مقام‌ها از تهدید حکومت ایران پیش از سوء‌قصد به ترامپ خبر داده بودند

 تلاش ماموران برای محافظت از دونالد ترامپ، پس از سوء قصد به او در ایالت پنسیلوانیا - ۲۳ تیر ۱۴۰۳صدای آمریکا: به گفته دو مقام آمریکایی پیش از تیراندازی روز شنبه به دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، تهدیدها از سوی حکومت ایران باعث برداشتن گام‌هایی از سوی «سرویس مخفی» ایالات متحده برای تقویت حفاظت از او شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۲۶ تیر گزارش داد که این دو مقام آمریکایی همچنین گفتند به نظر می‌رسد تلاش صورت گرفته برای ترور ترامپ در روز شنبه، ارتباطی با تهدید اصلی از سوی جمهوری اسلامی ندارد.

این مقامات افزودند، پس از آگاهی از تهدیدها از جانب حکومت ایران، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با مقامات ارشد سرویس مخفی تماس گرفت و آنها را نیز از این موضوع آگاه کرد. به گفته این مقامات، این موضوع با مامور اصلی حفاظت از ترامپ و کارزار انتخاباتی او در میان گذاشته شد.

بر اساس این گزارش، این امر باعث شد که سازمان سرویس مخفی منابع بیشتری را صرف محافظت از دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده کند. به نوشته آسوشیتدپرس، این مقامات فقط به شرط «ناشناس ماندن» درباره این موضوع حساس اطلاعاتی صحبت کردند.

سخنگوی سرویس مخفی ایالات متحده در پاسخ به درخواست صدای آمریکا برای اظهارنظر گفت، «سرویس مخفی و سایر سازمان‌ها دائماً اطلاعاتی را در مورد تهدید بالقوه جدیدی دریافت و در صورت لزوم برای تنظیم منابع اقدام می‌کنند.»

آنتونی گولیلمی در بیانیه کتبی که برای صدای آمریکا ارسال شده است افزود، «ما نمی‌توانیم در مورد هیچ جریان تهدید بخصوصی اظهار نظر کنیم، جز این که بگوییم سرویس مخفی تهدیدها را جدی می‌گیرد و به آنها پاسخ می‌دهد.»

با این حال استفاده از منابع بیشتر سرویس مخفی مانع حمله روز شنبه به دونالد ترامپ در جریان گردهمایی انتخاباتی او در ایالت پنسیلوانیا نشد. آن حمله باعث زخمی شدن گوش راست ترامپ و کشته شدن یک نفر از شرکت کنندگان در گردهمایی، و نیز زخمی شدن دو نفر دیگر شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز سه‌شنبه در واکنش به این گزارش‌ها، اتهامات مطرح شده علیه حکومت ایران را «بی‌اساس و مغرضانه» خواند و تهدید امنیتی از سوی تهران را رد کرد.

این نمایندگی، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را بابت کشتن فرمانده پیشین نیروی قدس یک «مجرم جنایتکار» دانست اما مدعی شد جمهوری اسلامی «مسیر حقوقی» را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است.

این ادعا در حالی است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق از سوی ارتش آمریکا در دی‌ماه ۹۸، مقام‌های جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران بارها تهدید به «انتقام سخت» از مقام‌های وقت آمریکا کرده‌اند.

دستور کشتن قاسم سلیمانی را دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ صادر کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، آدرین واتسون، گفت: «همانطور که بارها گفته‌ایم، سال‌هاست که تهدیدات [حکومت] ایران علیه مقامات سابق دولت ترامپ را دنبال می‌کنیم که سابقه آن به دولت گذشته (ترامپ) بازمی‌گردد. این تهدیدها ناشی از تمایل ایران به انتقام گیری از قتل قاسم سلیمانی است. ما این را یک موضوع امنیت ملی و داخلی در بالاترین اولویت می‌دانیم.»

واتسون در عین حال گفت که در حال حاضر مسئولان مربوطه گزارش داده‌اند که تحقیقات آنها تاکنون ارتباطی بین عامل تیراندازی به دونالد ترامپ با همدستی از خارج یا داخل شناسایی نکرده است.
+9
رأی دهید
-9

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.