اکسیوس: احتمال دارد جو بایدن به‌زودی از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند

 مبتلا شدن بایدن به کووید-۱۹ در یک سفر انتخاباتی به ایالت نوادا در روز ۲۷ تیرماه، موقعیت او را بیش از پیش تضعیف کرده استرادیو فردا: نشریه اکسیوس با اشاره به فشارها به جو بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات ریاست‌جمهوری، در گزارشی نوشت ادامه فزاینده درخواست‌ها از رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است باعث شود که جو بایدن در پایان این هفته از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

این نشریه آمریکایی به نقل از چند دموکرات ارشد گزارش داد که فشارها به بایدن به شکل قابل توجهی افزایش یافته و حالا بعد از ابتلای او به کووید، رئیس‌جمهور آمریکا بیشتر منزوی شده است.
فشارهای روزافزون بر بایدن
مبتلا شدن رئیس‌جمهور آمریکا به کووید-۱۹ در یک سفر انتخاباتی به ایالت نوادا در روز ۲۷ تیرماه، موقعیت او را بیش از پیش تضعیف کرده است. آقای بایدن به توصیه پزشکان برای استراحت به منزل خود در ایالت دلور رفته و دست‌کم به مدت چند روز نمی‌تواند به کارزار انتخاباتی ادامه دهد.

از سوی دیگر، در آخرین روز از کنگره سراسری حزب جمهوری‌خواه که در شهر میلواکی برگزار می‌شود قرار است دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه رسماً به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی شود.

کنگره این حزب با به نمایش گذاشتن یکپارچگی در حمایت از دونالد ترامپ، درست در نقطه مقابل تشدید اختلافات در حزب دمکرات قرار دارد. همه رقبای پیشین آقای ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، از جمله نیکی هیلی و ران دسانتیس، به‌رغم انتقادهای قبلی از نامزدی آقای ترامپ حمایت کردند.

بر اساس گزارش اکسیوس، مقام‌های ارشد حزب دموکرات به بایدن گفته‌اند در صورتی که همچنان به عنوان نامزد باقی بماند شکست سختی را تجربه خواهد کرد و میراث بایدن و امیدهای دموکرات‌ها بعد از انتخابات آبان‌ماه از بین خواهد رفت.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده است، تقریباً دو سوم دموکرات‌ها خواستار کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری هستند.

پیش از این هم گزارش‌هایی در چندین رسانه آمریکایی منتشر شده بود که بر اساس آن چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در مجلس سنا، حکیم جفریز، رئیس فراکسیون این حزب در مجلس نمایندگان و نانسی پلوسی، رئیس سابق این مجلس، ابراز نگرانی کرده‌اند که نامزدی جو بایدن نه تنها به شکست این حزب در انتخابات منجر می‌شود بلکه مانع از آن خواهد شد که این حزب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست بیاورد.
کارزار هماهنگ دموکرات‌ها برای فشار بر بایدن
اکسیوس می‌گوید یک کارزار فشار گسترده، هماهنگ و بی‌امان از سوی دموکرات‌ها طراحی و اجرا شده است تا بایدن را به انصراف راضی کند.

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که از او به عنوان «مغز متفکر کمپین کنار رفتن بایدن» یاد شده، نقش قابل توجهی در این روند ایفا می‌کند. چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا هم چنین نظری دارد و خواهان کنار رفتن بایدن از انتخابات است.

همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، هم با سکوت خود پیامش را به دموکرات‌ها و جو بایدن رسانده است. در حالی که او به صورت علنی از معاون خود در دوران ریاست‌جمهوری حمایتی نمی‌کند، دستیاران سابق او در گفتگو با رسانه‌ها به صورت شفاف از لزوم کنار رفتن آقای بایدن می‌گویند. راهبردی که از سوی بیل و هیلاری کلینتون هم دنبال می‌شود و همزمان با سکوت آن‌ها، دستیاران‌شان تأکید می‌کنند که بایدن باید صحنه را برای یک نامزد دیگر خالی کند.

این در حالی است که بر اساس گزارش اکسیوس، بسیاری از دموکرات‌ها بایدن را دوست دارند و به دستاوردهای او احترام می‌گذارند اما در عین حال نگرانند که او نتواند در مقابل ترامپ پیروز شود.

در شرایط کنونی، راهبرد دموکرات‌ها این است که بایدن را به کنار رفتن تشویق و ترغیب کنند چرا که اگر او نخواهد، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و به مدد نمایندگان حامی که دارد او همچنان می‌تواند با وجود تمام درخواست‌ها در انتخابات باقی بماند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر بایدن بارها با صراحت اعلام کرده که همچنان در انتخابات حضور خواهد داشت و قصد کناره‌گیری ندارد. با این حال او در یک گفتگو پذیرفته بود که اگر پزشکان مشکلی را در سلامتی او تشخیص دهند درباره باقی ماندن در رقابت انتخابات تجدید نظر خواهد کرد.

اکسیوس گزارش داده که محتمل‌ترین سناریو این است که بایدن تسلیم شود و از نامزدی کامالا هریس در انتخابات حمایت کند. در آن صورت هریس باید برای خود یک معاون انتخاب کند که در مناظره با جی‌دی ونس حضور یابد.
ونس برگ برنده ترامپ در انتخابات خواهد بود؟
سناتور جیمز دیوید ونس که آقای ترامپ او را به عنوان معاون خود برگزیده است در سال‌های قبل از منتقدان سرسخت نامزد حزب جمهوری‌خواه بود و او را فردی «احمق» نامیده و با هیتلر مقایسه کرده بود.

