همه چیز درباره عروسی ثروتمندترین پسر مجرد آسیا: جشن و سرور چند صد میلیون دلاری خانواده آمبانی

تصویر خانوادگی امبانی‌هاایندیپندنت فارسی: پس از نامزدی در سال ۲۰۲۳ و زنجیره‌ای تمام نشدنی از جشن‌های پیش از عروسی، آنانت امبانی و مرچنت رادیکا قرار است به‌زودی در بمبئی ازدواج کنند.

تا سال قبل، عروسی ایشا امبانی، دختر موکش امبانی، میلیاردر هندی، با هزینه هفت میلیارد روپیه (۸۶ میلیون دلار)، یکی از مجلل‌ترین عروسی‌های هندی در تمام دوران نام گرفته بود. در این عروسی مجلل که سال ۲۰۱۸ در اودایپور هند، دریاچه کومو در ایتالیا و خانه امبانی‌ها در بمبئی برگزار شد، حتی بیانسه نیز روی صحنه رفت.

با این حال به نظر می‌رسد جشن عروسی آنانت، برادر ایشا، با رادیکا مرچنت، از همه‌جهت، چند برابر پرشکوه‌تر و البته پرهزینه‌تر از عروسی قبلی باشد. از ژانویه گذشته، چندین جشن قبل از عروسی شامل مهمانی‌های باشکوه در قاره‌های مختلف، مهمانی روی دریا در اروپا با حضور فهرستی از خوانندگان معتبر بین‌المللی از گرفته ریانا تا کیتی پری، بک استریت بویز و جاستین بیبر در حال برگزاری است. گفته می‌شود هزینه‌های این عروسی  از چندصد میلیون دلار خواهد گذشت. منابع معتبر منتظر خواهند مانند تا تحمین‌های خود را پس از آخرین جشن‌ها اعلام کنند.

روز چهارشنبه سوم ژوییه هم مراسم «مامرو» که یک سنت مهم در عروسی‌های گجراتی است، در آنتیلیا، عمارت مجلل امبانی‌ها، که با گل‌ها رنگی و چراغ‌های طلایی تزیین شده بود، برگزار شد. در این مراسم، اقوام نزدیک مادر داماد با اهدای هدایایی به عروس و داماد برای‌ آن‌ها آرزوی خیر و برکت می‌کنند.
رادیکا مرچنت، نامزد انانت امبانی، در این رویداد، لباس سنتی پرکاری با حاشیه طلاکاری‌شده از خانه مد فاخر هندی، مانیش مالهوترا (Manish Malhotra) به تن داشت و طلا و جواهرات عروسی مادرش سبک او را تکمیل می‌کرد.

در ادامه، امبانی‌ها جشن «سانجیت» را پنجم ژوییه در مرکز فرهنگی نیتا موکش امبانی برگزار کردند. سانجیت یکی از مراسم سنتی هندی پیش از عروسی با مضمون «جشن دل‌ها» است و طبق دعوت‌نامه‌ای که برای مهمانان فرستاده شد، به حضار «شبی پر از آواز، رقص و شگفتی» وعده داده شد. این رویداد که مخصوص جشن و پایکوبی خانواده و دوستان عروس و داماد است و مدوری دیکسیت، خوشی کاپور، سلمان‌خان، رانبیر کاپور و بسیاری از افراد مشهور دیگر در آن حضور داشتند.

همه‌چیز در تاریخ ۱۲ ژوییه، زمانی که آنانت و رادیکا سرانجام در جشنی سه‌روزه در مرکز جهانی جیو، یک منطقه تجاری و فرهنگی ۷.۴ هکتاری در بمبئی، متعلق به صنایع رلیانس (Reliance) خانواده آمبانی، ازدواج کنند، به اوج می‌رسد.

جشن سه‌روزه عروسی این زوج با «شوبه ویوا» یا عروسی فرخنده آغاز خواهد شد.

