پیروزی پزشکیان و واکنش‌های داخلی و خارجی به آن؛ پزشکیان: تنهایتان نخواهم گذاشت. تنهایم نگذارید

استقبال پادشاه عربستان،‌ حاکم دوبی و امیر کویت از انتخاب پزشکیان
شیخ محمد بن راشد حاکم دوبی در شبکه ایکس (توییتر سابق) در سه پیام به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی پیروزی مسعود پزشکیان را تبریک گفت.
 
در پیام حاکم دوبی آمده: «امید است دو کشور، با تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه به سود ملت و کشورهای خود، به گسترش صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه یاری نمایند.»
 
ملک سلمان، پادشاه عربستان هم که کشورش به تازگی روابطش را با ایران از سر گرفت در پیامی با تبریک به آقای پزشکیان، ابراز امیدواری کرد که تداوم توسعه روابط دو کشور،‌ دو ملت برادر را به هم پیوند دهند.
 
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، پادشاه عربستان همچنین از تمایل خود برای «هماهنگی و گفتگوی بیشتر برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» خبر داد.
 
شیخ مشعل احمد الصباح امیر کویت،‌ یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که با ارسال پیام تبریک به پزشکیان برای و جمهوری اسلامی ایران «بهروزی و توسعه بیشتر» آرزو کرد.
کرزی و عبدالله پیروزی پزشکیان را تبریک گفتند
حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق افغانستان، و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته‌اند.
 
آقای کرزی در پیامی در حساب فیسبوک خود نوشته است: «برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری ایران را، که با مشارکت سیاسی و حضور مردم در پای صندوق‌های رای همراه بود، به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم و برای رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران جناب داکتر مسعود پزشکیان، آرزوی کامیابی نموده توفیقات مزید شانرا خواهانم.»
 
او ابراز امیدواری کرده است که در زمان ماموریت آقای پزشکیان «روابط دوستانه میان دو کشور با هم برادر بیشتر از پیش تحکیم یابد.»
 
آقای عبدالله نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «افغانستان و ایران دو کشور برادر و دوست با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی اند و در مراحل مختلف تاریخ در کنار یک‌دیگر ایستاده‌اند. جمهوری اسلامی ایران اکنون میزبان میلیون‌ها هموطن ما می‌باشد و به کمک‌های بشردوستانه‌ی خود به مردم افغانستان ادامه می‌دهد.»
 
پزشکیان و آینده حکومت جمهوری اسلامی
فرناز قاضی‌زاده، بی بی سی
انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بسیار مهم و جالب بود. مسیر چند هفته‌ای از اعلام تایید صلاحیت مسعود پزشکیان تا فرستادن او به پاستور را می توان یک بزنگاه تاریخی در فضای سیاسی ایران تعبیر کرد.

حکومت در دوره سه ساله ابراهیم رئیسی یک‌دست شده بود، اما علیرغم این ادعاها که او توانست شرایط کشور را تغییر دهد، مشاهدات میدانی و آماری نشان از وضعیت بسیار بد اقتصادی داشت. همینطور جنبش مهسا رویارویی جدی حکومت با بخش عمده‌ای از مردم بود که شکاف‌های ژرف را عمیق‌تر کرد و گرچه حکومت توانست جنبش زن، زندگی، آزادی را سرکوب کند، شواهد روشنی وجود دارد که این جنبش از بین نرفته است و پتانسیل بازگشت در هر زمانی را دارد.

مشارکت بسیار پایین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و انتخابات مجلس و مجلس خبرگان، پیامی روشن برای حکومت داشت و به نظر نمی رسد که می‌توانست، علیرغم همه تمجیدهای رسمی از دولت رئیسی، از عملکرد این دولت هم دفاع کند. سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، شرایط مساعدی ایجاد کرد که حکومت بتواند راه چاره ای بیندیشد.

بنابراین وارد کردن اصلاح طلبان به بازی انتخابات، آن هم با نامزدی که چندان انتظارش نمی رفت، فضا را به گونه‌ای تغییر داد که به نظر می‌رسد نه آنها و نه حتی خود آقای پزشکیان توقع نداشتند.

