اسرائیل فرماندهی که مسئول کشته شدن ۱۲ کودک در زمین فوتبال بوده را در بیروت هدف قرار داد

 ساختمانی که روز سه‌شنبه ۹ مرداد هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت. محله «حاره حریک» در جنوب بیروترادیو فردا: یک منبع امنیتی ارشد لبنانی گفت که یک حمله هوایی اسرائیل در غروب روز سه‌شنبه یک فرمانده ارشد حزب‌الله را در حومه جنوبی بیروت هدف قرار داد.

یکی از شاهدان عینی به این خبرگزاری گفت که صدای انفجار مهیبی شنیده شد و ستونی از دود بر فراز پایگاه گروه مسلح لبنانی حزب‌الله مشاهده شد.

خبرگزاری دولتی لبنان هم اعلام کرده است که یک حمله اسرائیلی منطقه اطراف شورای مشورتی حزب‌الله در محله «حاره حریک» در منطقه ضاحیه در حومه پایتخت لبنان را هدف قرار داده است.

در همین حال به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که بیروت پایتخت لبنان را هدف قرار داده و فرماندهی را هدف قرار داده است که گفته می‌شود مسئول کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در زمین فوتبالی در بلندی‌های جولان بوده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند حمله راکتی به روستایی در بلندی‌های جولان در روز شنبه که باعث کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان شد، توسط حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، انجام شد و وعده پاسخ داده‌ بودند.

این در حالی است که حزب‌الله مسئولیت خود در این حمله به روستای دُروزی مجدل شمس را انکار می‌کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پس از حمله هوایی «هدفمند» نیروی هوایی اسرائیل به لبنان، روز سه‌شنبه ۹ مرداد، در پیامی در شبکه ایکس نوشت که گروه مسلح حزب‌الله لبنان با حمله به مجدل شمس، «از خط قرمز عبور کرد.» بیروت روزها قبل از حمله پیش‌بینی‌شده اسرائیل در تلافی حمله به بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل که منجر به کشته شدن ده‌ها جوان شد، در حالت آماده‌باش بوده است.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه گفت که فؤاد شکر، فرمانده ارشد این گروه که عملیات علیه اسرائیل در جنوب لبنان را رهبری می‌کند، از حمله اسرائیل به پایگاه این گروه در جنوب بیروت جان سالم به در برده است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «شُکر که با نام مستعار محسن شکر فعالیت می‌کند، از حمله اسرائیل جان سالم به در برده است».

وی افزود که این فرمانده «مسئول فرماندهی عملیات نظامی در جنوب لبنان» است؛ جایی که این گروه از زمان آغاز جنگ در غزه در ماه اکتبر، تقریباً روزانه با اسرائیل تبادل آتش داشته است.

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه در واکنش به این حمله گفت که آن را «نقض فاحش قوانین و مقررات بین‌المللی و منشور ملل متحد» می‌داند.

کنعانی در ادامه پاسخ دادن «ارتش» و گروه‌های تحت حمایت ایران در لبنان را «حق مشروع» دانست و گفت که «مسئولیت گسترش دامنه تنش و بحران در منطقه» را متوجه اسرائیل و آمریکا می‌داند.
مشخصات فرماندهی که «هدف حمله اسرائیل» در جنوب بیروت بوده
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داده است که هدف حمله ضاحیه «فؤاد شُکر» فرمانده اتاق عملیات حزب‌الله بود.

خبرگزاری‌های دیگر هم همین نام را تأیید کرده‌اند اما تا کنون سرنوشت این فرمانده ارشد در حزب‌الله مشخص نیست. البته حزب‌الله مدعی است که «اسرائیل در ترور فرمانده ارشد» این گروه، شکست خورده است. رسانه‌های لبنانی می‌گویند که در حمله ضاحیه، یک زن کشته و هفت نفر دیگر، کشته شدند.

روزنامه اسرائیلی «یدعوت احرنوت» گزارش داد که اسرائیل، به دنبال حملات بیشتر به ضاحیه نیست.

«فؤاد شکر» ملقب به «حاج محسن» متولد سال ۱۹۶۲ میلادی در شهرک نبی شیت، از توابع بعلبک لبنان است. او از بیش از ۳۰ سال پیش، عضو حزب‌الله است و اکنون سمت مشاور ارشد حسن نصرالله، دبیرکل این گروه در امور نظامی و فرماندهی اتاق عملیات حزب‌الله را بر عهده دارد.

