ماجرای توهین‌های نژادپرستانه اعضای تیم ملی فوتبال آرژانتین نسبت به تیم ملی فوتبال فرانسه

شکایت و عصبانیت اتحادیه فوتبال فرانسه علیه توهین‌های نژادپرستانه آرژانتینی‌هاتوهین بازیکنان تیم ملی آرژانتین به ملی‌پوشان فرانسویالعربیه: اتحادیه فوتبال فرانسه با انتشار اطلاعیه‌ای از تنظیم شکایت‌نامه‌ای به «فیفا» علیه توهین بازیکنان تیم ملی آرژانتین به ملی‌پوشان فرانسوی خبر داد.

بامداد دوشنبه ویدیویی از جشن قهرمانی بازیکنان آرژانتین پس از فتح کوپا آمریکا در اتوبوس «آلبی سلسته» منتشر شد که بازیکنان را در حال خواندن شعر نژادپرستانه‌ای علیه بازیکنان فرانسه نشان می‌داد.

در بخشی از این شعر آمده است: «آنها برای فرانسه بازی می‌کنند اما همه از آنگولا آمده‌اند.» در ادامه می‌خوانند: «آنها همجنسگرا هستند. مادرش نیجریه‌ای است، پدرش کامرونی، روی کاغذ ملیتش فرانسوی!»
تیم ملی آرژانتین دوشنبه با پیروزی 1 بر صفر مقابل کلمبیا برای شانزدهمین بار قهرمان رقابت‌های کوپا آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، پس از انتشار ویدیو که به وضوح به اصالت کیلیان امباپه [پدر امباپه اصالتی آنگولایی دارد] و دیگر بازیکنان فرانسوی توهین می‌شود، اتحادیه فوتبال فرانسه ضمن محکوم کردن توهین‌های نژادپرستانه بازیکنان آرژانتین، تصمیم گرفت به فیفا شکایت کند.

فدراسیون فوتبال فرانسه همچنین نامه‌ای به فدراسیون فوتبال آرژانتین ارسال خواهد کرد تا دفاعیات‌ آنها درباره این اتفاق را منتقل کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه که ر‌وز گذشته با بازنشر کردن ویدیو توهین‌های بازیکنان آرژانتین را تاسف بار خوانده بود، پیگیر این پرونده شده و با فدراسیون فوتبال این کشور در تعامل است.
عذرخواهی «انزو فرناندز» پس از توهین‌های نژادپرستانه به ملی‌پوشان فرانسویانزو فرناندزانزو فرناندز، ملی‌پوش آرژانتینی باشگاه فوتبال چلسی در پی جنجال به وجود آمده پیرامون انتشار ویدیویی حاوی شعارهای نژادپرستانه ملی‌پوشان آرژانتینی در جشن قهرمانی این تیم در کوپا آمه‌ریکا علیه بازیکنان فرانسوی، عذرخواهی کرد.

در بخشی از این ویدیو که دوشنبه منتشر شد، آمده است: «آ‌‌نها برای فرانسه بازی می‌کنند اما همه از آنگولا آمده‌اند.» در ادامه می‌خوانند: «آنها همجنسگرا هستند. مادرش نیجریه‌ای است، پدرش کامرونی [پدر امباپه اصالتی آنگولایی دارد]، روی کاغذ ملیتش فرانسوی!»

فرناندز با انتشار استوری در اینستاگرام ضمن «عذرخواهی صمیمانه»، نوشت که «هیچ عذر و بهانه‌ای برای انتشار این شعر توهین‌آمیز وجود ندارد.»

در ادامه پیام او آمده است: «من در برابر تبعیض به هر شکلی می‌ایستم و از اینکه غرق سرخوشی جشن‌ قهرمانی کوپا آمه‌ریکا شدم، عذرخواهی می‌کنم. آن ویدیو، آن لحظه، آن کلمات، باورها یا شخصیت من را نشان نمی‌دهند. واقعاً متأسفم.»
شکایت فرانسوی‌ها به فیفا
به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، اتحادیه فوتبال فرانسه ضمن محکوم کردن توهین‌های نژادپرستانه بازیکنان آرژانتین، تصمیم گرفت به فیفا شکایت کند.

فیلیپه دیالو، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه، در بیانیه‌ای به قوی‌ترین شکل اظهارات تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه غیرقابل قبول از سوی بازیکنان و هواداران تیم آرژانتین علیه ملی‌‌پوشان فرانسوی را محکوم کرد.

دیالو در ادامه بیانیه خود صراحتاً مسئولیت شعارها را به گردن فیفا و کلودیو فابین تاپیا، رئیس فدراسیون فوتبال آرژانتین انداخته و خواستار پاسخ و توضیح فوری از سوی آنها شده است.
عصبانیت فرانسوی‌های چلسی
وسلی فوفانا، بازیکن تیم ملی فرانسه و هم‌تیمی انزو فرناندز در چلسی، با انتشار تصاویر خوشحالی بازیکنان آرژانتین در صفحه ایکس خود نوشت: «فوتبال در سال 2024؛ نژادپرستی افسارگسیخته».

فوفانا، اکسل دیساسی و مالو گوستو نیز در پی این خوشحالی نامتعارف انزو و هم‌تیمی‌هایش، او را از تمامی صفحات اجتماعی خود حذف کردند.
+7
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاک ، دانمارک
    از اینکه اکثریت بازیکنانشان آفریقایی هستند که دروغ نیست. باهاشان هم‌عقیده میباشوم. سیاهارو با پیسه‌های کلان روان می‌کنند پیش خودشون و اونها هم از سفیدها از هر نظری (فقط جسمانی) قوی‌تر هستند.
    8
    4
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    آراژانتین یک کشور نژاد پرست هست و بزرگترین افتخارشون اینه که اولین کشوری هست که از شر سیاها و برده داری آزاد شدند
    1
    3
    ‌چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.