«بگذار پهلوی‌گرایان خودی نشان دهند!»

عصر ایران؛ هومان دوراندیش - رفتار سیاسی طرفداران خاندان پهلوی در انتخابات اخیر در خارج از کشور را باید به فال نیک گرفت. منتقدین جماعت پهلوی‌چی، همواره بر این نکته تاکید کرده‌اند که این افراد فاقد "فرهنگ سیاسی دموکراتیک‌"‌اند. آنچه طرفداران رضا پهلوی در روزهای اخیر انجام دادند، دلیل روشن و محکمی بود در تایید این ادعا.

  در دو سه سال گذشته، که طرفداران خاندان پهلوی در فضای مجازی دائما به این و آن فحاشی می‌کردند تا مبادا کسی که غیر از رضا پهلوی وزن سیاسی پیدا کند و به چشم آید، برخی از پهلوی‌گرایان مدعی بودند فحاشی‌ها علیه سایر چهره‌های اپوزیسیون کار نیروهای سایبری نظام است و ربطی به دوستداران خاندان پهلوی ندارد.

  اما در این انتخابات، تکرار چنین دروغی میسر نبود چراکه پهلوی‌چی‌های مقیم اروپا با پرچم شیر و خورشید به رای‌دهندگان فحاشی می‌کردند و هویت سیاسی‌شان کاملا معلوم بود. بنابراین آن دسته از پهلوی‌گرایانی که قبلا می‌گفتند "کار، کار سایبری‌های نظام است"، این بار دیگر نمی‌توانستند چنین ادعایی را مطرح کردند. پس ناچار شدند از درِ توجیه درآیند و از فحاشی همفکرانشان به رای‌دهندگان خارج کشور دفاع کنند.

  نیازی به گفتن این نکته نیست که این رفتار سیاسی غیر دموکراتیک است. رای دادن یک "حق" است و کسی نمی‌تواند دیگری را مجبور کند که از این حقش استفاده نکند یا استفاده بکند. نکته این یادداشت این نیست که پهلوی‌چی‌های هتاک خارج کشور در انتخابات اخیر رفتاری غیر دموکراتیک با هموطنانشان داشتند.

  نکته اصلی این است که از دی ماه 1396 تا الان، هر چه جلوتر آمده‌ایم، سرشت غیر دموکراتیک ذهنیت و عمل سیاسی طرفداران خاندان پهلوی بیش از پیش آشکار شده است. هر کسی که منتقد حکومت است، لزوما دموکرات نیست.

  جریان سیاسی پهلوی‌گرا هر چه فرصت و امکان خوداظهاریِ بیشتری پیدا کند، مخالفان بیشتری هم پیدا می‌کند. وقایع جنبش مهسا، بویژه به هم خوردن ائتلاف رضا پهلوی با سایر چهره‌های اپوزیسیون، آشکارا به زیان جریان سیاسی پهلوی‌گرا شد. یعنی بسیاری از مردم دریافتند که پسر شاه هم مثل خود شاه نمی‌تواند با دیگران همکاری کند.

  بین رضا پهلوی و شیرین عبادی و مسیح علی‌نژاد و ... اشتراکات زیادی وجود داشت. همگی ماتریالیست و سکولار و مخالف جمهوری اسلامی هستند و معتقدند انقلاب سال 57 یک اشتباه تاریخی بوده. اما رضا پهلوی حتی با این افراد هم نتوانست همکاری کند. ائتلاف او با این افراد حتی شش ماه هم دوام نیاورد. مردمی که پیگیر وقایع سیاسی‌اند، لزوما گول و گیج نیستند که نفهمند چرا یک ائتلاف به هم می‌خورد.

  از بین رفتن آن ائتلاف، یک ناکامی سیاسی برای رضا پهلوی و سایر افراد حاضر در ائتلاف بود. حالا رفتار سیاسی بدوی طرفداران پهلوی در انتخابات اخیر را هم به آن ناکامی سیاسی اضافه کنیم. آیا فروپاشی آن ائتلاف، که تا حد زیادی محصول فحاشی‌های طرفداران رضا پهلوی بود، در کنار پرخاشگری و بدویتی که از جماعت پهلوی‌چی در انتخابات اخیر دیدیم، امتیازهایی مثبت در کارنامه دموکراسی‌خواهی یک جریان سیاسی محسوب می‌شوند؟

 در طول حکمرانی 57 ساله خاندان پهلوی، انتخابات و رای‌گیری فقط در دهه 1320 نسبتا معنا داشت. یعنی دهه‌ای بساط اقتدار رضاشاهی جمع شده بود و شاه جوان "بازیگری منفعل" در جمع سایر بازیگران سیاسی بود.

