سعید راد، هنرمند محبوب و بازیگر قدیمی، چشم از جهان فروبست

بی بی سی: سعید راد، بازیگری که حضور جدی در سینما را از اوایل دهه ۱۳۵۰ آغاز کرده و در تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های جریان «موج نو» سینمای ایران مقابل دوربین رفته بود، روز اول مرداد درگذشت.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره وضعیت وخیم جسمانی او از سوی خانواده و برخی دوستانش منتشر شده بود و نگاه راد، فرزند این بازیگر، خبر درگذشت پدرش در صبح روز دوشنبه اول مرداد را تأیید کرد.

هوشنگ گلمکانی، سردبیر ماهنامه فیلم امرو روز ۳۱ تیر نوشته بود مدتی پیش در یک «خانه سالمندان» به دیدار او رفته بود و او اکنون نیز همان‌جا «بستری» است. این منتقد سینما نوشت: «سعید رادی که آن روز روی تخت دیدم، شباهتی با آن‌چه که حتی از سال‌های اخیرش به یاد داریم نبود.»

احمد سعید حق‌پرست راد در ۴ آبان ۱۳۲۳ در محله سنگلج تهران به دنیا آمد، در اولین حضورش در سینما در فیلم فاتحین صحرا نقش سیاهی لشگر داشت و اولین نقش مهمش در فیلم خداحافظ رفیق امیر نادری بود.

از دیگر بازی های مهم سعید راد می‌توان به «صبح روز چهارم» به کارگردانی کامران شیردل و «تنگنا» به کارگردانی امیر نادری اشاره کرد. شخصیت «علی خوش دست» در این فیلم که با ترانه «دادرس» فریدون فروغی همراه بود یکی از ماندگارترین نقش‌های تاریخ سینمای ایران است.

این فیلم از جمله مهم‌ترین آثار جریان سینمایی «موج نو» و یکی از شاخص‌ترین «فیلم‌های خیابانی» در دوران پیش از انقلاب بود که کارگردانانی مانند امیر نادری و فریدن گله در جا انداختن مفهوم آن نقش داشتند.

این هنرپیشه نامی سینمای ایران تجربه همکاری با مسعود کیمیایی در دو فیلم، «سفر سنگ» و «خط قرمز» و ناصر تقوایی را با «صادق کرده«»داشت.

او که خیلی زود ستاره سینما شده بود، در کمتر از یک دهه در بیش از ۳۰ فیلم ایفای نقش کرد که بیشتر آنها متعلق به جریان سینمای تجاری بودند.

او پس از انقلاب در فیلم‌هایی از حمله دادشاه و برزخی‌ها بازی کرد و پس از بازی در فیلم پرفروش عقاب‌ها به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۶۳ که برخی آن را پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران می‌دانند ، ممنوع الکار شد و پس از آن از ایران مهاجرت کرد.

آقای راد پس از پانزده سال در سال ۱۳۷۸ به ایران بازگشت و در فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش نقش ایفا کرد. او دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم گیرنده در سال ۱۳۹۰ از جشنواره فیلم فجر گرفت.

فعالیت سعید راد در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ادامه یافت و مهم‌ترین کار او در دهه ۹۰ بازی در نقش ولی‌الله فلاحی، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در نخستین سال‌های بعد از انقلاب در فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بود.

این بازیگر سینما که در افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۹۲ و در نخستین سال دولت حسن روحانی روی صحنه رفته بود، از بازیگران دوران قبل از نقلاب شامل محمدعلی فردین و بهروز وثوقی یاد کرد.

این اظهارات او با خشم رسانه‌ها و مقام‌های مخالف دولت وقت روبه‌رو شد و در نهایت باعث شد حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی وزارت ارشاد در یک برنامه تلویزیونی اعلام کند تقدیر از بازیگران پیش از انقلاب «موضع رسمی» وزارت ارشاد نیست.
سعید راد (علی خوش دست) در تنگنای امیر نادریدر ماه‌های منتهی به درگذشت سعید راد، اطلاعاتی درباره وضعیت جسمانی او منتشر نشده بود و آخرین حضورهای او در مراسم عمومی نشانی از بیماری او نداشت.

این بازیگر که بیش از چهار دهه در سینمای ایران فعالیت داشت، حدود ۲۴ ساعت بعد از آن که خانواده‌اش درباره سلامتی او اطلاع‌رسانی کردند، درگذشت.
+78
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Deer Park - واشینگتن، ایالات متحده امریکا

    دوستان عزیز، از این به بعد از کلمه حرام منه‌ای استفاده کنیم.
    8
    50
    دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۹
    Esperanto - لندن، انگلستان

    "علی خوش دست" امیر نادری، "صادق کرده" ناصر تقوایی، "مهدی کافر" فریدون گله و سعید راد سینمایی ایران رفت
    1
    26
    دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دلاور - استهکلم، سوئد

    یاد آقای سعید راد گرامی و لعنت برنام و ایل خمینی دجال و خامنه ای جنایتکار !
    1
    40
    دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    سال ۱۹۸۶ بود که او را در هند دیدم . گفته بود با بچه هایش آمده . مدتی آنجا پیش نوش آفرین بودن و بعدها نوش آفرین و بچه ها را به کانادا فرستاد . هر چند از نوش آفرین جدا شده بود ولی دوستی آنها پا برجا بود . روحش شاد
    2
    34
    دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.