وزیر دفاع اسرائیل: قادریم لبنان را به عصر حجر برگردانیم

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل (عکس از آرشیو)دویچه وله: با تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌‌الله لبنان در هفته‌های اخیر و افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترش جنگ یوآو گالانت تهدید کرد اسرائیل می‌تواند لبنان را "به عصر حجر بازگرداند اما نمی‌خواهد این کار را انجام دهد."

وزیر دفاع اسرائیل که برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده روز چهارشنبه (۲۶ ژوئن) به خبرنگاران گفت، اسرائیل به دنبال جنگ با لبنان نیست "اما خود را برای هر سناریویی آماده می‌کند." یوآو گالانت هشدار داد: «حزب‌الله به خوبی متوجه است که اگر جنگی آغاز شود، ما قادریم خسارات عظیمی به لبنان وارد کنیم.»

او افزود، اسرائیل می‌تواند "لبنان را به عصر حجر بازگرداند اما نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم."

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله پیشتر تهدید کرده بود در صورت حمله بزرگ اسرائیل به لبنان، این گروه شبه‌نظامی "بدون محدودیت، بدون قاعده و بدون سقف" خواهد جنگید.

گالانت تابستان سال گذشته، پیش از شروع جنگ در غزه نیز به حزب‌الله و مقام‌های دولت لبنان هشدار داده بود اسرائیل در صورت هر حمله‌ای علیه خود، "وجب به وجب" مواضع این گروه و لبنان را از بین خواهد برد و این کشور را به  "عصر حجر" باز می‌گرداند.

متحدان اسرائیل از جمله ایالات متحده که حامی اصلی این کشور به شمار می‌رود، نسبت به گسترش جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله و وخامت شدیدتر وضعیت در منطقه  هشدار داده‌اند. یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته است، واشنگتن درگیر "مذاکرات بسیار فشرده" با اسرائیل، لبنان و دیگر نقش‌آفرینان در منطقه بوده است و باور دارد هیچ طرفی به دنبال "تشدید تنش" نیست.

از زمان آغاز جنگ در غزه، حزب‌الله لبنان تقریبا هر روز مناطق شمال اسرائیل را هدف حملات موشکی قرار داده است و اسرائیل نیز در واکنشی تلافی‌جویانه مواضع این گروه شبه‌نظامی در جنوب لبنان را بمباران کرده است.

لوید آستن، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه به گالانت هشدار داده بود، جنگ با حزب‌الله می‌تواند "پیامدهای وحشتناکی برای خاورمیانه" به همراه داشته باشد و از اسرائیل خواسته بود تا برای پرهیز از چنین وضعیتی به دنبال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک باشد.

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، روز چهارشنبه (۲۶ ژوئن) در ژنو با ابراز نگرانی شدید نسبت به چشم‌انداز جنگ میان اسرائیل و لبنان گفت، این کشور "نقطه اشتعالی فراتر از همه نقاط اشتعال است." گریفیتس که دوره ریاستش بر این نهاد در هفته جاری به پایان می‌رسد، هشدار داد، وخامت وضعیت کنونی "فراتر از هرگونه برنامه‌ریزی" است و شرایط "به طور بالقوه آخرالزمانی شده است."

او تصریح کرد که جنگ احتمالی میان اسرائیل و لبنان، "به سوریه نیز کشیده خواهد شد و بعد از آن دیگران را هم درگیر خواهد کرد."

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، اسرائیل روز چهارشنبه در جریان ده حمله هوایی، مناطق نزدیک مرز را هدف قرار داد. طبق این گزارش، یکی از این حملات که در ساعت ۲۲ به وقت محلی رخ داد، منجر به ویرانی ساختمانی در "النبطیه" و زخمی شدن پنج تن شد. ارتش اسرائیل تا کنون در رابطه با حملات روز چهارشنبه موضع‌گیری نکرده است. در مقابل حزب‌الله مدعی شد، در این روز شش حمله علیه پایگاه‌ها و مواضع نظامی اسرائیل در منطقه مرزی انجام داده است.

وزیر دفاع اسرائیل در سفرش به واشنگتن همچنین یک طرح سه مرحله‌ای برای مدیریت غزه در دوران پساجنگ را به مقامات آمریکایی ارائه کرد که بنا به گزارش سایت "اسرائیل نشنال نیوز"، اعراب فلسطینی محلی، شرکای منطقه‌ای و ایالات متحده را شامل می‌شود اما اسرائیل یا حماس در آن نقشی نخواهند داشت. گالانت پرسش‌های خبرنگاران در مورد جزئیات این طرح را بی‌پاسخ گذاشت و تنها گفت: «این یک فرایند طولانی و پیچیده است که به عوامل زیادی بستگی دارد.»