«حاج محسن» همچنین فرمانده اول عملیات حزب‌الله در جنوب لبنان و عضو عالی‌ترین هیئت نظامی این گروه با نام «شورای جهاد» است.

فؤاد شُکر که فرماندهی موقت واحد موشکی حزب‌الله را بر عهده دارد، از نزدیکان «عماد مغنیه» فرمانده نظامی حزب‌الله به‌شمار می‌آید که سال ۲۰۰۷، در انفجار خودروی خود در دمشق پایتخت سوریه کشته شد.

نام «فؤاد شکر» در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا، درج شده و برای دریافت اطلاعات درباره او، پاداش تعیین شده است.
واکنش آمریکا
درپی این حمله تازه به بیروت، وزارت امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای جلوگیری از تشدید درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان ادامه خواهد داد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست خبری گفت: «ما به تلاش برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک ادامه می‌دهیم که به غیرنظامیان اسرائیلی و لبنانی اجازه دهد به خانه‌های خود بازگردند و در صلح و امنیت زندگی کنند. ما قطعاً می‌خواهیم از هرگونه تشدید اوضاع جلوگیری کنیم.»

پاتل در پاسخ به پرسشی درباره حمله به محله «حاره حریک» بیروت از اظهار نظر خودداری کرد و گفت که «این اتفاق به تازگی رخ داده است.»

او بار دیگر تأکید کرد که حمایت ایالات متحده از اسرائیل «آهنین» است زیرا «این کشور یهودی با تهدیداتی از سوی ایران و گروه‌های نیابتی بدخواه آن مانند حزب‌الله مواجه است.»

او افوزد که «اسرائیل حق کامل دارد از خود دفاع کند» و «قطعاً با تهدیداتی مواجه است که هیچ کشور دیگری در آن منطقه از جهان با آنها مواجه نیست.»
تلاش‌های دیپلماتیک
پنج منبع مطلع روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند آمریکا و چند کشور دیگر با اقدامات دیپلماتیک گسترده در روزهای اخیر تلاش کرده بودند اسرائیل را از حمله به بیروت و زیرساخت‌های غیرنظامی لبنان در واکنش به حمله روز شنبه به بلندی‌های جولان منصرف کنند.

یک مقام ارشد حزب‌الله لبنان به رویترز گفت این گروه درخواست کشورهای خارجی برای پرهیز از واکنش به حمله تلافی‌جویانه اسرائیل را نپذیرفته است و به هر حمله‌ای پاسخ خواهد داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در دیدار از مانیل، پایتخت فیلیپین، در نشستی خبری گفت: «ما کماکان در مورد گسترش بالقوه درگیری‌ها در نوار مرزی لبنان و اسرائیل به یک جنگ تمام‌عیار نگران هستیم. ولی به اعتقاد من وقوع جنگ اجتناب‌ناپذیر نیست. ما خواستار حل این معضل از طریق دیپلماتیک هستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه نیز با هدف جلوگیری از گسترش درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان با بنیامین نتانیاهو،‌نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگوی تلفنی داشت.

به گزارش دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، آقای مکرون در این تماس با نخست‌وزیر اسرائیل بر تعهد کامل پاریس به تلاش برای «جلوگیری از تنش جدید در منطقه با انتقال پیام به همه طرف‌های درگیر» تأکید کرده است.

پیش‌تر در روز دوشنبه سخنگوی دولت آلمان گفت که دولت این کشور از همه طرف‌های درگیری خاورمیانه، به‌ویژه ایران، می‌خواهد پس از حمله بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل از تشدید تنش جلوگیری کنند.

بریتانیا از شهروندان خود خواسته است لبنان را ترک کنند و هشدار داده که درگیری‌ها در نوار مرزی لبنان و اسرائیل به سرعت ممکن است تشدید شود.

دو مقام اسرائیلی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند این کشور می‌خواهد به حزب‌الله لبنان ضربه شدیدی بزند ولی هدفش کشاندن خاورمیانه به یک جنگ تمام‌عیار نیست.