اما مشکل عمده اصلاح‌طلبان، این بود که چطور بتوانند قشر خاکستری را با خود همراه کنند. قشری متشکل از طبقه متوسط و طبقه فرودست که در سال‌های اخیر به شدت به هم نزدیک شدند گرچه که در جنبش های اجتماعی، متفاوت عمل می کنند. طبقه متوسط، بیشتر به دنبال تغییرات سیاسی و اجتماعی است، طبقه فرودست، به دنبال معیشت.

جنبش مهسا که حول مسئله اجتماعی مهمی برای نیمی از جامعه شکل گرفت، این دو گروه را که به طور سنتی در کنار هم قرار نمی گرفتند، به هم نزدیک کرد. برای مثال در سال ۸۸ و جنبش سبز که معترضان به دنبال رای خود بودند، به شهادت بیانیه های میرحسین موسوی، بخش‌هایی از جامعه که دغدغه اصلی اش عدالت و معیشت بود، به جنبش نپیوستند، دولت محمود احمدی نژاد با دادن یارانه و مشوق های اقتصادی رضایت مقطعی بخشی از آنها را به دست آورده بود. در دولت دوم روحانی و در دی ۹۶ وآبان ۹۸ هم بخش عمده ای از اعتراضات در حاشیه شهرها و شهرستان ها روی داد. اما بخش‌های متوسط و مرفه با آنها همراهی نکردند. جنبش مهسا، این دو گروه را بیش از پیش به هم نزدیک کرد.

در انتخابات اخیر، حکومت با سبک سنگین کردن اوضاع، احتمالا می توانست حدس بزند که شرایط بین‌المللی و داخلی، برایش قابل ادامه دادن نیست بنابراین یک نامزد اصلاح‌طلب را هم وارد داستان کرد.

پیام دور اول این بود که مردم دیگر حتی اصلاح‌طلبان را هم نمی خواهند، به نظر می‌رسد در دور دوم، ورق تا حدی برگشت. مشارکت بالاتر از حدی بود که انتظار می رفت اما روشن نیست که این رای، رای به پزشکیان است یا رای ترس از جلیلی.

پزشکیان با آرایی به قدرت رسید که متشکل از گروه‌های متعدد و گهگاه با نظرات متضاد است. همین کار او را بسیار سخت می‌کند، اینکه بتواند آنطور که گفته، هم نظرات رهبر جمهوری اسلامی را تامین کند هم به تحریمی‌هایی که می‌گوید رییس جمهوری آنها هم هست، توجه کند، بالانس سختی است که بعید است نه از او نه از هیچ ساکن دیگر پاستور برآید.

این انتخابات، نه شکاف‌های عمیق بین مردم و حاکمیت را از بین می برد، نه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را تغییر عمده‌ای می دهد، این انتخابات، برای حاکمیت جمهوری اسلامی وقت می خرد، و وقت مهمترین چیزی است که به آن احتیاج دارد.
واکنش فرمانده کل سپاه به پیروزی پزشکیان
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتخابات ریاست جمهوری اخیر را «شکوهمند» توصیف کرده است.

آقای سلامی در پیامی با «برادر عالیقدر» خواندن مسعود پزشکیان وعده داده که سپاه با او «در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی و در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی» علی خامنه‌ای همکاری خواهد کرد.
حکومت یک سیر عادی را طی نمی‌کند
محمدرضا نیکفر، پژوهشگر فلسفه سیاسی
حکومت یک سیر عادی را طی نمی‌کند. اکنون وارد دوره‌ بازتولید خود شده است. دوره‌ قبلی، دوره‌ انتقال تخت ولایت از روح‌الله خمینی به علی خامنه‌ای نسبتاً بی‌درد سر گذشت. انبوهی مشکلات (اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تنگنای سیاسی خارجی، انتقال نسلی ...) این دوره را بسیار پیچیده‌تر می‌کند. نظام ولایی یک نظام امتیازوری است. مرحله‌ بازتولید، مرحله‌ی بازتوزیع امتیازها هم هست.

دروازه‌ گشوده به سوی رخدادهای آینده دو لولا دارد: لولای اول در حیطه‌ شکاف میان اکثریت مردم و حکومت است، لولای دوم در درون حکومت و طرفدارانش. در مرحله‌ بازتولید، محور نخست، اهمیت ویژه‌ای دارد. اما مهم برای سیاست مردمی، لولای دوم است.

