نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا برای سومین بار پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد

ایران اینترنشنال: مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا اعلام کردند نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا برای سومین بار پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. این در حالی‌ست که نتایج چند نظرسنجی نشان می‌داد در پی حضور گسترده مردم، او بازنده خواهد بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا خواست تا برای اطمینان از شفافیت و پاسخگویی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، جدول دقیق آراء را منتشر کنند.

نظرسنجی موسسه پژوهشی ادیسون ریسرچ درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در روز یکشنبه پیش‌تر نشان داد ادموندو گونزالس، نامزد اپوزوسیون ۶۵ درصد، و مادورو ۳۱ درصد آراء را به دست آورده‌اند.

گونزالس پس از بسته شدن مراکز رای‌گیری گفت: «انتظاراتی که داریم، بیش از حد خوشحالمان می‌کند.»

این در حالی‌ست که بسیاری از مردم ونزوئلا نگران هستند که دولت از به رسمیت شناختن پیروزی مخالفان امتناع کند.

هر دو طرف، انتخابات را نقطه عطفی برای ونزوئلا توصیف کرده‌اند، کشوری که زمانی صادرکننده ثروتمند نفت بود، اما در دهه گذشته اقتصاد آن در نتیجه سوءمدیریت دولت و تحریم‌های شدید آمریکا سقوط کرده و باعث مهاجرت یک چهارم جمعیت کشور و بزرگترین بحران مهاجرت در قاره آمریکا شده است.

آمریکا اشاره کرد که در صورت سالم بودن انتخابات، تحریم‌ها برداشته می‌شود، در حالی که متحدان مادورو، روسیه، ایران و کوبا به تداوم وضعیت موجود امیدوارند.

کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، در توییتی نوشت: «به خواست مردم ونزوئلا باید احترام گذاشته شود،» و افزود: باوجود چالش‌های فراوان، ما به کار برای آینده‌ای با دموکراسی، رفاه و امنیت بیشتر برای مردم ونزوئلا ادامه خواهیم داد.»

مادورو که اقداماتی را برای ممانعت از کارزار انتخاباتی اپوزیسیون انجام داده و ده‌ها فعال را دستگیر کرده، تهدید کرده بود که در صورت پیروزی مخالفان، «حمام خون» به راه خواهد افتاد.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اصلی اپوزیسیون، پیش از انتخابات در دفترش در شرق کاراکاس به فایننشال تایمز گفت: «ما از قبل رژیم را از نظر اخلاقی، معنوی و در خیابان‌ها شکست داده‌ایم.»

ماچادو و گونزالس با نگرانی از اینکه دولت ممکن است برق و دسترسی به اینترنت را در روز یکشنبه قطع کند، نتایج را از اتاقی در مقر حزب ماچادو که مجهز به ژنراتور و اینترنت استارلینک است، تماشا خواهند کرد.
+4
رأی دهید
-48

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.