«پهپادهای جدید طعمه در کنار شاهدهای ایرانی»؛ روسیه تاسیسات برق اوکراین را منهدم کرد

یورونیوز: اپراتور ملی شبکه برق اوکراین روز جمعه اعلام کرد روسیه شبانه با هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات انرژی اوکراین در دو منطقه بین پایتخت این کشور و مرز روسیه حمله کرد و ده‌ها هزار نفر از دسترسی به برق محروم شدند.

فرماندار منطقه‌ای در چرنیهیف در مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور گفت که در جریان حمله به شهر نیژین حداقل ۱۵ نفر زخمی شدند و برخی زیرساخت‌های این شهر و یک خوابگاه آسیب دیده‌اند. او جزئیات بیشتر در این باره ارائه نکرد.

طی آخرین حملات روسیه به تاسیسات برق اوکراین، از صبح امروز حدود ۳۰ هزار نفر همچنان از دسترسی به برق محروم مانده‌اند. به گفته مقامات این کشور، برق بیش از ۶۸ هزار خانه  در مناطق ژیتومیر و کی‌یف قطع شده‌ است.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد: «پدافند هوایی کشور ۲۰ پهپاد از مجموع ۲۲ پهپاد پرتاب شده توسط روسیه را منهدم کرد. بیشتر پهپادها در جنوب خرسون، سومی و شمال کشور سرنگون شدند.»

گفته می‌شود در پی حمله شب گذشته روسیه شش ساختمان مسکونی در خرسون آسیب دیدند و آتش سوزی بزرگی در مناطق باز این شهر رخ داده است.

روسیه طی ماه‌های گذشته چندین بار با پرتاب موشک و پهپاد به تاسیسات انرژی در سراسر اوکراین حمله کرده است. این حملات باعث خاموشی در بسیاری از مناطق این کشور شد و کی‌یف را مجبور کرده است تا واردات برق از اتحادیه اروپا را آغاز کند.
پهپادها جدید روسی شباهت زیادی به پهپادهای ایرانی دارند
یک مقام ارتش اوکراین به رویترز گفته است که روسیه در حال استفاده از پهپادهای جدید و ارزان قیمت در حملات دوربرد خود به اوکراین است تا بتواند دفاع هوایی اوکراین را شناسایی کند.

به گفته او، دو نوع جدید پهپاد که روسیه در پنج حمله پهپادی طی سه هفته گذشته از جمله حمله شب گذشته از آنها استفاده کرده است، از موادی مانند پلاستیک فوم و تخته سه‌لا ساخته شده‌‌اند.  

یکی از آنها مجهز به دوربین و یک سیم کارت تلفن همراه اوکراینی است تا تصاویری به ارتش روسیه ارسال کند.

آندری چرنیاک، سخنگوی سازمان جاسوسی ارتش اوکراین، گفت:‌ «این پهپاد‌ها موقعیت گروه‌های ما و مسلسل‌هایی که می‌توانند پهپادها را منهدم کنند، شناسایی می‌کنند.».

پهپادهای تهاجمی شاهد ساخت ایران، از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به یکی از اصلی ترین سلاح ها در حملات هوایی این کشور تبدیل شدند.

اوکراین برای دفع حملات هوایی روسیه به تاسیسات برق این کشور از ماه مارس از کشورهای غربی تقاضای کمک کرده است. این کشور همچنین تلاش می‌کند راهی برای پنهان کردن سامانه‌های دفاع هوایی خود پیدا کند.

چرنیاک گفت: «پهپادهای جدید روسی مواد منفجره حمل نمی‌کنند و مجهز به دوربین هستند، اما شباهت زیادی به پهپادهای معمولی شاهد دارند و با گروه‌هایی از آنها پرواز می‌کنند.»

او افزود: «دومین نوع جدید پهپاد حاوی هیچ ماده منفجره‌ای نیست و به عنوان یک طعمه استفاده می‌شود.»

او گفت همچنین گفت که پهپادهای جدید با وجود برد بلندشان، احتمالاً هر کدام ۱۰ هزار دلار قیمت دارند که تولید آنها را بسیار ارزان‌تر از موشک‌های پدافند هوایی می‌کند. این پهپادها همچنین می‌توانند در ارتفاع هزار متری پرواز کنند و خارج از برد  مسلسل‌ها و تفنگ‌های خودکار قرار بگیرند.
+8
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    زرشک، این جنگ هم شد فرسایشی بدتر از ویتنام و ایران و عراق، چند روز پیش بود که زلنسگی پیشنهاد قبول خوردن جام زهر رو به پوتین زیپ دار داده بود، پوتین هم اینجوری جوابشو داد. دنیای متعفن سیاست در همه دنیا همینه، بوی هر گندی سریع تا اون سر دنیا می‌پیچه....حالا اوکراینی ها چطور بدون برق زندگی کنن؟ جواب، تا بچه‌های بلوچ که برای آب آوردن به برکه میرن رو تمساه ها میخورن به منه ایرانی هیچ ربطی نداره، اونها هم یک مدت مثل ما سختی بکشن، هیچ مانعی نداره. مگر جون ما بادمجونه؟
    7
    14
    جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    خاک بر سر پوتین که این جنگ برادر کشی را آغاز کرد، و خاک بیشتر بر سر زلنسکی که از توافق صلح در لحظه ی آخر بدستور غربی ها کنار کشید و گفتگو با روسیه را طبق قانون اساسی اکراین ممنوع کرد!
    14
    6
    جمعه ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.