شاید بتوان گفت ورود به مرحله‌ بازتولید نظام از زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی شروع شد. اکنون کسی که زاویه‌هایی با خط رئیسی دارد، جانشین او شده است. هر کاری که او می‌کند، دیگر یک کار همیشگی یک رئیس جمهور اسلامی، از این جناح یا از آن جناح نیست. چارچوب تفسیر هر کاری، رخداد آن در مرحله‌ی بازتولید نظام است.

از زاویه‌ سیاست مردمی، معیار ثابت در داوری درباره‌ رخدادها این است: عرصه به روی این سیاست باز می‌شود یا بسته.
پیام‌های تبریک رهبران چین و هند به پزشکیان
نارندا مودی، نخست وزیر هند و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در پیام‌های جداگانه پیروزی مسعود پزشکیان را تبریک گفتند.

آقای مودی، نخست وزیر هند در پیامی در شبکه ایکس خطاب به آقای پزشکیان نوشت: «مشتاقانه در انتظار تقویت بیشتر روابط دوجانبه گرم و طولانی مدت بین دو کشور هستم که به نفع مردم و منطقه است.»

هند در حالیکه در پی همکاری امنیتی با واشنگتن است با تهران هم روابط گرمی دارد.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین آقای شی هم در پیامی بر اهمیت توسعه روابط چین و ایران تاکید کرد و گفت که مایل است با مسعود پزشکیان همکاری کند تا مشارکت راهبردی جامع دو کشور چین و ایران را به شکل عمیقتری پیش ببرد.

رهبر چین که رابطه نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشته می‌گوید: «چین و ایران در رویارویی با شرایط پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی همواره از یکدیگر حمایت کردند،‌ با هم کار کردند و به تحکیم اعتماد متقابل استراتژیک ادامه دادند.»

رئیس جمهور چین افزود که رابطه دو کشور ایران وچین نه فقط منافعی برای مردم دو کشور داشته بلکه مشارکت فعالی در ارتقای صلح و ثبات منطقه و جهان داشته است.

چین یکی از مهمترین شرکای تجاری و از خریداران اصلی نفت ایران است. نفوذ سیاسی این کشور در ایران هم با انتقادهایی رو به رو شده است.

در دوران ابراهیم رئیسی چین واسطه از سرگیری رابطه دیپلماتیک تهران و ریاض شد.
    شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پزشکیان تبریک گفتند
شماری از نمایندگان دوره دوازهم مجلس شورای اسلامی، پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری را به او تبریک گفتند.

علی نیکزاد نماینده مجلس و رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نامزد شکست خورده انتخابات هم به رئیس جمهور منتخب تبریک گفته است.

آقای پزشکیان از نمایندگان دوره دوازدهم مجلس است که مطابق قوانین ایران با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، از نمایندگی مجلس مستعفی شناخته می‌شود.

دوره چهارساله جدید مجلس شورای اسلامی، ماه گذشته آغاز به کار کرد.
نشست خبری پزشکیان لغو شد
رسانه های ایران می‌گویند کنفرانس خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب که قرار بود امروز در تهران برگزار شود، لغو شده است.

حمیده زرآبادی از اعضای ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان در شبکه ایکس (توییتر سابق) گفته است که این برنامه به زمانی دیگر موکول شده است.

درباره دلیل لغو این نشست گزارشی منتشر نشده است.
خامنه‌ای پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
علی خامنه‌ای در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات را تبریک گفته است.

رهبر جمهوری اسلامی در ایران پیام با جمع بستن مجموع آرا در دور اول و دوم انتخابات گفته که «مردم عزیز با احساس مسئولیت به میدان آمدند و صحنه‌یی گرم و پرشور آفریدند و صندوق‌های انتخاباتی را در دو مرحله با بیش از ۵۵ میلیون رأی انباشتند».

آقای خامنه‌ای در پیام خود گفته است «این حرکت بزرگ در رویاروئی با غوغای دست‌سازِ تحریم انتخابات، که دشمنان ملت ایران برای القای ناامیدی و بُن‌بست به راه انداخته بودند، کاری درخشان و فراموش نشدنی است».

رهبر جمهوری اسلامی ایران دو روز پیش از رای گیری دور دوم انتخابات از کاهش میزان مشارکت ابراز ناخرسندی کرده بود.

