چرا برخی از کوسه‌ها به انسان‌ها حمله می‌کنند؟

العربیه: کوسه‌ها معمولا به انسان‌ها حمله نمی‌کنند. طی یک دهه گذشته متوسط حملات بدون تحریک کوسه‌ به انسان‌ در سراسر جهان حدود 84 مورد در سال بوده است. با این وجود، داده‌های اخیر نشان می‌دهند که حملات کوسه‌ها در مناطقی مانند شرق آمریکا، جنوب استرالیا، و هاوایی افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی حمله کوسه به انسان این است که انسان‌ها هم‌زمان با کوسه‌ها در آب قرار می‌گیرند. افزایش جمعیت فوک‌ها در کیپ کاد و فوک‌های خزدار در جنوب استرالیا کوسه‌ها را به مناطق ساحلی می‌کشاند که اتفاقا انسان‌ها نیز در آنها حضور دارند. به همین منوال، جمعیت کوسه‌های ببری نیز در نزدیکی سواحل نیویورک زیاد شده است که به افزایش حملات کوسه‌ای انجامیده است.

کوسه‌ها موجوداتی متنوع هستند، و حدود 530 نوع کوسه وجود دارد که هر کدام رفتارها و توانایی‌های حسی منحصر به فردی دارند. مثلا کوسه سفید بزرگ به شدت به بینایی خود در آب‌های شفاف متکی است، در حالی که کوسه گاوی در محیط‌های تاریک با ردیابی پالس‌های الکتریکی شکار می‌کند. لذا خطا در شناسایی و تغییرات محیطی می‌تواند منجر به افزایش برخورد کوسه با انسان شود.

برای کاهش حملات کوسه‌‌ها اقداماتی مانند وصل کردن ردیاب برای مطالعه رفتارها و الگوهای مهاجرتی آنها انجام شده است. فناوری‌هایی مانند خطوط شناور هوشمند و موانع الکترومغناطیسی برای محافظت از شناگران موثر بوده‌اند. روش بازدارندگی با پالس الکتریکی نیز نتایج جالبی نشان داده است.

با تمام این حرف‌ها، کارشناسان تاکید می‌کنند که به‌رغم وحشت‌انگیز بودن حملات کوسه‌ها در مواردی که اتفاق می‌افتد، این حملات به ندرت روی می‌دهند. برای جلوگیری از همین تعداد حملات معدود نیز اقدامات پیشگیرانه لازم است.

این اقدامات شامل اجتناب از شنا در مناطقی است که فعالیت کوسه‌ها زیاد است، و استفاده از فناوری‌های حفاظتی برای کاهش خطر حملات کوسه‌ای است. در عین حال، باید روی حفاظت از کوسه‌ها نیز تمرکز کرد، چرا که اقدامات انسانی زیستگاه‌ها و بعضا حیات کوسه‌ها را به خطر انداخته است.
+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.