بازگشت زائران اربعین و هشدارها در مورد فراگیر شدن تب دِنگی در ایران پس از آن

 زائران ایران اربعین در عراقرادیو فردا: شیوع تب دِنگی در ایران رو به گسترش است و نگرانی‌ها از فراگیر شدن این بیماری با نزدیک شدن به مراسم اربعین و بازگشت زائران از عراق افزایش یافته است.

حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ضمن تأیید این موضوع، روز چهارشنبه سوم مرداد در گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «یکی از نگرانی‌های بزرگ درباره شیوع تب دنگی، زائرانی است که به عراق می‌روند و احتمالا با آلودگی به کشور بازخواهند گشت.»

او همچنین در مورد خطر «غافلگیر شدن» مقامات در ایران در مورد شیوع تب دنگی «مانند آنچه در بحران کرونا رخ داد»، هشدار داد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: «گفته می‌شد ویروس کرونا زاده خفاش است،‌ حالا هم یک پشه آمده تا ویروس بیماری تب دنگی را نصیب‌مان کند. در ایران دست‌کم ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا هستند. آمار واقعی معلوم نیست، علاوه بر اینکه کیت‌های تشخیص سریع برای بافتن آمار واقعی نیاز است،‌ ۸۰ درصد مبتلایان ممکن هیچ علائمی نداشته باشند.»

به گفته آقای شهریاری، تب دنگی در بسیاری از استان‌ها از جمله استان‌های جنوبی و حتی در گیلان شایع شده است و با توجه به افزایش جمعیت پشه آئدس، ناقل این بیماری، در هوای گرم و مرطوب، احتمال گسترش بیشتر آن وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به شیوع تب دنگی در کشورهای منطقه و عدم گزارش‌دهی برخی کشورها به سازمان جهانی بهداشت، بر شفافیت جمهوری اسلامی ایران در گزارش‌دهی بیماری‌های واگیر تأکید کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان نیز در مورد آماده نبودن زیرساخت‌ها و مسئولان برای بحران همه‌گیری این بیماری ابراز نگرانی کرد و توضیح داد که «برای تب دنگی باید بیمارستان‌ها آمادگی داشته باشند. باید دارو و به خصوص سرم در اختیار داشته باشیم. بیماران مبتلا به دنگی، تب‌های شدید دارند. باید تخت‌های آماده هم داشته باشیم.»

تب دنگی که از نوعی پشه به نام آئِدس منتقل می‌شود به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است و دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی است.

حسین فرشیدی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سی‌ام تیرماه گفت که از کل ۱۵۱ بیماری که عمدتا در استان‌های جنوبی به ویژه فارس شناسایی شده‌اند به جز ۱۲ بیمار، مابقی سابقه سفر به کشورهای دیگر به ویژه امارات داشته‌اند.

با تغییرات اقلیمی و گرم‌تر شدن هوا در بسیاری از کشورها،‌شیوع این بیماری به ویژه در قاره آمریکا، از جمله برزیل و پرو، بسیار شدید بوده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

مرکز اروپایی کنترل و پیش‌گیری بیماری اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۲۴ موارد ابتلا در دنیا به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده و از این میزان بیش از ۵۰۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
+8
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    اینها باد تب توله صیغه گی و تب خوکی بگیرند. پفیوس های مردارپرست.پول ملت را حروم مردار پرستی صیغه کردن خواهر و مادرشون نیکنند و براشون افتخار هم هست.
    0
    12
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    ...همگی به لقب ی عراقی مفتی خر شدن
    0
    12
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    مثل گله های گاو و خر راه میفتند میروند به محل مرگ یک سری عرب قدرت طلب که بیش از هزار سال پیش در دعواهای بین خودشان کشته شدند و با خودشان انواع مرض و ویروس را هم میاورند،واقعا اسب و قاطر هم بود میفهمید اگر کوچکترین قداستی و نیروی الهی آنجا وجود داشت شما نباید مبتلا میشدید.ایکاش همه این متحجران عقب مانده همانجا سقط میشدند،چرا که هر چه از اینها کمتر بشه راه آزادی و تنفس برای انسانهای متمدن باز تر و هموارتره و البته بالعکس.
    0
    16
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران
    کاش هیچوقت به ایران نمی رسیدند و همگی در راه کربلا به درک واصل می شدند. لعنت بر امام علی و امام حسین
    0
    17
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    بالاخره هر کشوری یه مشت گوسفند انسان نما هم داره.
    0
    14
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    اوه اوه باجناق بازها و قلمان باز ها زنهاشونو بردن حسابی دسمالیشون کردن و دارن برمیگردن . (فاطی - کپک - کپنهاگ) تو هم رفته بودی کربلا با اینا ؟ شنیدم تنها نمیری ..... و همیشه هم از کربلا تعریف میکنی 😁 کامنتهای یارانی ها رو بخون و فحش جمع کن توشه اخرت امروزت هم جمع بشه بره رو صواب چرخانودن .... در صحن کربلا در آغوش برادران عراقیت 😁😁
    0
    11
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    دیروز سازمان ملل گفت. اگر جلو تب دنگی گرفته نشود. اقتصاد جهان ۵۰ سال با به عقب می‌‌رود. عجب خبر خوشی برای ما ایرانی ها. حاضریم. تازه کرونا و ابله مرغی هم بگریم. شاید فرجی شد و نسل ۵۷ اتی برچیده شد.
    0
    6
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    visman34 - دبی، امارات متحده عربی
    در محرم ، اهل ری خود را دگرگون می کنند //از زمین آه و فغان را زیب گردون می کنند.گاه عریان گشته با زنجیر میکوبند پشت//گه کفن پوشیده ،‌ فرق خویش پرخون می کنند.گه به یاد تشنه کامان زمین کربلا// جویبار دیده را از گریه جیحون می کنند.وز دروغ کهنه ی « یا لیتنا کنا معک» //شاه دین را کوک و زینب را جگرخون می کنند. .خادم شمر کنونی گشته، وانگه ناله ها//با دو صد لعنت ز دست شمر ملعون می کنند.بر “یزید” زنده میگویند هر دم، صد مجیز //پس شماتت بر یزید مرده ی دون می کنند.پیش ایشان صد عبیدالله سر پا، وین گروه //ناله از دست “عبیدالله مدفون” می کنند. .حق گواه است، ار محمد زنده گردد ورعلی//هر دو را تسلیم نواب همایون می کنند.آید از دروازه ی شمران اگر روزی حسین، //شامش از دروازه ی دولاب بیرون می کنند. حضرت عباس اگر آید پی یک جرعه آب، //مشک او را در دم دروازه وارون می کنند.گر علی اصغر بیاید بر در دکانشان //درد و پول آن طفل را یک پول مغبون می کنند.ور علی اکبر بخواهد یاری از این کوفیان//روز پنهان گشته، شب بر وی شبیخون می کنند. .لیک اگر زین ناکسان خانم بخواهد ابن سعد //خانم ار پیدا نشد، دعوت ز خاتون میکنند.
    0
    2
    ‌پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.