پزشکیان: فهرست کابینه پس از «هماهنگی با رهبری» اعلام می‌شود

رادیو فردا: مسعود پزشکیان می‌گوید پس از آن که پیشنهادهای گروه‌های سیاسی مختلف برای شکل دادن به دولت خود را بررسی کرد،‌ فهرست کابینه خود را نزد رهبر جمهوری اسلامی می‌برد تا با «هماهنگی و مشورت» او به مجلس معرفی کند.

رئیس‌جمهور منتخب ایران که هنوز کنفرانس خبری با خبرنگاران برگزار نکرده است، نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود را با وب‌سایت دفتر علی خامنه‌ای انجام داده که روز جمعه پنجم مرداد منتشر شده است.

روایت‌های مختلفی در سال‌های اخیر منتشر شده است که تعیین وزیر برای وزارتخانه‌هایی مانند امور خارجه، اطلاعات، کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون موافقت شخص رهبر جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست.

اما مسعود پزشکیان گفته است پس از جمع‌بندی فهرست کابینه که توسط مشاورانش انجام می‌شود، در مرحله آخر به سراغ علی خامنه‌ای می‌روند و با هماهنگی و مشورت با او به یک «جمع‌بندی نهایی» خواهند رسید که افراد کابینه را بتوان معرفی کرد.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی روز ۳۱ تیر در دیدار با رئیس و نمایندگان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، خواستار «کمک» مجلس به مسعود پزشکیان برای «انجام وظایف» شد.

آقای خامنه‌ای در این سخنرانی که مسعود پزشکیان هم در آن حضور داشت، تأکید کرد که باید صدای واحدی از کشور شنیده شود و اختلافات نباید آشکار شود.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف که توسط رئیس‌جمهور منتخب به عنوان رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم منصوب شده است، روز جمعه اعلام کرد بررسی پیشنهادها برای اعضای هیئت دولت به مرحله پایانی نزدیک شده است.

مسعود پزشکیان در مصاحبه روز جمعه خود همانند دوران مبارزات انتخاباتی بر پیروی از «سیاست‌های کلی» رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرده و گفته است این سیاست‌ها «چراغ راهنمای مسیر است و هدف ما را مشخص می‌کند».

آقای پزشکیان در این گفت‌وگو با اشاره به حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران تاکید کرد که او باید جوابگو باشد و افزود: « نباید امید این مردم را به ناامیدی تبدیل کرد و کاری کنیم که آنها هم احساس کنند که ما هم به آنها دروغ گفتیم. ما دروغ نخواهیم گفت. ما صادق خواهیم بود».

آقای پزشکیان در گفت‌وگو با وبسایت دفتر علی خامنه‌ای مشکل اصلی کشور این است که افراد بر اساس ارتباطات دوستی و رفاقت و شاخص‌های ذهنی خودمان انتخاب می‌شوند.

او بار دیگر شاخص‌های و اولویت‌های خود را برای انتخاب افراد پیشنهادی در کابینه دولت چهاردهم را «پایبندی به قانون، صداقت، پاک‌دستی، راست‌گویی، حُسن شهرت، باور به سیاست‌های کلی، باور به قانون برنامه و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی» برشمرد.

مسعود پزشکیان سپس اصلاحات را دفاع از فرد و گروه و جناح خاصی ندانست و گفت: «اصلاحات یعنی راهی را برویم که انصاف و عدالت در همه کشور مستقر شود».

به گفته رئیس جمهور منتخب، برای استقرار اصلاحات باید دست به دست هم داد، انصاف و حق را رعایت کرد و به نخبگان، تولیدکنندگان و کاربلدها میدان داد.
ناترازی انرژی و قیمت بنزین
مسعود پزشکیان در بخشی از این گفت‌وگو به وجود ناترازی انرژی در کشور اشاره کرد و گفت که در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول پرداخت می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: «یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می‌خریم، بعد ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم! خب تا کجا می‌توانیم این کار را بکنیم؟»

این سخنان در حالی مطرح شده که مسعود پزشکیان در مبارزات انتخاباتی به طور کلی بحث گران کردن بنزین را منتفی دانسته و رد کرده بود.

آقای پزشکیان در ادامه گفت‌وگوی خود به مصرف بالای برق نیز در ایران اشاره کرد و گفت که ما به اندازه کل اروپا مصرف انرژی، برق و امثال آن داریم و این کار را از نظر علمی درست ندانست.

در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری که روز ۱۵ تیرماه به‌دنبال کشته شدن ابراهیم رئیسی و هیئت همراه برگزار شد، مسعود پزشکیان با بیش از ۱۶ میلیون رأی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران معرفی شد.

