«دراگون فایر»؛ سلاح لیزری جدید بریتانیا و قاتل پهپادهای مهاجم

العربیه: دانشمندان یک آزمایشگاه علمی دفاعی «فوق سری» بریتانیایی واقع در شهرستان «ویلتشایر» در جنوب غربی انگلستان که پروژه‌ای با نام «پورتون داون» را مدیریت می‌کنند، موفق شدند از پرتوهای لیزری جایگزینی ارزان برای سیستم‌های دفاع هوایی بسازند که با فشار ماشه، پرتوی از انرژی نور لیزری را به سوی هر جسم پرنده‌ای بویژه پهپادها آزاد کرده و آنها را سرنگون ‌کند.

روزنامه بریتانیایی «تایمز»، سه‌شنبه دوم مرداد در گزارشی نوشت، بُرد این سلاح لیزری فعلاً محرمانه است، اما دانشمندان وزارت دفاع بریتانیا پس از آزمایش‌هایی که توسط ارتش این کشور بر آن انجام شد، نسبت به دقت فوق العاده آن مباهات کردند.
دکتر «پل هالینز هد»، مدیر عامل آزمایشگاه «دی اس تی ل»، آزمایشگاه علمی دفاعی، که یکی از افراد فعال در پروژه «پورتون داون» است در این باره گفته است که انتظار می‌رود که اسلحه لیزری «دراگون فایر» به زودی در میدان نبرد استفاده شود.

این روزنامه بریتانیایی افزود، پرتوهای لیزری با قدرت 15 کیلووات، پس از نصب سیستم «دراگون فایر» روی یک خودروی زرهی «ولفهاند» ساخت بریتانیا، اهدافی را در فاصله بیش از یک کیلومتری منهدم خواهد کرد.

دانشمندان بریتانیایی از امکان کاهش وزن سیستم لیزری «دراگون فایر» برای سبکتر شدن آن اطمینان دارند تا در آینده بتوان آن را بر روی هر تانک یا خودروی مشابهی نصب کرد.

طبق گزارش روزنامه «تایمز»، راه‌اندازی این سیستم به دو نفر نیاز دارد و هزینه هر شلیک پرتوی لیزری که یک پهپاد را ساقط می‌کند فقط 10 پوند استرلینگ هزینه دارد.

این سلاح لیزی بریتانیایی جدید در مقایسه با هر موشک پاتریوت که بیش از 3 میلیون و 500 هزار دلار هزینه دارد و نیروهای اوکراینی در حال حاضر برای سرنگونی پهپادها و موشک‌های روسیه بکار می‌گیرند، غیرقابل مقایسه است.

با این حال، پدافند لیزی که به پروژه «سوئینتون» نیز معروف است، قبل از انتقال به اوکراین تحت آزمایشات بیشتری قرار خواهد گرفت.

توپ یا پدافند «دراگون فایر» قرار است حداکثر در سال 2027 به طور رسمی به عنوان سلاحی عرضه شود.

بر اساس این گزارش، این سلاح از پرتو لیزر متمرکز نور برای ایجاد حفره در ساختار هر جسم پرنده به ویژه یک پهپادها استفاده می‌کند و در نهایت آنها را ساقط می‌کند.

قرار است این نوع اسلحه دفاعی روی کشتی‌ها نیز نصب شود تا مقابل حملات پهپادی مانند حملاتی که حوثی‌ها در دریای سرخ انجام می‌دهند، استفاده شود.
+11
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.