شاهزاده رضا پهلوی: ثروت ملی ایران که حق کارگران ایرانی است، خرج تروریست‌ها می‌شود

 شاهزاده رضا پهلوی (آرشیو)صدای آمریکا: شاهزاده رضا پهلوی روز شنبه ۳۰ تیر، سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی و صرف ثروت ملی ایرانیان برای گروه‌های تحت حمایت این حکومت در خاورمیانه را مورد انتقاد شدید قرار داد.

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار پستی در رسانه ایکس یادآور شد: «ثروت ملی ایران که حق کارگران ایرانی است و باید صرف زندگی آبرومند آنها و خانواده‌های‌شان شود، خرج تروریست‌ها و موشک‌های‌شان در عراق و یمن و غزه و لبنان می‌شود.»
خبرگزاری ایلنا روز شنبه در گزارشی خبر داد که هفته‌ها پس از تجمع و تحصن اعتراضی شماری از کارگران شرکت پتروشیمی «ارغوان‌گستر» ایلام به دلیل بیکاری ناشی از پایان قرارداد کارشان و پاسخگو نبودن مسئولان، یکی از این کارگران تلاش کرد با ریختن بنزین بر روی سرش به زندگی خود پایان دهد که دیگر کارگران از این اقدام او جلوگیری کردند.

به نوشته ایلنا، همسر یکی از کارگران نیز به دلیل «مشکلات مالی ناشی از بیکاری همسرش» با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشی کرد که با اقدام امدادگران از مرگ نجات یافت.

از اواسط خرداد ماه، اعتراض متوالی کارگران بیکار شده «پروژه پتروشیمی ارغوان گستر» ایلام در رسانه‌ها خبرساز شد.

فعالان کارگری می‌گویند شماری از کارگران پروژه‌ای در پتروشیمی ارغوان گستر «با اتمام قرارداد پیمانکار بیکار شده و روند بیکاری برای سایر کارگران ادامه دارد.»

این کارگران که بیشتر آنها در بخش‌های اتصالات، نصب و تجهیزات کار می‌کردند، با اتمام پروژه بیکار شده‌اند و بر این باور هستند که باید به کار گرفته شوند.

یکی از کارگران این پروژه پیشتر به «تجارت‌نیوز» گفته بود که پس از پایان قراردادها تا پایان ماه خرداد، حدود ۴۰۰ کارگر بیکار خواهند شد و درخواست‌های آنها از مسئولان برای ادامه همکاری بدون پاسخ مانده است.

از سوی دیگر، به گزارش ایلنا، دوشنبه هفته گذشته حدود ۷ تن کارگران بیکار شده این شرکت به دلیل «پیگیری وضعیت شغلی خود» بازداشت و پس از سه روز آزاد شدند.

شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، با خالص‌سازی پروپیلن گرید شیمیایی، محصول پروپیلن گرید پلیمری تهیه می‌کند. مکان این طرح در استان ایلام، شهرستان چوار است.

به گزارش رسانه‌های ایران به نقل از کارگران پروژه پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، همه این کارگران از بومیان منطقه و شهرستان چوار هستند و سابقه کار آن‌ها ۵ تا ۱۰ سال است.

شمار زیادی از این افراد با وجود داشتن مدارک تخصصی با حقوقی که آن را «یک چهارم پروژه‌های دیگر» توصیف کرده‌اند در این پروژه فعالیت داشتند و به دلیل وعده‌های مکرر مدیران شرکت و پیمانکار، موقعیت‌های شغلی دیگر را نیز از دست داده‌اند.

اصناف و کارگران، یکی از موانع عمده مشکلات دستمزدی خود را «واسطه بودن پیمانکاران» بین کارفرما و کارگر اعلام کرده‌اند. حذف پیمانکاران و اعتراض به «برون‌سپاری خدمات و واگذاری کار به شرکت‌های پیمانکار» یکی از مطالبات اساسی اعتراضات صنفی و کارگری است.

براساس گزارش‌های پیشین برخی از تشکل‌های کارگری، «بیش از ۲۲ هزار» کارگر پروژه‌ای در ۱۱۰ شرکت برای تحقق مطالبات صنفی خود دراعتصاب هستند و شماری از آنها هم با ترک محل کار، به خانه‌های خود رفته‌اند.

سابقه اعتراضات کارگران پتروشیمی در چند سال گذشته به خشونت و خودکشی کارگران منجر شده است و تنها شش مورد خودکشی معیشتی در دو سال گذشته در کارخانه پتروشیمی چوار اتفاق افتاده است.
+14
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    وای این هنوز زر میزنه که مثل عامرهای نهی از منکر ایران که میرن آخر شب نشون میدن به چندتا دختر گیر دادن ، اینم میبره نشون بده که فاند بگیره . اینکه کارش اینه . فقط اون بزهای احمقی که دنبال این مردک را افتادن که بیاد ایران رو احیا کنه !!!!! پشمام !!!!
    5
    2
    یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران
    از عجایبه تاریخه . پدر بزرگت رضا شاه کبیر باشه . پدرت شاه که کل دنیا بهش به فارسی شاه میگن انگار تنها شاه تو جهان بوده . اونوقت یه دلقک عیاش بشه بچه اینا !
    4
    2
    یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.