بوئینگ قبول کرد که در پرونده سقوط دو هواپیما «قصد کلاهبرداری» داشته است

بی بی سی: بوئینگ، غول صنعت هواپیماسازی در پرونده مرتبط با سقوط دو هواپیماهای ۷۳۷ مکس که ۳۴۶ مسافر و خدمه در آن کشته شدند، پذیرفت «قصد کلاهبرداری» داشته است. خانواده‌های قربانیان اما خواستار محاکمه شرکت بوئینگ شدند و از حل و فصل این پرونده با «توافق پشت پرده» انتقاد کردند. آنها می‌گویند بوئینگ با چنین توافقی از پذیرش «مسئولیت کامل» سرباز می‌زند.

بوئینگ امیدوار است با پذیرفتن این جرم و پرداخت جریمه، پرونده جدید وزارت دادگستری آمریکا علیه این شرکت بسته شود.

بوئینگ با پرداخت جریمه ۲۴۳ میلیون دلاری هم موافقت کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در اواسط بهار امسال اعلام کرد که شرکت بوئینگ توافق سال ۲۰۲۱ برای رفع نواقص را با هدف فرار از پیگرد قضایی نقض کرده است.

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، دو هواپیما بوئینگ ۷۳۷ مکس در دو سانحه تقریبا مشابه در اندونزی و اتیوپی سقوط کردند و تمام سرنشینان آن کشته شدند.

در اکتبر ۲۰۱۸ پرواز شرکت «لیون ایر» ۱۳ دقیقه پس از برخاستن از جاکارتا، اندونزی، در دریای جاوه سقوط کرد و کلیه ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند.

در مارس ۲۰۱۹، یک پرواز خطوط هوایی اتیوپی شش دقیقه پس از بلند شدن از آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، سقوط کرد. همه ۱۵۷ سرنشین هواپیما کشته شدند.

در هر دو مورد، سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به سیستم‌های معیوب کنترل پرواز مرتبط بود.

بوئینگ تضمین داده بود که این نواقص را برطرف می‌کند.

اکنون پذیرش قصد کلاهبرداری می‌تواند عواقب جدی برای شرکت‌ بوئینگ در آمریکا به دنبال داشته باشد از جمله عدم صدور مجوز برای شرکت در مناقصه‌های بزرگ.
این اتهام از زمانی که شرکت در توافقی اذعان کرد که سازمان‌های ناظر بر ایمنی هوایی را در مورد برخی از جنبه‌های ۷۳۷ مکس گمراه کرده بود و قول داد یک سیستم جدید پایبندی به مقررات برای شناسایی و جلوگیری از تقلب بیشتر ایجاد کند، مسکوت مانده بود.

اما در اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۴ یک خروجی اضطراری هواپیمای ۷۳۷ مکس در خلال پرواز خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه از جا کنده شد و یک حفره در بدنه هواپیما ایجاد شد، دادستان‌های آمریکایی نتیجه‌گیری کردند که بوئینگ آن توافق را نقض کرده است.

پس از ماجرای جدا شدن در هواپیمای آلاسکا در ماه ژانویه، بوئینگ بار دیگر با انتقادهای جدی درباره خط تولید بوئینگ ۷۳۷ مکس روبرو شده است.

در جریان آن سانحه به کسی آسیب جسمی جدی وارد نشد و خلبانان توانستند با فرود اضطراری مانع از بروز یک فاجعه شوند اما این سانحه موجب شد پیکان انتقادات و سوالات جدی درباره خط تولید ۷۳۷ مکس دوباره اتاق مدیران بوئینگ را نشانه رود.

پس از سانحه خطوط هوایی آلاسکا، گزارش‌های دیگری هم از نقیصه‌های کمتر جدی در جریان تولید و یا مونتاژ بدنه این مدل هواپیمای مسافربری گزارش شد.

از جمله این که نتیجه بازرسی سانحه هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا نشان داد که علت جدا شدن در بوئینگ ۷۳۷ مکس این شرکت عدم نصب پیچ و مهره‌هایی بوده که قرار بوده در هواپیما را سر جایش مستحکم کنند.
+26
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.