  از وقتی که شاه نیز مثل پدرش قدرت را قبضه کرد، انتخابات دوباره بی‌معنا شد. طرفداران خاندان پهلوی به چندین دهه فقدان انتخابات معنادار در حکومت پهلوی هیچ نقدی ندارند ولی به کسی که رفته به پزشکیان رای بدهد بلکه اوضاع کمی بهتر از این شود، هزار و یک فحش می‌دهند.

  این فحاشی‌ها صرفا ناشی از مخالفت آن‌ها با حکومت فعلی نیست بلکه این جماعت اصلا انتخابات و رای‌گیری را خوش ندارند. این‌ها خواستار یک "پادشاه خوب و مترقی" هستند و از نظرشان اگر چنین پادشاهی بر کشور حاکم شود، دیگر نیاز چندانی هم به انتخابات نیست.

  کل نوشته‌های جماعت پهلوی‌چی را اگر بررسی کنید، به وضوح درمی‌یابید که "انتخابات" و "رای مردم" در ذهنیت سیاسی این جماعت به کلی فاقد ارزش استراتژیک است. حداکثر می‌تواند به عنوان یک امر سیاسی زینتی و فرعی به کار آید.

  کسی که در یک شورای شش‌نفره به رای اکثریت تمکین نمی‌کند، بعدها می‌آید و در یک کشور 85 میلیون نفری به رای اکثریت تمکین کند؟ هر کسی که به کیفیت انتخابات در ایران فعلی ایرادهای اساسی می‌گیرد، لزوما طرفدار برگزاری انتخابات در ایران فردا، به نحوی که رای مردم بالاتر از رای خودش بنشیند، نیست.

  فقدان سابقه دموکراتیک به علاوه مشی غیر دموکراتیک در شرایط کنونی، به خوبی در کارنامه خاندان پهلوی و طرفداران این خاندان دیده می‌شود. با این دو امتیاز منفی اساسی، لفاظی‌های دموکراتیک در مصاحبه با شبکه‌های خبری، ارزش چندانی در کارنامه سیاسی رضا پهلوی و طرفدارانش پیدا نمی‌کند.

  کارکرد سیاسی پهلویست‌ها، ترسیم تصویری به شدت غیر دموکراتیک از اپوزیسیون خارج کشور است. اما از این کارکرد که بگذریم، نکته اصلی این است که هر چه جلوتر می‌رویم، عمق بیگانگی پهلوی‌گرایان با ارزش‌ها و مشی دموکراتیک آشکارتر می‌شود.

  مردم ایرانِ امروز، به ویژه جوانانی که پس از دوم خرداد 76 به دنیا آمده‌اند، آن قدر هوش سیاسی دارند که دریابند بقایای خاندان پهلوی قرار است برای آن‌ها دموکراسی بیاورد یا آنتی‌دموکراسی؟

  در غیاب دموکراسی، همین جوانان در برابر پهلویست‌هایی که می‌خواهند به قدرت برسند، صرفا باید "تبعیت سیاسی" پیشه کنند. این نکته‌ای نیست که تا ابد مخفی و مکتوم بماند. کم و بیش آشکار شده و در آینده نیز پیداتر و هویداتر می‌شود.

  و دقیقا به همین دلیل پهلوی‌چی‌ها شانس بسیار کمی برای احیای سلطنت خاندان پهلوی دارند؛ سلطنتی که از آغاز غیردموکراتیک بود و تا آخر هم غیردموکراتیک باقی ماند و دقیقا به همین دلیل به موزه تاریخ سپرده شد.