این زوج برای دعوت کردن مهمانان‌ به بزرگ‌ترین عروسی سال، دو دعوت‌نامه متفاوت داشتند. یکی از دعوت‌نامه‌ها که به تعداد کم و برای مهمانان خیلی خیلی مهم (VVIP) و خیلی مهم (VIP) ارسال شد، جعبه موزیکال قرمزی بود که داخل آن یک معبد نقره‌ای خیره‌کننده قرار داشت و در آن مجسمه خدایان هندی گانشا و رادا کریشنا از طلا گذاشته شده بود. علاوه بر معبد، یک جعبه نقره‌ای دیگر نیز داخل جعبه قرمز وجود داشت که حاوی کارت دعوت اصلی بود. کنار این کارت دعوت، شیرینی‌ و میوه‌ خشک نیز برای مهمان‌ها فرستاده شد. امبانی‌ها همراه با آن، یک یادداشت دست‌نویس هم برای همه مهمانان ارسال کردند.

به گزارش ایندیا تودی، دعوت‌نامه دوم که برای چهره‌هایی چون آمیتاب باچان، شاهرخ خان، سلمان خان، عامر خان و رانبیر کاپور و دیگر مهمانان ارسال شده، یک جعبه طلایی کوچک‌تر است که معبدی از نقره در ابعاد کوچک‌تر و قابل‌حمل، با مجسمه‌های طلای خدایان هندو در آن قرار دارد. این دعوت‌نامه صفحات مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها به یکی از آیین‌های هندو اشاره می‌کند و دست‌نوشته امبانی‌ها نیز در یکی از صفحات آن قرار دارد.
دعوت‌نامه‌ای از طلا و نقره؛ امبانی‌ها چطور مهمانانشان را دعوت کردند؟انانت امبانی و رادیکا مرچنت در کنار تصاویری از جعبه‌های دعوتنامه عروسی‌شاندعوت‌‌نامه‌های نفیس عروسی انانت امبانی و رادیکا مرچنت در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده و بسیاری از کاربران در حال بررسی دقیق نشانه‌های آن‌اند.

این زوج که ۱۲ ژوییه پس از جشن‌های بی‌شمار ازدواج خواهند کرد، دعوت‌نامه چندین چهره مشهور، سیاستمدار و ورزشکار را شخصا به آن‌ها داده‌اند.

همانطور که در ماه‌های قبل دیدیم، همه چیز مربوط به امبانی‌ها لوکس و اغراق‌شده است و این موضوع در مورد دعوت‌نامه‌های عروسی نیز صادق است.

این زوج برای دعوت کردن مهمانان‌ به بزرگ‌ترین عروسی سال، دو دعوت‌نامه متفاوت داشتند. یکی از دعوت‌نامه‌ها که به تعداد کم و برای مهمانان خیلی خیلی مهم (VVIP) و خیلی مهم (ٰVIP) ارسال شد، جعبه موزیکال قرمزی است که داخل آن یک معبد نقره‌ای خیره‌کننده قرار دارد و در آن مجسمه خدایان هندی گانشا و رادا کریشنا از طلا گذاشته شده است. علاوه بر معبد، یک جعبه نقره‌ای دیگر نیز داخل جعبه قرمز وجود دارد که حاوی کارت دعوت اصلی است. کنار این کارت دعوت، شیرینی‌ها و میوه‌های خشک نیز قرار داده شده‌اند. امبانی‌ها همراه با آن، یک یادداشت دست‌نویس هم برای همه مهمانان ارسال کرده‌اند.

به گزارش ایندیا تودی، دعوت‌نامه دوم که برای چهره‌هایی چون آمیتاب باچان، شاهرخ خان، سلمان خان، عامر خان و رانبیر کاپور و دیگر مهمانان ارسال شده، یک جعبه طلایی کوچک‌تر است که معبدی از نقره در ابعاد کوچک‌تر و قابل‌حمل با مجسمه‌های طلای خدایان هندو در آن قرار دارد. این دعوت‌نامه صفحات مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها به یکی از آیین‌های هندو اشاره می‌کند و دست‌نوشته امبانی‌ها نیز در یکی از صفحات آن قرار دارد.