بر اساس گزارش های رسمی میزان مشارکت در دور اول انتخابات حدود ۴۰ درصد بوده است.
محمدرضا عارف: حفاظت از اعتماد عمومی نیازمند صداقت و راستی است
    محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم انتخاب آقای پزشکیان را تبریک گفته و اذعان کرده «حفاظت از اعتماد عمومی نیازمند درجه‌ای از صداقت و راستی با ملت شریف و نجیب ایران است.»

    معاون اول دولت محمد خاتمی در پیامش نوشته است: «گفت‌وگوی ملی و حل مسائل کشور از طریق مشارکت عمومی بار دیگر در سپهر سیاسی کشور طنین افکن شد. ملت شریف ایران بزرگترین برنده این میدان بوده است».
مراسم تحلیف ریاست جمهوری پزشکیان «نیمه اول مرداد برگزار می‌شود»
علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که مراسم تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان نیمه اول مردادماه برگزار می‌شود.

پیش از مراسم تحلیف، حکم ریاست جمهوری رئیس جمهور منتخب توسط علی خامنه ای باید تنفیذ شود.

آقای سلیمی به خبرگزاری ایسنا گفته «به نظر می‌رسد درباره آقای پزشکیان یک جلسه کوتاهی برای استعفای ایشان از نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزار شود که این جلسه هم در اوایل مردادماه خواهد بود».

آقای پزشکیان در حال حاضر نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی هم هست.
پیام تبریک پوتین به پزشکیان: امیدوارم همکاری‌های دو جانبه گسترش یابدآقای پوتین که از متحدان جمهوری اسلامی ایران است، بر خلاف انتظارها در مراسم تشییع رسمی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران شرکت نکردولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

آقای پوتین در این پیام ابراز امیدواری کرد که آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید ایران برای همکاری‌های سازنده دو جانبه بیشتر در همه زمینه‌ها اقدام کند.

در این بیانیه که روز شنبه در سایت کاخ کرملین منتشر شد، به رابطه «دوستانه و حسن همجواری» دو کشور اشاره شد و آمده که «مسکو و تهران برای حل مسائل فوری مسائل بین‌المللی هماهنگ هستند.»

آقای پوتین خطاب به آقای پزشکیان گفت که امیدوارم اقدامات شما به عنوان رئیس جمهور در زمینه گسترش بیشتر همکاری‌های دو جانبه در تمام زمینه‌ها به نفع ملت‌های دوست مان و به نفع امنیت و ثبات منطقه باشد.

جمهوری اسلامی ایران متحد نزدیک پوتین است. آقای پوتین بر خلاف انتظارها در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی شرکت نکرد.

رئیس جمهور پاکستان با تبریک «صمیمانه» خواهان تقویت بیشتر رابطه دو کشور شد

آصف علی زرداری،‌ رئیس جمهور پاکستان روز شنبه در پیامی به مسعود پزشکیان «صمیمانه تبریک» گفت.

او گفت که رابطه پاکستان و ایران «برادرانه» است و ابراز امیدواری کرد که با هدایت مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور روابط دو کشور «بیشتر تقویت شود.»

رئیس جمهور پاکستان خطاب به آقای پزشکیان گفت که «مشتاق همکاری مشترک برای صلح و سربلندی در منطقه» است.
زاکانی: آماده همکاری همه‌جانبه هستم
علیرضا زاکانی، شهردار تهران و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در روزهای منتهی از رقابت کنار کشید در پیامی به مسعود پزشکیان تبریک گفته است.

آقای زاکانی در این پیام نوشته است: «پس از پایان رقابت ها، همه تلاش ها باید در راستای خدمت به مردم باشد و با توجه به نقش قوه مجریه در این خصوص، بنده نیز وظیفه خود می دانم با همکاری همه جانبه، راه خدمت به مردم عزیز را هموار نمایم.»

وی در ادامه گفته است که برنامه انتخاباتی خود را در اختیار آقای پزشکیان قرار می‌دهد و «انتظار می‌رود رئیس جمهور منتخب با انتخاب کابینه‌ای قوی و توانمند، معتقد و مومن به مبانی انقلاب، پر کار و پر تلاش و دارای برنامه و نقشه راهی عالمانه، راه خدمت به مردم را پیش» بگیرد.

