تاج‌زاده:«مشکل اصلی» نه سعید جلیلی، بلکه «پدرخوانده» او خامنه‌ای است

رادیو فردا: مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی زندانی،‌ دلایل خود برای شرکت نکردن در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال را توضیح داده و گفته است اگر سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی تغییر نکند، دولت مسعود پزشکیان به سرنوشتی مشابه دولت دوم حسن روحانی دچار خواهد شد.

او در نامه‌ای که روز چهارشنبه ۲۷ تیر منتشر شده است، دلیل سکوت و اعلام نکردن موضع خود درباره تحریم انتخابات را ممانعت نکردن از «پیشبرد پروژه انتخاباتی» آقای پزشکیان و حامیانش، به‌ویژه محمد خاتمی اعلام کرده است.

آقای تاج‌زاده با اشاره به حامیان رهبر جمهوری اسلامی که آنها را «استصوابیون» خوانده است، می‌گوید آنها از همه امکانات خود علیه دولت چهاردهم استفاده خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به احتمال روی کار آمدن دوباره دونالد ترامپ در آمریکا گفته است که مخالفان دولت پزشکیان تلاش می‌کنند که دولت او نیز مانند دولت دوم حسن روحانی «زمین‌گیر شود و شکست بخورد».

او در ادامه با اشاره به سعید جلیلی، رقیب پزشکیان در دور دوم انتخابات و دیدگاه‌های او درباره فیلترینگ اینترنت، گشت ارشاد، نظارت استصوابی و موارد دیگر نوشته است: «مگر نگاه رهبر به تمامی مسائل بالا، تفاوت ماهوی با نگرش جلیلی دارد؟»

این فعال سیاسی منتقد رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید «مشکل اصلی» نه سعید جلیلی، بلکه «پدرخوانده» او است و پیش‌بینی کرده که این پدرخوانده که اشاره به علی خامنه‌ای است، به‌زودی «به سراغ پزشکیان و دولتش خواهد آمد».

آقای تاج‌زاده با اشاره به رأی ۱۸ میلیون ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۱۴۰۰ یادآوری کرده که ما آن را «انتخابات اقلیتی» خواندیم و افزوده است: «اکنون نمی‌توانیم مشارکت ۴۹درصدی و رأی ۱۷ میلیونی پزشکیان را پیروزی ملت بخوانیم. آن‌هم درحالی‌که تفاوت آرا حدود ۳ میلیون است و جلیلی در نیمی از استان‌ها نفر اول شد.»

در دور اول انتخابات امسال کمتر از ۴۰ درصد واجدان شرایط شرکت کردند که رکورددار کمترین مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی شد.

در دور دوم انتخابات نیز میزان مشارکت به روایت وزارت کشور به ۴۹ درصد رسید.

مصطفی تاج‌زاده با اشاره مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی در انتخابات تصریح کرده است که معرفی کاندیدا را در غیاب اکثریت شهروندان «اخلاقی» نمی‌داند.

او سپس می‌نویسد: «اگر انتخابات رقابتی باشد، سکوت می‌کنم و خود نیز همراه با اکثریت مردم رای نمی‌دهم، اما انتخابات اقلیتی و غیررقابتی را تجسم حرام‌خواری سیاسی می‌بینم و آن را تحریم می‌کنم.»

این مقام سابق وزارت کشور در دولت محمد خاتمی در متن بلند خود همچنین می‌گوید جمهوری اسلامی نمی‌تواند کاهش مشارکت را «از حدی به پایین تاب آورد» و در این زمینه یادآوری کرده تأیید صلاحیت مسعود پزشکیان در انتخابات امسال با «اعتراض جدی هیچ‌یک از ارکان قدرت روبه‌رو نشد».

او همچنین تأکید کرده است رأی ندادن اکثریت مردم در چند انتخابات پیش از ۱۴۰۳ تأثیرگذار بود و با اشاره به مشکلات متعدد ایران پیش‌بینی کرده است علی خامنه‌ای نمی‌تواند همزمان با آمریکا و اکثریت ملت ایران بجنگد و «قطعاً کم می‌آورد و مجبور به تجدیدنظر می‌شود».
مصطفی تاج‌زاده سال گذشته و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان با تأکید بر این که در انتخابات رأی نخواهد داد، علی خامنه‌ای را مسئول «ساختار معیوب نظام سیاسی» ایران دانسته بود.

او رهبر جمهوری اسلامی را «بی‌معنا کردن انتخابات و بی‌اثر و بی‌خاصیت کردن نهادهای انتخابی، به‌ویژه پارلمان» متهم کرده بود و در یادداشت روز چهارشنبه خود بار دیگر به این موضوع پرداخته و گفته است آقای خامنه‌ای با استفاده از نهادهای انتصابی «کارکرد نهادهای انتخابی» را مختل کرده است.

او بعد از برگزاری این دو انتخابات در اسفند ۱۴۰۲ نیز با اشاره به مشارکت پایین مردم و «درصد اندک آراء منتخبان»، این اتفاق را «شکستی تاریخی» برای نظام حکمرانی کشور نامید و مسئولیت آن را نیز متوجه علی خامنه‌ای دانست.

مصطفی تاج‌زاده که در سال‌های اخیر به‌صراحت از سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده، از سال ۱۳۸۸ بارها بازداشت و به احکام سنگین محکوم شده است.

او آخرین بار در ماه مهر ۱۴۰۱ بابت اتهامات «تبانی علیه امنیت ملی»، «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس قابل اجرا محکوم شد و اکنون در زندان است.

اردیبهشت امسال وکیل او از تشکیل پرونده‌ای جدید علیه موکلش خبر داد.
+20
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    ما که سر در نیاوردیم ، این مرتیکه قرشمال چند تا بابا داره ؟ حالا بابای اصلیش کیه ؟ هر کی رسیده از راه ، زده و رفته !!؟
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.