جشن عروسی انانت امبانی، کوچک‌ترین پسر موکش و نیتا امبانی، قرار است ۱۲ ژوییه برگزار شود. ایندیا تودی در جدیدترین گزارش خود، مکان عروسی را بمبئی اعلام کرد. در حالی که در گزارشی در ماه مه خبر داده بود که املاک «استوک پارک» امبانی در لندن محل برگزاری جشن‌های سه‌روزه ازدواج این زوج است.

انانت امبانی و رادیکا مرچنت از اول مارس تاکنون میزبان دو مهمانی قبل از عروسی بودند. اولین آن جشن‌های سه روزه در گجرات هند بود که از اول تا سوم مارس ادامه داشت و یک هزار مهمان از جمله چهره‌های مشهور دنیای فناوری چون بیل گیتس و مارک زاکربرگر در آن حضور داشتند. ریانا مهمان ویژه‌ این جشن بود و برای حضار برنامه اجرا کرد.

امبانی‌ها ۲۹ مه در ایتالیا مهمانی دیگری روی یک کشتی تفریحی بزرگ با حضور حدود ۶۰۰ مهمان برگزار کردند که اول ژوئن در فرانسه به پایان رسید.

این زوج ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ با هم نامزد کردند.

در ادامه جدول زمانی رویدادهای مختلف عروسی امبانی که با جشن نامزدی شروع شد، آورده شده است.

نامزدی: ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ (۸ دی ۱۴۰۱)

مراسم مهندی: ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۸ دی ۱۴۰۱)

جشن نامزدی: ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۹ دی ۱۴۰۱)

مهمانی قبل از عروسی: ۱ تا ۳ مارس ۲۰۲۴ (۱۱ تا ۱۳ اسفند ۱۴۰۲)

مهمانی روی کروز در اروپا: ۲۹ مه تا ۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۹ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۳)

مراسم سانجیت: ۴ ژوییه ۲۰۲۴ (۱۴ تیر ۱۴۰۳)

عروسی اصلی: ۱۲ تا ۱۴ ژوییه ۲۰۲۴ (۲۲ تا ۲۴ تیر ۱۴۰۳)
هدایای گران‌قیمت امبانی‌ها به فرزندانشاناز راست به چپ: موکش امبانی، رادیکا مرچنت و نیتا امبانیوقتی صحبت از هدیه دادن به فرزندان می‌شود، موکش و نیتا امبانی هیچ محدودیتی ندارند. موکش امبانی، که ثروتمندترین فرد هند و یازدهیمن ثروتمند جهان است، ثروت زیادی برای تقسیم کردن میان فرزندانش، دوقلوی آکاش و ایشا و پسر کوچک‌ترش انانت، دارد. این زوج قدرتمند که به‌تازگی حدود ۱۵۷ میلیون و ۳۷۵ هزار دلار(معادل ۱۲۵۹ کرور روپیه) برای اولین دوره جشن‌های قبل از عروسی انانت و رادیکا مرچنت هزینه کرده‌اند (اجرای ریانا تنها حدود ۱۰ میلیون دلار (۶۶ تا ۷۴ کرور روپیه) برای آنها هزینه داشت) آماده‌اند تا دو برابر این مبلغ را برای عروسی اصلی که هفته آینده برگزار می‌شود خرج کنند.

در طول سال‌ها، خانواده امبانی با ازدواج فرزندانشان پرشمارتر شده است. آناند پیرامال، همسر ایشا، مدیر اجرایی گروه پیرامال است، شلوکا مهتا، وارث تجارت خانوادگی الماس، همسر آکاش است که در سال ۲۰۱۹ ازدواج کردند و اکنون رادیکا مدیر شرکت سلامتی انکور (Encore Healthcare) است.