در جریان مناظره‌های دور اول انتخابات در یک مقطع آقای پزشکیان از آقای زاکانی پرسید که آیا تا پایان رقابت باقی خواهی ماند که زاکانی جواب می‌دهد: «تا اخر می مانم و نمی گذارم پزشکیان رییس جمهور شود».
تبریک حسن روحانی به مسعود پزشکیان: مردم به تعامل سازنده با جهان رای دادند
حسن روحانی، هفتمین رییس جمهور ایران، انتخاب مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفته است.

آقای روحانی خطاب به آقای پزشکیان گفته است: «شما اعتدال و اصلاح را بر انفعال ترجیح دادید.»

رئیس جمهور پیشین در ادامه انتخابات را «همه پرسی ملی» خوانده که مردم در آن «تعامل سازنده با جهان و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه و احیاء توافق برجام رأی دادند.»

به اعتقاد آقای روحانی «ملت نشان داد خواهان تحول جدی در وضعیت حکمرانی در کشورند.»
احمد وحیدی پیروزی را به «رئیس جمهور منتخب» تبریک گفت
احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، پیروزی در انتخابات را به مسعود پزشکیان، تبریک گفت.

آقای وحیدی گفته است‌: «انتخابات در کمال امنیت، سلامت، رقابت جدی و مشارکت ۳۰ میلیونی برگزار شد.»

او همچنین گفت: «به آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب تبریک می‌گویم.»
شاخص بورس تهران بالا رفت و قیمت دلار کاهش یافتبا آغاز به کار بورس در تهران، شاخص بورس ۳۲ هزار واحد صعود کرده است.

اقتصاد آنلاین نوشته است: «شاخص بورس در دقایق ابتدایی کار بازار در ساعت ۹:۲۶ صبح با رشد ۳۲ هزار واحدی به دو میلیون و ۱۳۳ هزار واحد رسید.»

همچنین بنا به گزارش‌ منابع مخالف نرخ دلار آمریکا هم در روز شنبه پایین آمده است.
پزشکیان، امیدی برای هواداران جوانش، در اوج نا امیدی
کسری ناجی، بی بی سی
خیلی از طرفداران مسعود پزشکیان حتی قبل از اعلام نتایج نهایی انتخابات دور دوم پیروزی او را در خیابان‌های شهرهای ایران جشن گرفتند.

جوانان طرفدار او با تکان دادن پرچم‌های فیروزه‌ای ستاد او و با رقص و آواز از آمدنش استقبال کردند.

انتخاب او حالا شاید به جوان‌هایی که از بهبود اوضاع کشور قطع امید کرده بودند و در فکر مهاجرت بودند امید تازه ای بدهد- درست در اوج ناامیدی.

رئیس‌جمهوری تازه شاید بتواند از فرو رفتن کشور به اعماق جلوگیری کند.

او قول داده برای برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره با آمریکا و قدرت‌های بزرگ را شروع کند. آو قول داده از شدت عمل برای اعمال حجاب اجباری جلوگیری کند، به فیلترینگ افسار گسیخته اینترنت خاتمه بدهد، درهای کشور را به روی تعامل و تجارت باز کند.

اما معلوم نیست مسعود پزشکیان تا چه حد آزادی عمل داشته باشد؛ تندروها هر مانعی که بتوانند جلوی راه او ایجاد خواهند کرد.
پزشکیان‌: تنهایم نگذارید
حساب مسعود پزشکیان در شبکه ایکس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را «آغاز همراهی» خوانده است.

در این حساب آمده است: «مردم عزیز ایران انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند میخورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت. تنهایم نگذارید.»
پزشکیان: سپاس ایران
حساب اینستاگرام مسعود پزشکیان در اولین واکنش به پیروزی او در انتخابات با همرسانی یک تصویرسازی از طلوع خورشید، خظاب به شهروندان ایرانی نوشته است: «سپاس ایران.»

زیر این سپاسگزاری هم آقای پزشکیان خود را «خاک پای مردم ایران» توصیف کرده است.

او همین عبارت را در مناظره‌ها هم به کار برده بود.اولین واکنش حامیان پزشکیان به نتایج انتخابات
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در دولت‌های حسن روحانی و محمد خاتمی و محمدعلی ابطحی، معاون سابق دولت خاتمی جزو اولین شخصیت‌های سیاسی هستند که به پیروزی مسعود پزشکیان واکنش نشان داده‌اند.