اما دور نخست این انتخابات کمترین میزان مشارکت مردمی نسبت به دوره‌های دیگر انتخابات ریاست جمهوری را به ثبت رساند.

قرار است مراسم تنفیذ حکم ریاست‌‌جمهوری مسعود پزشکیان توسط علی خامنه‌ای روز هفتم مرداد و مراسم تحلیف او در مجلس، نهم مرداد برگزار شود.
+4
رأی دهید
-58

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    احمق تر از پزشکیان اونایی هستند که به این احمق رای دادند
    4
    77
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Deer Park - واشینگتن، ایالات متحده امریکا

    واقعا شرم اوره
    3
    57
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    #شمشیر عدالت - نیمیخن، هلند

    اون احمقهاییکه صف واستاده بودن رای بدن تحویل بگیرید ابدارچی رهبری رو ،هرچی رییس جمهور تاحالا دیده بودید یک طرف این دستمال علی مفعول هم یک طرف مرزهای خا…مالی(پاچه خواری)قول میدم جابجا کنه و بلایی تو این دوران ریاست جمهوری سرتون بیاره که بگید ۱۰۰ رحمت به قبلیا
    3
    55
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    یعنی من مترسکی بیش در دست علیل مفعول نیستم و در واقع مفعول هم رهبر و هم رئیس جمهور و هم کُ* کِ* است !!
    1
    24
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    هماهنگی با رهبر!!!!! 🤮 یا با اجازه رهبر. بفرمایید کسانی که به این کاسه لیس رای دادید تحویل بگیرید
    1
    23
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    چقدر ملت احمق و بیسواد به این رای دادن گفتن بخاطر اینکه جلیلی نیاید. دیدید چطور به دستمال به دست اعظم رای دادید ؟ پدر خدابیامرزم میگفت سگ زرد برادر شغاله.
    1
    20
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    varied - ریزه، ترکیه
    یک کم دیر گفتید ولی یک مو از خرس کندن غنیمت است. فراموش نکنید یک مشت بزمجه ۵۷ در این سایت .نشان شاخص پیرزن خودمان. چه سلیطه بازی اینجا در آورند؟ آقا ری آزاد است.چرا توهین می‌‌کنید؟ و گفتاری مانند .من حزب الا و بسیج را به این سلطنت طلب ترجیع می‌‌دهم. حالا نماینده این ها چکار می‌‌کند.؟ با یک مشت اسم می‌‌رود پیش اقاش .حضرت آقا بسیجی‌ نمونه رهیسی خوب نیست، بسیجی‌ نمونه روحانی خوب است. اون کسی‌ هم که می‌‌گید من بسیجی‌ را به سلطنت طلب ترجیع می‌‌دهم.از خجالت پنهان شده. ایراد به یک مشت عصبی می‌‌گیرد که خون دلی‌ و نگرانی آینده ایران یک انگشت به هالو وسط لندن زدند ولی از آن طرف می‌‌گوید من بسیجی‌ را ترجیع می‌‌دهم. مقایسه کنیم. بسیجی‌ چکار می‌‌کند؟ یک ۱۶ ساله مثل نیکا می‌‌گیرد. اول با چماق به سرش می‌‌زند تا نیمه بی‌ هوش شود. به یک ماشین سرپوشیده می‌‌برند. سه نفری لختش می‌‌کنند. خون جاری می‌‌شود. با وجود نیمه بیهوشی با چنگ و دندان مقاومت می‌‌کند، بعد هم به روی پشت بام می‌‌برند و از بالا به پاهین پرتاب می‌‌کنند و می‌‌گویند معتاد بود خودکشی‌ کرد.
    0
    7
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    ادامه. و می‌‌گویند معتاد بود خودکشی‌ کرد. ،سلطنت طلب چکار می‌‌کند ؟ از خشم به یک پاسدار قدیمی‌ وسط لندن که همین چند سال پیش از همین کار‌ها می‌‌کرد.انگشتی رساند. ۵۷ اتی ما چه می‌‌گوید ؟ این‌ها وسط لندن رذل و فحاش هستند. چون انگشت رساندند. بریم به اون سه تا بسیجی‌ ری بدهیم. آن‌ها بهتر هستند. حالا عجیب است که نماینده انتخاب شده ایشون. با لیست همان سه بسیجی‌ نزد اقاش می‌‌رود ؟
    2
    6
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    اگه گاو بیارن بکنن رئیس جمهور بازم لیاقتش از مردم ایران بیشتره مردمی که از ترس خودشون رو زدن به مردن ۴۴ سال
    0
    0
    شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.