با هر ازدواج، موکش امبانی و نیتا امبانی سخاوتشان را در هدیه دادن نشان داده‌اند؛ درواقع آنها خانواده در حال رشد خود را با مجموعه‌ای از هدایای فوق‌العاده گرانبها، که استاندارد جدیدی برای والدین میلیاردر در سراسر جهان تعریف کرده است، غرق کرده‌اند.

در ادامه بخشی از این هدایای گرانبها را به نقل از مجله «جی‌کیو هند» می‌خوانیم.
۱- ویلای ۸۰ میلیون دلاری (۶۴۰ کرور روپیه) ساحلی در دبی برای انانت امبانیدر آوریل ۲۰۲۲، موکش امبانی ویلای ساحلی وسیعی در پالم جمیرا، یکی از محله‌های لوکس دبی، برای کوچک‌ترین پسرش، انانت خریداری کرد. به گزارش «نیوز ۱۸» (News18) این ملک مجلل در مساحتی حدود ۲۸۰ متر مربع، با ۱۰ اتاق خواب و یک ساحل خصوصی ۷۰ متری است. این معامله دومین معامله بزرگ ملک مسکونی در دبی گزارش شده است.
۲- گردنبند الماس ۵۶ میلیون و ۳۷۵ هزار دلاری (۴۵۱ کرور روپیه) برای شلوکا مهتاوقتی اکاش امبانی و شلوکا مهتا در سال ۲۰۱۹ ازدواج کردند، نیتا امبانی به عروس جدیدش هدیه بی‌نظیری داد، گردنبند «لینکامپربل» از نشان تجاری معوض (Mouawad). این گردنبند مجموعه‌ای از ۲۲۹.۵۲ قیراط الماس است که روی طلای زرد به‌شکل شاخه کار شده‌اند و در مرکز آن الماس زرد بی‌نقصی به وزن ۴۰۷.۴۸ قیراط قرار داده شده است و باارزش‌ترین گردنبند جهان شناخته می‌شود.
۳- بنتلی کانتیننتال GTC اسپید (Bentley Continental GTC Speed) به ارزش ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار (۴.۵ کرور روپیه) برای انانت و رادیکاامبانی‌ها تا به حال بیش از ۱۵۰ میلیون برای جشن‌های عروسی انانت امبانی و رادیکا مرچنت هزینه کرده‌اند و مراسم اصلی در ۱۲ ژوییه برگزار خواهد شد. زمانی که این زوج در سال ۲۰۲۳ نامزد کردند، موکش و نیتا امبانی یک خودرو بنتلی کانتیننتال GTC اسپید، به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار دلار به آنها هدیه دادند.
۴- گردنبند مروارید و الماس برای رادیکا مرچنت
زمانی که رادیکا مرچنت در مهمانی خواهرزاده موکش امبانی، ایشیتا سالگائوکار در ژوییه ۲۰۲۲ شرکت کرد، توجه همه به گردنبند خیره‌کننده مروارید و الماسی که به گردن داشت جلب شد. قطعه‌ای زیبا که قبلا بر گردن نیتا امبانی در مراسم عروسی سونام کاپور دیده شده بود. با اینکه قیمت دقیق این اثر یکتا فاش نشده اما می‌توان حدس زد که نیتا امبانی چه هدیه ارزشمندی به عروس آینده‌اش داده است.
۵- ۱۰۰ میلیون دلار برای جشن‌های عروسی ایشا امبانی با آناند پیرامالعروسی دختر موکش امبانی، ایشا، در سال ۲۰۱۸ یکی از گران‌ترین عروسی‌های جهان شناخته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که خانواده امبانی حدود ۱۰۰ میلیون دلار (تقریبا ۸۳۰ کرور روپیه) برای این مراسم هزینه کرده‌اند. در آن زمان بیانسه برای اجرا در این عروسی چیزی حدود چهار تا شش میلیون دلار (تقریبا ۳۳ تا ۵۰ کرور روپیه) دریافت کرده بود. این مراسم با حضور جمعی از مشاهیر و شخصیت‌های برجسته ازجمله پریانکا چوپرا، هیلاری کلینتون، شاهرخ‌خان و دیگران برگزار شد.
ثروتمندترین خانواده آسیا، امبانی‌های هند کیستند؟اعضای خانواده موکش امبانیتوجه و واکنش رسانه‌ها برای خانواده امبانی تازگی ندارد. ثروتمندترین مرد آسیا با جشن‌های پیش از ازدواج پسر کوچکش و مهمانی‌هایی با حضور مشهورترین و ثروتمندترین‌ افراد جهان کنجکاوی‌های بسیار برانگیخت.