خانم ابتکار در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس با نوشتن آیه‌ای از قرآن، ترجمه فارسی آن را نوشت: «این روزی است که صادقان از راستی خود بهره‌مند می‌شوند» و ادامه داده است: «انشالله مبارک است این پیروزی بزرگ برای مردم ایران».

آقای ابطحی هم در حسابش به سعید جلیلی و هوادارانش تبریک گفته و نوشته: «رأی سیزده ونیم میلیونی را نمی‌شود نادیده گرفت. امید که به کمک رییس جمهور بیایند.»

او همچنین گفته: «به همه تحریم کنندگان با هرانگیزه‌ای هم احترام میگذاریم که به فهم ونظرشان عمل کردند.»

او در یک پست دیگر در ایکس نوشت: «اصل انتخاب پزشکیان در فضای سیاسی داخل و خارج اتفاق مثبت بزرگی برای ایران ومردم آن بود.»
جبهه پایداری بازنده بزرگ انتخابات
فرنوش امیرشاهی، بی بی سی
حتی قبل از اینکه آرای رسمی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم اعلام شود، اصولگرایان به دنبال مقصر شکست در این انتخابات بودند.

برای گروه‌های سیاسی ایران این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی بود تا شانس خود را برای ایفای نقش احتمالی در فرآیند جانشینی رهبر آینده حکومت بیازمایند.

اما مسیری که برای اصولگرایان آسان به نظر می‌آمد، ناهموارتر از آنچه بود که تصور می‌شد. محمد مهاجری، روزنامه‌نگاری که سابقه شورای سردبیری خبرآنلاین را هم دارد، برآورد کرده که مجموع آرای اصولگرایان در دور اول انتخابات حدود پنج میلیون رای از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ هم کمتر بوده است.

اصولگرایان که اسم‌های متنوعی دارند و حالا بیشتر ذیل دو نام «نواصولگرایان» و «اصولگرایان تندرو» دسته‌بندی می‌شوند،‌ بخشی از ارکان حکومت یکدستی بودند که از سال ۱۴۰۰ قدرت را تمام و کمال به دست گرفتند.

این ترکیب از حمایت راس هرم قدرت و نهادهای امنیتی و نظامی وابسته به آن هم بهره‌مند بود، اما خروجی حکومت یکدست موفقیت‌آمیز نبود. در سه سال گذشته مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست خورد، تحریم‌‌ها تشدید شد، نرخ تورم به دستکم ۴۸ درصد رسید ومحدودیت‌های اجتماعی و سیاسی افزایش یافت. این به جز سرکوب خونین اعتراض‌‌های «جنبش مهسا» است.

انباشت ناکامی‌ها وبحران‌ها، به «شکست یکدستی حاکمیت» تعبیر شد.

همزمان اختلافات میان گروه‌‌های مختلف رخ‌نمایی کرد. در سال‌های گذشته، پرونده‌های فساد اقتصادی و سیاسی چهره‌‌های تابلودار اصولگرا افشا شد، از جمله پرونده‌‌های تخلفات اداری و اقتصادی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و خانواده او و نیز اعطای وام‌‌های مسکن میلیاردی به تعدادی از مدیران شهرداری تهران در دوران مدیریت علیرضا زاکانی؛ مسائلی که نارضایتی بخشی از جامعه و ناامیدی گروهی ازحامیان اصولگرایان را در پی داشت.

حالا مجلس شورای اسلامی صحنه حساب‌کشی دو سر طیف بازنده اصولگرا از یکدیگر خواهد بود. بازنده عمده این طیف، جبهه پایداری است که امیدوار بود در تمام نهادهای حکومتی نیرو داشته باشد و بتواند جدی‌ترین نقش را در فرآیند جانشینی رهبر بعدی ایفا کند.
اصولگرایان یکدیگر را عامل شکست در انتخابات معرفی می‌کنند
با اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، اصولگرایان واکنش‌های مختلفی به نتایج پیش از اعلام نهایی داشتند و برخی از آنها دیگری را عامل شکست معرفی کردند.

محسن منصوری، رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی پیش از اعلام رسمی نتایج در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار عکسی از رهبر جمهوری اسلامی تلویحا شکست را پذیرفته و نوشته: «پرچم به دست توست / جمع است خاطرم ...».