-------------------------

* عکس نمایه: بانویی که به خاطر رأی دادن مورد اعتراض و اهانت قرار گرفت.     
+37
رأی دهید
-288

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    من هیچکدام از این فحاشان را طرفدار نظام پادشاهی نمیدانم اگر طرفدار نظام پادشاهی هستی باید حتما شاًن و مرامت رویال باشد. باید از لحاظ گفتار پوشاک و منش سطح بالا باشی اینها نه پادشاهی را و نه خاندان پهلوی را نمایندگی نمیکنند اینها جمعی عقده‌ای بی تربیت هستند حتی من اعتقاد دارم ج ا به برخی از اینها پول داده که جمع مردم را بعد از ززآ متفرق کنند. شاهزاده رضا پهلوی بارها گفته اینها نماینده من نیستند. مشکل از خود ایشان هم هست هنوز بعد از ۴۰ سال یک رسانه درست و حسابی ندارند که در آن واضح رفتار و گفتار دشمنان و طرفدارانشان را نقد و توضیح کند. مردم عوام خط مشی و رهبر میخواهند
    71
    147
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    جناب دوراندیش! حرفهای خودت رو از سال ٨٧ به اینور نگاه کن. دائم یکی به نعل زدی یکی به میخ. اولا اگر میخوای با کلمات بازی کنی و اسم ملی گرایی رو بذاری پهلوی چی که کوچکش کنی، که فقط خودت رو ضایع کردی. دوما، مگه نمیگی همین پهلوی چی ها فحاشی میکنن که کسی وزن سیاسی پیدا نکنه؟ اخه مادرت فدا شه! اگر فکر میکنی ما خودمون هشتمون گرو نهمون هست و کاری از پیش نمیبریم، چرا پس بیخود وقت صرف میکنی و قلم فرسایی میکنی؟ میدونی سوزش شما از کجاست؟ از اینجاست که از پنجاه و هفت رونده شدین و ز طرف ملت هم مونده. اقا أصلا ما همه خرفت! شما چرا تا حالا حتی نتونستین یه وزنه دارش رو بدین به بازار؟ یک کلمه دموکراسی یاد گرفتین و بس. بله اقا جون، از سال ٨٨ به بعد هرکسی رآی بده توهین داره. تعارف هم نداریم. شماها خنگ هستین یا منفعتتون ایجاب میکنه با حربه دموکراسی به رأی به این رژیم ماله بکشین به ملت چه مربوطه که خون داده؟
    59
    192
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    ضمنا تو وقتی نیکا و کیان رو میبینی و هنوز فاز دموکراسی برمیداری که چرا توهین میشه به کسانی که رأی میدن، خودت باید خیلی بیشرف باشی. کسی که داره رأی میده همپیاله ظریف و زیباکلام و نهایت خود مجتبی و خامنه ای ایست.
    51
    193
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    rey kasravi - لندن ، انگلستان

    خیلی تند خوندم و می دونستم چرت و پرت هست فقط توی اون پارگراف های اول گفته بود افرادی که پس از خرداد ۷۶ به دنیا اومدند فهم سیاسی و شعور دارند زود یاد شیرمرد خراسانی مجید رضا اون بلبل عاشق حمید رضا روحی افتادم و اینکه چه طور توی صفحه اینستا گرام خود عشق شون را به پادشاهان پهلوی نشون داده بودند .این د‌وستانی که مقاله، نوشته در وصف طرفداران پادشاهان پهلوی می نویسند بهتر اول از خودشون یک بیوگرافی بدند که از کجا اومده اند و پشت و زمینه رشد و دانش و خانواده هاشون چی بود بعد از قاسم چک شدن آدم می تونه جواب بهتری بهشون بده.
    47
    131
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    مساوات - مساوات، ایتالیا

    باید به این آقای هومان دوراندیش جایزه ادب و تربیت داد!! این فکر میکنه که فحش و توهین خلاصه میشه در کلمات پایین تنه ای و حواله دادنش به این و اون و خودش وقتی مینویسه پهلوی چی اصلاً قصد اهانت نداره!! و اینگونه نوشتن توهین آمیز نیست!! اولاً در طول این 45 سال فحاشی شده قسمتی از فرهنگ مردم ایران اصلاً ایرانی ها با فحش زندگی میکنند حالا میخواد لفظی باشه یا رفتاری!! رفتاریش هم همین رأی دادن به یک مشت عوام فریب اختلاسگر که شعور مردم رو به مسخره گرفته اند دوماً طرفداران پهلوی اگر کنار بکشند آنوقت خود همین آقا میفهمه که وزن اپوزوسیون چقدر ناچیز و کم شماره
    41
    121
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران

    عصر ایران یک سایتی است متعلق به پان ترکهای داخل نظام، که تماماً هم تحت لوای اصلاحاتچی ها کار می کنند و از افکار و مواضع آنها دفاع می کنند. جدیداً هم بطور علنی یک لینک در سایتشان گذاشته اند که به سایتی به نام عصر ترکیه وصل می شود که توسط عوامل خود این سایت ایجاد شده است.
    45
    92
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند

    رضا دیبا تا قبل از انقلاب مهسا برای مردم شخص محترمی بود چون تا اون موقع مردم چیزی از مرام و مسلکش نمی دونستند صرفا چند سال یک بار در برنامه ها شرکت میکرد و بعضا کارهای پدرش رو اشتباه میدانست و مردم هم تقریبا قانع شده بودند که مادامی که در کشور مهد دموکراسی بزرگ شده پس میشه روی حرفهاش حساب کرد ولی توی این دو سال نقاب از صورتش افتاد و هر چی تا حالا رشته کرده بود پنبه کرد و نشون داد نه تنها شبیه پدر بزرگوارش نیست بلکه کاملا دست پرورده ی مادریه که یک زمانی دربار شاهی رو میخواست از آن خود کنه ، حالا این آدم هنوز قدرت رو لمس نکرده آدمهای دیگه رو از دوروبرش پروند دیگه وای به حال روزی که قدرت دست این قماش بیفته ،
    126
    56
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    این افرادی که از واقعیت فرار میکنند،چه چپگرایان و مجاهدین (چه طرفداران رژیم) ،واقعیت اینه شما بالا بروید،پایین بیایید،درصد بسیار بالایی از مردم ایران طرفدار پهلوی و سیستم پادشاهی هستند. کینه و بغض و مخالفت شما نمیتونه این واقعیت را عوض کنه،اگر چیزی در چنته دارید،اگر نماینده و رهبری دارید، معرفی کنید،حرفها و برنامه هایش را اعلام کند و رقابت ایجاد بشه،مردم تصمیم بگیرند به کدام جهت متمایلند.با این سیاه نماییها ،نفرت پراکنی ها و الم شنگه و شیون کردنها و مقاله نویسی در کامنتهای التهابی نمیتونید واقعیت را عوض کنید.
    30
    115
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    در مورد این داستان تکراری فحاشی هم،سوا از موارد نفوذی اطلاعاتی های رژیم برای بدنام کردن،باید قبول کرد بهرحال فحش و ناسازا گویی در فرهنگ عامی ایران وجود دارد.چه برای شوخی بین کودکان و جوانان و چه برای مثال زدن و ابراز احساسات.نمیشه از مردم عامی جامعه انتظار سیاستمدار و فرهیخته وار سخن گفتن داشت.این حرفهایتان نخ نما شده.دنبال بهانه دیگر باشید.در فرهنگ آمریکا هم استفاده از الفاظ رکیک و فحش بسیار رواج داره حتی بین سیاستمداران.الفظی مثل F word و Sh*t و غیره.
    30
    95
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    Munchen - مونیخ، آلمان
    دقیقا دوست عزیز. همین اقا اگر یکی سر چراغ قرمز براش بوق بزنه طوری فحش میده که اگر بچه تو ماشین باشه سی ثانیه ای داستان لک لک و نحوه تولید مثل براش کاملا حل میشه. اونوقت توقع داره برای کسانی که به این رژیم اشغالگر خائن ضد أیرانی رأی میدن فرش قرمز پهن کنیم که یه وقت دموکراسیش درد نگیره. خیلی راحت! ..... هر کی رأی داده با ابزار مقتضی مورد عنایت انشالله
    34
    79
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند

    Munchen - مونیخ، آلمان
    اولا با کدوم سنگ مهک این رو سنجیدی که پهلوی چقدر طرفدار داره دوما هر کس با هر مسلک و باوری که داره مادام ایرانیه حق دخالت در امور مملکت خودش رو داره ، دیکتاتورها باعث و بانی این اختلافات به شیوه ی خشن شده اند از رضا خان و محمد رضا بگیر تا خمینی و خامنه ای ، مگر تو کشورهای دنیا مرام و یا احزاب کومونیست و راست گرا و غیره وجود ندارند ؟ اما کشورهای دیگه در پارلمان به مشکلات و اختلافاتشون میپردازند و ایده هاشون رو اونجا مطرح میکنند ولی مشکل شما ها اینه نظر مخالف رو برنمی تابید و همین باعث سقوط روزافزون تون شده ، خفقان هم در دوره ی پدر و پسر و هم در دوره ی آخوند مانع از این شد که ایرانی بتونه سرش رو بلند کنه و با صدای رسا نظرش رو اعلام کنه ، در ضمن کردستان و سیستان و بلوچستان در هر دو دوره ی دیکتاتوری در فقر مطلق بوده و یک درصد هم فکر نکنید که به دیکتاتوری سوم تن بدن ، دوره شخص محوری گذشت از خواب بیدار بشید
    82
    33
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    samamos - میدلزبرو، انگلستان

    در این دو روز هیچ اثری از افراد و یا سازمانها و کسایی که ادعای مبارزه با جمهوری اسلامی دارند به عنوان مخالف نبود و حتی دست خیلی هاشان رو شد که برای رای دادن رفته بودند، بچه های مبارز کاری کردند کارستان، زنده باد
    14
    64
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند

    ای ننگ عالم بر هرچی چپول و توده‌ای و مؤتلفه اسلامی و بقیه انکر و منکرای ۵۷، پهلوی ۴۵ ساله که رفته ولی شما هنوز عقده پهلوی دارید ،ای ننگ عالم برشما باد
    18
    78
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد

    کسی که خواب است میتوان بیدارش کرد،ولی کسی که خودش را به خواب زده نمیتوان بیدارش کرد.متاسفانه شاه الهی ها خودشان را به خواب زده اند.خب!گیریم که آنهایی که به رای دهندگان فحاشی میکردند ازجرگه شاه الهی ها نیستند.پس چراتمام سلطنت طلب هوادارسوپرآتشه،درهمین سایت ازفحاشان طرفداری کردند؟ چرا محکوم نکردند؟تاکی این قماش شاه الهی با خودشیفتگی وتمامیت خواهی میخواهد به پیش میرود؟منفی دادن کیلویی شد هنر؟چرا شاه الهی ها به ارباب خود یعنی رضا پهلوی پشیزی قایل نیستند؟مگرنگفت:*هرگونه خشونت و هتاکی و فحاشی را در مقابل آنها که تصمیم گرفته‌اند رای بدهند را محکوم می‌کنم.*؟پس چرا تاییدمیکنید؟
    83
    22
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    چه لزومی داری اثبات بشه؟ اقا أصلا هیچ طرفداری نداره. خلاص. چرا زور میزنین؟ بشینین ماستتون رو بخورین. کسی که طرفدار نداره رو چرا اینقدر براش جوش میزنین؟
    17
    74
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    یک سفر برو ایران،در دل جامعه از کوچه و بازار گرفته تا دانشجو از کاسب و راننده گرفته تا تحصیلکرده.اینجور میفهمی چقدر طرفدار داره.نسبت طرفداران پهلوی به دیگران در ایران امروز بسیار بالاتر و اصولا غیر قابل مقایسه با دیگر مخالفان رژیم است.تنها رقیب همان مذهبیون و طرفداران ملا و آخوند هستند آنها هم شاید ۲۰ درصد جامعه باشند.این غیر قابل انکاره.چطور میخواهید انکار کنید فرهنگ و تاریخ این مملکت هزاران سال با پادشاهی و شاه سازگار بوده،کسی نمیخواهد جلوی احزاب چپ و راست و غیره را بگیره،اما طرفدار ندارند در ایران. .هر کشور و جامعه فرهنگ و گرایشات متفاوتی دارد.من خودم شخصا اصرار و تعصب بر سلطنت و پادشاهی ندارم.در عین حال رضا پهلوی را در حال حاضر تنها و بهترین انتخاب میبینم .من طرفدار سکولاریسم +مدرنیزه + میانه روی هستم چه پادشاهی چه جمهوری چه هر سیستمی که این اصول را داشته باشد.
    25
    67
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    از این انقلابیون 57 هیچ انتظاری نداشته باشید اینها سروته یکسری اوباش و اراذل خودپرست و رویاپردازهای کمونیستی و اسلامی و ضد فلان و بیسار بودند که هدفشون فقط تخریب و نابودی ایران بود که موفق هم شدند فقط دعوای اینها سر اینه که چه کسی پول نفت دستش باشه برای تخریب بیشتر کشور وگرنه اصل کار اینها مشابه هم هستند.
    19
    47
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند

    Munchen - مونیخ، آلمان
    همینکه به شخص اشاره میکنی یعنی به یک سیستم سکولار دمکرات اعتقاد نداری چون این دو در تضاد کامل هستند ، آقا رضاتون هم تو این دو سال زیر و بمش در اومد طوری که جرأت یک مناظره با رقبای اوپوزسیونش رو نداره ، البته باید ازش تشکر کرد که همین ابتدا خودش رو نشون داد
    45
    14
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    “چپول” و “ کمونیست ورشکسته” خطاب کردن شما فحاشی نیست. حقیقتی هست که شما مرتباً انکار میکنی و ما آنرا یادآوری میکنیم که نسل جوان دوباره فریب خائنان را نخورد. همه کاربرانی که این مطالب را دنبال میکنند کاملاً واقفند که فحاشی و دشنام دادن کاریست که شما در نداشتن پاسخ منطقی به آن متوسل شده اید. ما حامیان شاهزاده هیچگاه از مرز ادب و احترام عبور نکرده ایم و اگر احیاناً شما را “..غ” خطاب کرده ایم، بنابر اقتضای مطلب بوده که یقیناً برازنده سرکار هست!
    13
    44
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    از قدیم گفته اند کسی که خواب هست را میشه بیدار کرد،کسی که خودش را به خواب زده خیر! وضاع است حرفی برای گفتن ندارید،جز تکرار بر تعصب،کینه و عقده های شخصی/ ایدیولوژیکی. اگر کسی کاملا بی طرف و اصلا غیر ایرانی از آن سر دنیا هم کامنت های بالایی من را بخواند،یک نکته غیر منطقی یا متعصبانه یا جانبدارانه پیدا نخواهد کرد. با ذهنی که تبدیل به سنگ شده نمیشود استدلال کرد! ببینیم به کجا میرسید.
    9
    17
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    VidaR - وین، اتریش
    دقیقا ، فحاشی می کنند ،به ۷ود من بارها ، یا میگن ،چپی هستی ،یا میگن منافق، یا میگن از پرستو های رژیم ،،انگار نمیشه کسب با همه اینها مخالف باشه با جمهوری اسلامی نباشه، با شاه نباشه،،چپی نباشه ،منافق نباشه ، یک آدم ساده که طرفدار یه جمهوری دمکراسی معمولی باشه ،،،درسته همش فحاشی می کنند
    18
    12
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    جواب ابلهان خاموشی است.
    25
    8
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    اوباش شارلاتان:مگه داریم که آدم بافرهنگ وباشعوراز شخصی لات چون نیوزیلندی حمایت بکند؟تمام کسانی که درهمین سایت ازاینگونه فحاشیها حمایت کردند مگرشاه الهی نبودند؟شما شاه الهی های پاچه بگیرآفت این جامعه هستید.هرروز که میگذرد آبروی نداشته اتان بیشتر برباد میرود.شما یک فرقه تمامیت خواه هستید.تفاله: حتی توی همین مطلب ببین که این لومپن ها چطور فحاشی را موجه میدانند.درضمن هالوسراغتان را میگرفت.
    28
    14
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    VidaR - وین، اتریش
    این آیدی جدید رو کی درست کردی هانی؟
    9
    20
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    هالو سراغ ما را از تو میگرفت؟ اشتباها شمارو اشاره نگرفته باشه! از اینکه مینویسی خاموشیست اما نمیتوانی‌ جلوی خودت را بگیری لذت میبرم، چون میبینم که به هدف زدم.
    9
    21
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    نظرت در مورد موشک باران و قتل کودکان بستری در بیمارستان اوکراین چه هست؟ اینگونه مواقع لالمونی گرفتن کار بهتری هست ،نه؟
    9
    24
    ‌سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    مگس بخاطر سبکبالی اش فرق اشغال وگل را نمیداند،همیشه وزوز میکند.این موجود مزاحم را همیشه باید کیش داد،چونکه بیماریزا ومسری است.
    16
    12