این خانواده ویژگی‌های جالبی دارند که آن‌ها را از همتایان غربی‌شان متمایز می‌کند. برای مثال، کمتر دیده‌ایم که مادرشوهر ثروتمندی هم اولین زن هندی عضو کمیته المپیک باشد و هم  در جشن ازدواج پسرش مانند رقصنده‌ای حرفه‌ای برقصد.

آنانت امبانی پسر موکش امبانی، میلیاردر و رئیس شرکت ریلاینس اینداستریز (Reliance Industries) است که در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به‌نام «فورچون ۵۰۰» جای دارد و، براساس فهرست میلیاردرهای بلومبرگ، ارزش خالص آن ۱۱۳ میلیارد دلار (۸۹.۵۳ میلیارد پوند) است. آنانت با رادیکا مرچنت ازدواج خواهد کرد. خانواده‌ مرچنت در صنایع داروسازی‌ فعال‌اند.

امبانی‌ها در صنعت نفت و گاز فعال‌اند و در سال‌های اخیر به صنعت مخابرات و اینترنت و تجارت الکترونیک نیز گرایش پیدا کرده‌اند.

امبانی‌ها خانواده‌ای معمولی نیستند. شکوه جشن‌هایی که آن‌ها برپا می‌کنند روزگار مهاراجه‌ها را به یاد می‌آورد. اما این خانواده و ثروتشان از کجا آمده‌اند؟
خانواده امبانی
موکش امبانی
موکش یکی از چهار فرزند صنعتگر مشهور هندی دیروبهای (Dhirubhai) امبانی است که متصدی پمپ‌بنزینی در عدن یمن بود. موکش در ۱۹ آوریل ۱۹۵۷، یک سال پیش از آنکه خانواده در پی بی‌ثباتی در یمن این کشور را به مقصد هند ترک کنند، به دنیا آمد.

 آن‌ها به محله بولشوار (Bhuleshwar) بمبئی نقل‌مکان کردند و در یک چال (chawl، ساختمان‌های اجاره‌ای ارزان‌قیمت) زندگی می‌کردند.

در همان سال دیروبهای آمبانی و پسرعمویش شرکت تجاری ریلاینس (Reliance) را در اتاقی اجاره‌ای به راه انداختند.

موکش در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه بمبئی لیسانس گرفت، در سال ۱۹۸۱ رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه استنفورد را رها کرد تا به تجارت خانوادگی بپیوندد. او در ۱۹۸۵ با نیتا دالال، رقصنده حرفه‌ای بهاراتناتیام (Bharatanatyam) و معلم مدرسه، ازدواج کرد.نیتا امبانی
نیتا امبانی با نام نئی دلال (née Dalal) اول نوامبر ۱۹۶۳ در خانواده متوسط گجراتی در بمبئی متولد شد. پدرش راویندرابا دلال و مادرش پورنیما دلال هستند.