امیرحسین ثابتی، نماینده تهران و از نزدیکان سعید جلیلی پیش از اعلام نتایج در حسابش در ایکس جمله‌ای از امام اول شیعیان را نقل کرده که « روزگار دو روز است ؛ روزى به کام تو و روزى به زیان تو. چون به کام تو بود، سرمست مشو و چون به زیان تو بود، غمناک مباش؛ زیرا هر دو مایه آزمایش توست.»

رضا پناهیان، فرزند علیرضا پناهیان، روحانی نزدیک به رهبر و حامی محمدباقر قالیباف، در پاسخ به آقای ثابتی نوشت: «توهم زدید، تخریب کردید، لجاجت کردید»، و حالا باید «حساب پس بدهید.»

اشاره‌ای به اینکه حامیان محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی،‌ دو نامزد اصولگرایان در دور اول انتخابات، جریان مقابل را به دلیل تن ندادن به ائتلاف و کناره گیری از کاندیداتوری عامل شکست می‌دانند.

محمد سعید احدیان از نزدیکان به محمدباقر قالیباف نیز که در دور اول انتخابات شکست خورد و گردونه رقابت خارج شد در حسابش در ایکس نوشته «انتخابات ۹۲ تکرار شد .... / به همین سادگی». اشاره آقای احدیان به تعدد نامزدهای اصولگرا در انتخابات سال ۱۳۹۲ است. در آن سال حسن روحانی در میان چند نامزد اصولگرا به پیروزی رسید.

جلیل محبی از چهره‌های روحانی اصولگرا و فعال در شبکه‌ اجتماعی ایکس هم با بیان مضمونی مشابه نوشت: «آقای سعید جلیلی دو بار انتخابات را به اصلاح‌طلبان تقدیم کرد…».

محمد مهدی همت هم که در مرحله اول انتخابات از مسئولان ستاد انتخاباتی قالیباف بود، در یادداشتی با انتقاد از عملکرد برخی چهره‌های اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری، آنها را عامل شکست «جبهه انقلاب» دانست.

آقای همت شکست اصولگرایان را محصول «لجبازی» آقای جلیلی و اطرافیانش اعلام کرد و نوشت: «اگر دکتر ‎قالیباف فداکاری نمی‌کرد و در صحنه باقی نمی‌ماند و کنار می‌کشید، همان دور اول کار تمام بود.»

مهدی محمدباقری از مسئولان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تهران هم شب گذشته با انتشار عکس امیرحسین ثابتی، حمید رسایی، علی‌اکبر رائفی‌پور، وحید اشتری و وحید جلیلی با هشتگ «نمی‌بخشیم» و «فراموش نمی‌کنیم» این افراد را عامل شکست اصولگرایان دانست.

آقای محمدباقری نوشت: «اینها فقط رویای شما نبود، فرصت‌های ما بود که توی اجاق‌تان ریختید و سوخت! اجاق‌تان کور بود آقایان! از همان ابتدا معلوم بود و شما متوهمانه اصرار داشتید. با شما نیازی به نفوذ نیست، تحجر شما برای تَکرار عقب‌ماندگی دهه ۹۰ کافی است. آنچه شما با سرمایه‌های نظام کردید شعله با جنگل نمی‌کند.»

حامیان آقای قالیباف و جلیلی،‌ دو نامزد اصولگرا در دور اول انتخابات، یکدیگر را برای ائتلاف نکردن سرزنش می‌کردند.

حمید رسایی، چهره شناخته شده اصولگرا و نماینده فعلی تهران در مجلس هم با انتشار پیامی ویدیویی بدون نام بردن از کسی به رئیس جمهور آینده تبریک گفته و افزوده این «مشارکت بالا» یک «تو دهنی به کسانی بود که تلاش می‌کردند مردم به پای صندوق‌ها نیایند».

او در ادامه همچنین گفته «ما در مجلس بدون حب و بغض و بدون در نظر گرفتن اینکه کاندید مورد نظر ما انتخاب شده یا نه، وظیفه نمایندگی خود را انجام می‌دهیم.»
واکنش‌ها به نتایج انتخابات: شادی هواداران پزشکیان و ابراز تردید برخی مخالفان
با پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، هواداران او در شهرهای مختلف جشن گرفته‌اند.