به دلیل تشدید تنش و حملات هوایی اسرائیل در روزهای اخیر برخی از پروازها در فرودگاه بیروت لغو شد یا به تأخیر افتاد.
یک غیرنظامی اسرائیلی در شلیک راکت از خاک لبنان کشته شد
روز سه‌شنبه ۹ مرداد، پیش از حمله هوایی اسرائیل به محله «حاره حریک» در جنوب بیروت، خبر رسیده بود که در شمال اسرائیل بر اثر شلیک راکت از خاک لبنان یک شهروند اسرائیلی کشته شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که تبادل آتش بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان که از نیمه‌شب گذشته آغاز شد در روز سه‌شنبه ادامه یافت.

ارتش اسرائیل گفت روز سه‌شنبه ۱۰ راکت از خاک لبنان شلیک شده و یکی از آن‌ها به کیبوتص هاگوشریم اصابت کرده است. منابع پزشکی در شمال اسرائیل گفتند یک مرد ۳۰ ساله بر اثر اصابت ترکش کشته شده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود افزود که در طول شب گذشته به حدود ۱۰ موضع حزب‌الله حمله کرده و در این حملات دست‌کم یک شبه نظامی این گروه کشته شده است.

حزب‌الله لبنان کشته شدن یک شبه نظامی این گروه را تأیید کرد و در بیانیه خود ادعا کرد پدافند ضدهوایی این گروه به سوی جنگنده‌های اسرائیلی که در حملات شب گذشته شرکت داشتند شلیک کرده و آن را وادار به عقب‌نشینی کرده است. یک سخنگوی ارتش اسرائیل از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در حدود ۱۰ ماهی که از شروع درگیری‌ها در نوار مرزی اسرائیل و لبنان می‌گذرد ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی در دو کشور آواره شده‌اند.

آمارهایی که خبرگزاری رویترز براساس بیانیه‌های نهادهای مسئول در هر دو کشور، ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان جمع‌آوری کرده حاکی است که در لبنان بیش از ۱۰۰ غیرنظامی و حدود ۳۵۰ شبه‌نظامی حزب‌الله کشته شده‌اند.

در اسرائیل نیز با احتساب تلفات حمله روز شنبه در بلندی‌های جولان و حمله راکتی روز سه‌شنبه در مجموع ۲۴ غیرنظامی و دست‌کم ۱۷ نظامی کشته شده‌اند.

از فردای حمله غافلگیرانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر درگیری بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان تقریباً بدون وقفه ادامه داشته است. حزب‌الله لبنان که با شلیک به سوی شمال اسرائیل آغازگر این درگیری‌ها بود می‌گوید حملات را در همبستگی با فلسطینیان ساکن نوار غزه انجام می‌دهد. آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

این درگیری‌ها تاکنون به نوار مرزی اسرائیل و لبنان و نواحی اطراف آن محدود بوده و دو طرف به اشکال مختلف اعلام کرده‌اند که خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیستند.
+88
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    ظاهرا إسماعیل هنیه رو تو تهران با موشک ترور کردن
    0
    18
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    هه هه!! حالا بشینین بگین عوضش امنیت داریم!! شلوار خودتون رو هم نمیتونین نگه دارین. بچه حـ... جمهوری اسلامی رو توی تهران ترور کردن!! 😂😂....
    0
    20
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران

    طبق اخبار شنیده شده اسماعیل هنیه در تهران ترور شده و کشته شده.
    0
    20
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    یک پیروزی بزرگ برای اسرائیل که اسماعیل هنیه رهبر حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان را در یک شب ترور کرد
    1
    20
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    فاطی کماندو - قرچک، ایران
    اسماعیل هنیه امروز در تهران به درک واصل شد. دستت اسرائیل درد نکنه رهبر مفعول مسلمین جهان بداند که به همین سادگی او هم در تیر رس اسرائیل هست ولی احتمالا اسرائیل تا حالا صبر کرده تا مردم ایران خودشون دخل این مفعولو بیارن.
    1
    17
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    Sam1977 - دمشق، سوریه. شنیدم زر میزدی تو إسرائیل نفس راحت نمیکشین. چی شد!؟ توی سعد اباد رو زده. بشینین فعلا تو کف اش
    0
    15
    ‌چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.