او پس از فارغ‌التحصیلی از کالج بازرگانی معلم شد. رقص دیدنی نیتا در جشن‌های عروسی خانواده گویای مهارت او در این هنر باستانی است. او از کودکی تمرین‌های رقص مذهبی «بهاراتاناتیام» را فرا گرفت. این رقص، که تا قرن نوزدهم منحصر به معابد هندو بود، در آیین هندو مقدس است و از ابتدای شکل‌گیری با مفاهیم مذهبی آمیخته بوده است.
یکی از نکات مشترک او و عروس جدیدش هم همین مهارت در رقص است. خانواده امبانی پشتیبان و مشوق رادیکا مرچنت در اجرای رقص‌های باستانی هندی هستند.

رسانه‌ها می‌گویند او یک کفش را دو بار نمی‌پوشد. هرگز تمرین‌ ورزشی روزانه‌اش را ترک نمی‌کند و در ساعت‌ کاری مدرسه هم کار دیگری جز کارهای مدرسه نمی‌کند.

فرزندان:
نیتا و موکش شش سال پس از ازدواج صاحب دوقلو شدند - آکاش و ایشا آمبانی. چهار سال بعد، کوچک‌ترین پسرشان آنانت به دنیا آمد. پسر کوچک خانواده به آسم دچار است و داروهایی مصرف می‌کند که وزن او را بسیار افزایش می‌دهند. او یک‌ بار توانست با رژیم غذایی و ورزش صد کیلو از وزنش را کاهش دهد اما این کاهش وزن ماندگار نبود. او عاشق حیوانات است و یک پروژه بزرگ نجات حیات‌وحش برپا  کرده است.

امبانی‌های جوان در آمریکا تحصیل کرده‌اند و اکنون بازوهای تجارت پدرشان هستند.
پورنیما دلال، خاله دعاخوان
مادرزن موکش بودن تنها دلیل شهرت پورنیما در هند نیست. پورنیما دلال چند سال پیش «خاله دعاخوان» لقب گرفت. سال ۲۰۱۷ وقتی در مسابقه نهایی لیگ برتر هند، امتیاز تیم‌های کریکت بمبئی و پونا نزدیک به هم بود، تصویر او که با چشمان بسته برای پیروزی بمبئی دست به دعا برداشته بود قلب هواداران کریکت را تسخیر کرد. مادر و دختر روابط صمیمانه‌ای دارند و در قرارهای‌شان اغلب با هم دیده می‌شوند.
آنتیلیا، اقامتگاه امبانی
آنتیلیای موکش آمبانی، که یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان است، در جنوب بمبئی قرار دارد. این خانه ۳۷ هزار متر مربع مساحت، ۲۷ طبقه، یک معبد، یک سالن، یک سینمای خصوصی و یک گاراژ با ظرفیت ۱۶۸ ماشین دارد. علاوه بر تعمیرگاه خصوصی، یک اتاق برفی هم دارند که در تابستان‌های گرم و مرطوب بمبئی هوای مطلوب و خنکی را برای خانواده فراهم می‌کند.
+6
رأی دهید
-29

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    ایرانِ سکولار بدون آخوند - زارچ، ایران
    حالا اگر عروس ایرانی بود دماغش رو چند بار عمل کرده بود
    12
    16
    ‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ساتراپ11 - تهران، ایران
    حالا اگه این عروسی در ایران بود پدر و مادر عروس و داماد را مردم به سلابه می‌کشیدند !! 😄
    8
    16
    ‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا
    خرج بیخود در حالیکه بیشتر مردم هند در فقر فرهنگی و سوءتغذیه هستند و بعضی از آنها مثل خمینی هندی زاده برای پول حاضرند لباس آخوندی پوشیده به کشور دیگر رفته ادای آدم مذهبی برای خر کردن مردم ایران دربیاورند و بعد از رسیدن به قدرت مذهبی مردم ایران را کشتار کنند و خودشان خوش گذرانی کنند این خانواده نیز مطمئن باشید روی خون مردم استثمار شده چمبره زده و خوش گذرانی می کنند
    3
    19
    ‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    خب اینها دا از کدام جنگل اوردن؟
    2
    10
    ‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.