او در سخنرانی روز چهارشنبه خود در کنگره سراسری حزب جمهوری‌خواه، خود را فرزند خانواده فقیری از یک شهر صنعتی به فراموشی سپرده‌شده در ایالت اوهایو معرفی کرد که در صورت پیروزی در انتخابات برای حقوق طبقه کارگر مبارزه خواهد کرد.

این سناتور ۳۹ ساله در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «من در شهر کوچکی بزرگ شده‌ام که مردم نظرات خود را می‌گفتند، با دستان خود کار می‌کردند و خدای خود، خانواده خود، جامعه خود و کشورشان را از صمیم قلب دوست داشتند. ولی در عین حال منطقه‌ای بود که طبقه حاکم در واشینگتن آن را کاملاً به حاشیه رانده و فراموش کرده بود».

به اعتقاد برخی از کارشناسان، جیمز دیوید ونس که به خوبی خود را با دیدگاه‌های دونالد ترامپ، ترکیبی از پوپولیسم محافظه‌کارانه و انزواطلبی در سیاست خارجی، انطباق داده است برای تبدیل شدن به رهبر آینده جنبش موسوم به «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» در موقعیت خوبی قرار دارد.

یکی دیگر از نقاط قوت او و از دلایل انتخابش به عنوان معاون دونالد ترامپ، امکان جلب رأی طبقه کارگر و متوسط در ایالت‌های موسوم به «کمربند سابقاً صنعتی» یعنی میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا است که آرای آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نقش بسیار مهمی دارد.

ترقی او به این موقعیت ویژه در حزب جمهوری‌خواه فقط دو سال پس از ورودش به مجلس سنا و به عهده گرفتن یک مقام سیاسی کم سابقه است.

او نیز همچون مارکو روبیو و تد کروز، دو سناتور جمهوری‌خواه و بلندپرواز دیگر، مسیر ترقی خود را در مخالفت با دونالد ترامپ آغاز کرد ولی به وفادارترین حامیان او بدل شد. این موارد نشان می‌دهد که چگونه دونالد ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه تسلط کامل پیدا کرده است.

برای مخالفان و منتقدان آقای ترامپ این حد از تسلط نشانه خطرناکی تلقی می‌شود چون معتقدند او خواستار افزایش اختیارات فردی مقام ریاست‌جمهوری است و با اتکا به این قدرت تلاش خواهد کرد علاوه بر انتقام گرفتن از مخالفانش نهادهای تثبیت شده دمکراتیک در آمریکا را تضعیف کند.

سناتور ونس با کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین مخالف است و از اقدامات دونالد ترامپ برای زیرسئوال بردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ دفاع کرده است.

او در سخنان خود در کنگره سراسری حزب جمهوری‌خواه بر تمامی عناصر «ترامپیسم» از جمله اولویت دادن به تولید صنعتی داخلی در مقابل واردات از چین و هشدار به متحدان اروپایی در مورد کاهش نقش آمریکا در دفاع از امنیت آن‌ها تاکید کرد.

برخلاف وعده دونالد ترامپ پس از سوءقصد ناموفق به جانش که گفته بود اولویت حفظ وحدت ملی است، یکی از محورهای تمامی سخنرانی‌ها در کنگره سراسری حزب جمهوری‌خواه حملات تند و شخصی به جو بایدن بود.
+7
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    چاره ای نداره. هر چند هویج هم با این چیزی فرق نمیکنه. با ایران فرقی نمیکنه کشور افتاده دست یه مشت پیر مرد
    0
    3
    جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    BlackJack - لندن، انگلستان
    ونس در سال 2016 از ورود ترامپ به عنوان نامزد جمهوری خواهان بدرستی انتقاد کرده بود و بیشینه این مردک فرصت طلب را زیر سئوال برده بود ولی از موقعی که ملیاردر آمریکایی پیتر تیل از ترامپ خواست که برای سناتور شدن این بچه از اوهایو حمایت کند به یکباره مجیز گوی نارنجی گوش بریده شد. الان هم روحش را کاملا به شیطان فروخته. با آمدن ترامپ تنها کسی که خوشحال خواهد شد پوتین کمونیست هست که صدای شکسته شدن استخوانهایش زیر ضربات سلاحهای آمریکایی او را به شکر خوردن انداخته. نقشه روسها در حال حاضر صبر و دوام تا انتخابات نوامبر و همچنین مزاحمت و پخش اخبار دروغ در شبکه های اجتماعی به نفع ترامپ هست تا شاید با آمدن ترامپ اول اوکراین و بعد اروپا را این کمونیست قاتل هدف قرار دهد. دنیا به یک ریگان یا جرج بوش نیاز دارد.
    2
    2
    جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Free Press - لندن، انگلستان
    این دقیقا چیزی بود که در زمان دور اول انتخاب شدن بایدن مطرح شده بود که او رییس جمهوری یکدوره ای است و در دور دوم کاملن حریص جایش را می‌گیرد که البته مین استریم میدیا طبق معمول این نظریه پردازان را متهم به تئوری توطئه کردند. و صد البته که هروقت پای تئوری توطئه به وسط میاید یعنی این مساله حقیقت دارد.
    0
    0
    جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.