیگری این اشتباه را اصلاح کرد.

شبکه ایکس که وزیر ارشاد در آن دیدگاهش را منتشر کرد در ایران فیلتر است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خود یکی از اعضای کمیته فیلترینگ است.
+0
رأی دهید
-24

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    خب که چی؟ نتنیابو الکی نیومد آمریکا. اومد اجازه ترور این و چندتا دیگه را بگیره
    1
    9
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    تبریک به ملت ایران و تمدن بین المللی! یک عضو موثر وحشی و عقب افتاده با افکار وحوش عربستان در 1400 سال قبل حذف شد. این یکی از سرهای اژدهای هزار سر جهل و نادانی بود
    0
    19
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    هنیه داخل یک پنت هوس برج در شمال تهران کشته شد ، ولی ج.ا گفته در یک ساختمان جانباز ها ترور شد
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    mitra55 - تهران ، ایران
    تبرک به همه دوستان بابت کشته شدن اسهال عنیه . امیدوارم از این خبر های خوش بیشتر بشنویم. فاطی قاطی , مصی روحت در عذاب , چلی خلی و دیگر مزدوران همگی خفه خون گرفتند.
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    فاطی کماندو - قرچک، ایران
    اقتدار این لواطکاران فقط در کشتار مردم بی دفاع هست، الان هم همچین خوردن که نمیدونن از کجا خوردن 😂 حالا امریکا هم مسئولیت داره، اروپا هم مسئولیت داره حتماً عین الله و صمد اقا و قوچعلی هم مسئولیت دارن، 😜😁
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    فقط دیدن ضحاک علی اون موقع شب که بهش که خبر دادن که اسی کشته شد با حاله هر چی کشیده بود از کله اش پرید حتمآ گفته منقل رو دوباره بار بزارید فردا هم عرزشی ها رو جمع کنید شعار بدن وای اسی کشته شد. وای اسی کشته شد 😂😂
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.