از سوی دیگر برخی از مخالفان جمهوری اسلامی نسبت به آمار اعلام‌شده ابراز تردید می‌کنند و معتقدند آمار مشارکت واقعی رای‌دهندگان پایین‌تر از آن چیزی است که ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است.
نرخ مشارکت حدود ۴۹ درصد
بنا به آماری که ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرده است، نرخ مشارکت حدود ۴۹ درصد محاسبه می‌شود.

شمار کل آرا ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای اعلام شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور پیش از این اعلام کرده بود که ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

نرخ مشارکت ۴۰ درصدی در دور اول انتخابات پایین‌ترین میزان در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

با وجود رشد نرخ مشارکت نسبت به دور اول، نرخ مشارکت در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان از همه ادوار ریاست جمهوری، به جز انتخابات ۱۴۰۰ پایین‌تر بود.
آمار رسمی نهایی انتخابات ریاست جمهوری: مسعود پزشکیان پیروز انتخابات شد
    ستاد انتخابات کشور نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که براساس آن مسعود پزشکیان در این انتخابات به پیروزی رسید.

    آمار کلی شرکت کنندگان در انتخابات در داخل و خارج از کشور ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ اعلام گردید.

    مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای پیروز انتخابات شد و سعید جلیلی هم ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای آورد و در سومین نامزدی خود هم نتوانست به ریاست جمهوری برسد.
ظریف: وامدار مردمیمجواد ظریف و مسعود پزشکیانمحمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران و یکی از چهره‌های اصلی کارزار انتخاباتی پزشکیان، گفته است: «وامدار مردمیم.»

    آقای ظریف این موضع را در شبکه فیلترشده ایکس بیان کرده است و در واکنش به عکسی که او و آقای پزشکیان را خندان و در کنار یکدیگر نشان می‌دهد.

حسین سپهوند، که این عکس را همرسانی کرده، آن را «بهترین عکس» خود دانسته است.
+12
رأی دهید
-56

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    کله پز چو از جای بر خیزد بجایش سگ نشیند. البته بلا نسبت کله پز و سگ. یه لجنتر از رییسی اومد.
    2
    14
    شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    پیش به سوی امنیتو اقتدار و قیمه خوریو بقیه ماجرا! ببینیم خوش خیالای داخلی و خارجی چی گیرشون میاد.
    0
    14
    شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ
    والا اینم از سر مردم ایران زیاده ایرانیا حقشونه همچین فرقه کثیفی براشون حکومت کنن چون از ترس خودشونو زدن به مردن یه گاو آوردن کردن رهبر یه گوسفندم آوردن کردن رئیس جمهور آخه کجای دنیا همچین چیزیه خدا بیامرزه ایران را کشوری با عظمتی بود کردنش تایلند خاورمیانه فعلاً
    0
    19
    شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Sichan - اسلو، نروژ
    شما قاتلان مردمید. به گفته باز خوتون ورای که خوتون باز الام کردید که اون هم تقلبه ٤٨،٨٪؜ رای دادن که بازم اقلیتید. مردم شمارا تمیخاهند اگثریت مخالف جمهوری اسلامی هستند… بابا خیلی سادس بخدا
    0
    15
    شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    #شمشیر عدالت - نیمیخن، هلند
    تو همین ارانیان انگلستان یک ماه پیش نوشتم رییس جمهور پزشگیان خامنه ای فهمیده اوضاعش خیلی بده همین روزاست که بکشنش پایین و سپاه هم که داره به اسم واقعیش یعنی تروریست گذاشته میشه با این کار عدای ادم خوبارو در بیاره که چند صباهی اروپا و امریکا رو بازی بده و دوران ترامپ رو هم رد کنه،ولی زهی خیال باطل تا پایان ریاست جمهوری نفر بعدی را نخواهی دید مرتیکه
    0
    4
    شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    درست مثل زمان انتصاب خاتمی و بعد حسن باجناق احمقی نجس یک عده انقدر قر میدن که دیسک کمر بگیرند و دست اخر هیچ بیمارستانی راهشون نده چون پول مداوا دیسک کمر و بواسیرندارند
    0
    1
    شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Sichan - اسلو، نروژ
    amirHassna - سیدنی، استرالیا
    من خودم مخالف کل نظام هستم. و اینکه نمیتونه و در محدوده اختیاراتش نیت شکیً نیست ولی خدایی کجا و اون ٣ کلاسه بی سواد کجا. این دکتره خدایی
    3
    2
    شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.