مدیر اطلاعات ملی آمریکا: عوامل سایبری ایران اعتراض‌های حمایت از غزه را تشویق می‌کنند

 تجمع حمایت از غزه در دانشکاه کلمبیا، نیویورکرادیو فردا: مدیر اطلاعات ملی آمریکا نسبت به فعالیت‌های سایبری ایران و سوءاستفاده عوامل این کشور از اعتراضات علیه اسرائیل در جنگ غزه خبر داد.

آوریل هاینز، روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده عوامل سایبری مرتبط با ایران را شناسایی کرده که به عنوان فعالان آنلاین به دنبال تشویق اعتراضات و حتی حمایت مالی از معترضان [علیه جنگ غزه] هستند».

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ادامه با اشاره به شهادت خود در کنگره آمریکا در اردیبهشت ماه گفته است: «ایران به‌طور فزاینده‌ای در تلاش برای نفوذ تهاجمی و ایجاد اختلاف و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ما است.»

او در این بیانیه با اشاره به اقدامات تهران در انتخابات پیشین در ایالات متحده تصریح کرده است که «نیروهای سایبری ایران با استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و تهدید، به فعالیت‌های سایبری و نفوذ خود ادامه می‌دهند و این احتمال وجود دارد که آنها در این تلاش‌ها با استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی خود و همچنین اینفلوئنسرهای آنلاین مستقر در ایران به ترویج نفوذ خود ادامه می‌دهند.»

مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا با اشاره به تلاش‌های تهران در هفته‌های اخیر تأکید کرده که این کشور با استفاده از «دفترچه راهنمایی» که سال‌ها دیگران نیز از آن استفاده کرده‌اند، به دنبال «فرصت‌طلبی» از اعتراضات جاری در مورد جنگ غزه بوده است.

خانم هاینز در این بیانیه نوشته است: «من می‌خواهم واضح بگویم که می‌دانم آمریکایی‌هایی که در تظاهرات شرکت می‌کنند، با حسن نیت نظرات خود را در مورد درگیری در غزه بیان می‌کنند. این اطلاعات چیز دیگری را نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، آزادیِ بیان دیدگاه‌های مختلف، زمانی که به صورت مسالمت آمیز انجام شود، برای دموکراسی ما ضروری است، اما هشدار دادن به بازیگران خارجی که به دنبال سوء استفاده از مباحث ما برای اهداف خود هستند نیز مهم است.»

اعتراضات دانشجویان در آمریکا که پس از حمله اسرائیل به نوار غزه و وخیم‌ شدن شرایط غیرنظامیان در این منطقه آغاز شد، برای هفته‌ها در آمریکا به شدت جریان داشت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۰ خرداد در نامه‌ای به دانشجویان آمریکایی مخالف جنگ اسرائیل در نوار غزه، آن‌ها را بخشی از «جبهه مقاومت» معرفی کرد.

جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در سوریه، عراق، لبنان و یمن به عنوان «محور مقاومت» نام می‌برد که به اهداف و مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه حمله می‌کنند.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا تصریح کرده است که آمریکایی‌هایی که از سوی کمپین‌های جمهوری اسلامی هدف قرار می‌گیرند ممکن است ندانند که با یک دولت خارجی در تعامل هستند یا از آن حمایت می‌کنند.

پیشتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در سنای این کشور هشدار داده بود که نوآوری‌ها در هوش مصنوعی به بازیگران خارجی این امکان را می‌دهد که پیام‌های سیاسی به ظاهر معتبرتر را کارآمدتر، در مقیاس بزرگ‌تر و با محتوایی متناسب با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف تولید کنند.

شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» نیز روز پنجشنبه دهم خرداد ماه در گزارشی اعلام کرد که پنج جریان نفوذ آنلاین را که با استفاده از هوش مصنوعی به دنبال «فریب» در افکار عمومی بوده‌اند، حذف کرده است.

بر اساس گزارش جدید این شرکت، عملیات نفوذ آنلاین بازیگران بد مستقر در روسیه، چین، ایران و اسرائیل در تلاش بودند تا از هوش مصنوعی برای فریب عمومی استفاده کنند.

طبق این گزارش، این بازیگران در عرصه آنلاین از ابزارهای «اوپن‌ای‌آی» که شامل «چت جی‌پی‌تی» می‌شود، برای ایجاد نظرات رسانه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف، ساختن نام‌ها و شناسنامه برای حساب‌های جعلی، ساخت کارتون‌ها و تصاویر دیگر، و کد اشکال‌زدایی استفاده کرده‌اند.

این کارزارها درباره موضوعاتی چون حمله روسیه به اوکراین، درگیری در غزه، روند مسایل سیاسی در اروپا و ایالات متحده، متمرکز بودند.
+0
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.