    ‌چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا
    آخوند کثافت و آدم کش با پاسداران هفت‌تیر کش هر روز دارد آدم میکشد آنوقت ما مردم هم با ز مثل احمق ها بگوییم جناب خامنه‌ای امام رهبر خفه شو مزخرف نویس نوکر آخوند کور خواندی دوباره اخوندیسم قاتل از مردم احترام ببیند آن ممه را لو لو برد
    2
    8
    ‌چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    بعضی از پیرزنها رو هم باید تار عنکبوت دم لوله کشی اشون رو داد بگیرن لاتقل از پایین بتونن نفس بکشن
    8
    9
    ‌چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    دوست محترم، البته اهانت و توهین و فحاشی نیست، مگر اینکه پایین و بالاشون رو حکومت اسلامی یکی نکرده باشه!
    4
    5
    ‌چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    مگس حشره ای است دوبال و سبکبال،که خسته کننده است وخنگ.خنگی اش بخاطراین است که تغذیه اش ازتفاله،اشغال ومواد دفعی میباشد.سمجی ووزوزکردنش حدواندازه ندارد.کسی که خودش را نخود هرآشی میکند، چون مگس وپارازیت است.مولوی درباب مگس کثیف می گوید:چون مگس در دوغ ما افتاده‌ای -- تو نه‌ای مست ای مگس تو باده‌ای.
    9
    5
    ‌چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    شیرین سخنِ سبکبال نیز چنین سروده است: ( آن پیرزن خرفت و بیشرم و چپول - کو بود گدای شهرت و ثروت و پول - از بسکه چرند و چرت مرقوم نمود - در حزب خران شد اتوماتیک مشمول )
    6
    8
    ‌چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    معنی ضرب المثل - جواب ابلهان خاموشی است.یعنی. با نادان و یا کسی که خود را به نفهمی زده نباید هم کلام شد و جوابش را داد.
    8
    4
    ‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    من با رسوا کردن رای دهندگان موافقم بسیار کار خوبی بود ولی با مطالب در این نوشته موافقم.همانطوز که بیان اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی نیست.بین شاه ابلهی و حزب اللهی هم هیچ فرقی نیست .هردو مسیر محمد و عمر و عثمان و علی و امامان را میروند.
    3
    0
    ‌پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    پرتی برادر!! مسیر بقول تو شاه اللهی ها از ملی گرایی و تکیه به تاریخ میگذره. بیخود تز نده واسه خودت که ظاهرا نقطه تز ات افتاده
    0
    0
    شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    خواهشاً برو یک قبری چیزی در عربستان پیدا کن ....بگو این پورنو استار رفیق نور الزهرا و ننه اش اعتماد هم بیاد برات نماز و روضه های عقب افتاده است را بخواند.والا.... حزب اللهی ها به شما شاه اللهی های پهلوی پرست مثل جواهر میماند شماها مرزهای ....را جابجا کردین
    0
    2
    شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    والله این خاویاری که از حزب اللهی ها میمالی و جواهر میدونیشون نشون میده خودت بیشتر باید هوا کنی نماز قضا هات رو بخونی. از ١٠٠ کیلومتری بوی تعفن اتون میاد
    1
    0
    شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    بوی ..از شما هاست که ده برابر ...کاران خامنه ای تا درون .... پهلوی را لیس میزنید.یارو داره علنی میگه اگر اسلام ستیز آینده ایران باشد بهتر است جمهوری اسلامی بماند.بعد اشکول هوایی مثل تو مشغول....... هستند.بوی ...که از فرقه پهلوی و زائده هایش می‌آید خامنه ای را محو کرده.
    0
    0
    یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.