مقام‌های آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور اظهار امیدواری کرده‌اند که در صورت برقراری آتش‌بس در غزه، درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله و اسرائیل نیز فروکش کند.
+151
رأی دهید
-22

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    البته با کمک آمریکا و انگلیس و دیگر دوره قابچینا ! و البته همانطور که حماس در دو هفته بلکُل نابود شد و چیزی ازش باقی نموند !!!!! برو ، برو که ما پشتت هستیم !
    49
    46
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا
    مدرکش هم غزه است اما حساب حزب الله را با لبنان قاطی نکنید ؟
    39
    38
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    آقای وزیر دفاع اسرائیل، شما خودشه ناراحت نکن ، اسلام مسلمین را بعهده حجر خواهد برد .
    10
    61
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    غلامرضا مطلبی - بستان، ایران

    بله دیگه گرچه صهیونیست جماعت به دروغ و مغلطه و عوام فریبى معروفند ولى اینو راست گفتى خوى وحشى گرى و بربریت که بر گرفته از اون کتاب و دین آدم کشى و مزخرفتتون بر کسى پنهان نیست، در وحشى گرى و آدم کشى دست چنگیز خان و هلاکو و هیتلر رو از پشت بستین
    78
    34
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان

    خودتون هم از روی زمین محو خواهید شد.....رآکتور دیمونای خودتون نابودتون می‌کنه...میگین نه؟ امتحان کنید.....
    83
    38
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دلاور - استهکلم، سوئد
    وزیر دفاع اسرائیل دستتان بر می اید و فیلم هندی نمیخواهید درست کنید لبنان را به عصر حجر برگردانید زود این کار رابکنید تا ما هم ببینیم که مردمان چگونه در عصر حجر زندگی میکنن, اصلا" عصر حجر چی چی هست؟
    7
    18
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    جناب - استکهلم، سوئد

    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    خودش از هر کسی بهتر و واضحتر این موضوع را میداند، اما مشکل آنجاست که ایشان خودشان نقاط ضعف و آسیب پذیری جدیتر از دیمونا را هم در خاطره، در ذهن و در حافظه تاریخی خود دارد. آلترناتیو افریقای جنوبی و توانائی آن کشور، بهمراه ارتباط مخفی ایشان با مدل آپارتاید افریقای جنوبی در حوزه های همکاریهای هسته ای و پروژه سامسون و غیروه را اینها فراموش نکرده اند.
    40
    10
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    حزب الله داره اسرائیل را تحریک میکنه ،علاوه بر حملات موشکی پهبادی پراکنده ولی مداوم ،قطع نامه صلح سازمان ملل رو هم که طبق اون تعهد داده بوده نزدیک مرز اسرائیل نیرو نداشته باشه زیر پا گذاشته.اسرائیل داره خیلی منطقی و منصفانه به اونها این هشدارها رو میده،و صد البته توان این تهدیدی که میکنه رو داره.این دیگر بستگی به حزب الله داره و در صورت چنین جنگی مسئولیت کاملش با حزب الله تروریست است.صد البته حزب الله کوچکترین اهمیتی به جان مردم لبنان (که از حزب الله بیزارند) نمیده و این گروه فقط به فکر قدرت و ایدئولوژی شیطانی اش است.
    14
    40
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    جنوب لبنان که خودش در عصر حجر بسر میبره شما لطف کن شخم بزن و سیب زمینی بکار که باقی لبنانیها نسیبی برده باشند
    8
    22
    ‌پنجشنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران

    اصلا ....اسراییل برای همین بوجود اومده لبنان نه بلکه قراره کل دنیا و تو کثافت و تاریکی خودشون غرق بکنند
    35
    10
    جمعه ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    چه جالب که این تهدید اسرائیل سوزش شدید به یک جای اسلامیستها،ارزشیها و ضدیهودهای سایت انداخته.جمع همه جمع است. بی کله ها، فراموش نکنید : ۱-این حزب الله هست که داره جنگ طلبی میکنه و شاخ و شانه میکشه.۲-حماس در غزه یک نیروی چریکی هست ولی حزب الله ارتش و سازماندهی شده جنگ با نیروی چریکی هرگز به نابودی کامل آنها منجر نمیشه ولی قدرتشان را عقیم و محدود میکنه،۱۰۰ هزار نمونه اش در نقاط مختلف دنیا پیش آمده،اما جنگ با نیروی سازمان یافته و ارتش و سپاه و پایگاه قضیه اش فرق دارد.حماس هم ۸۰ درصد نابود شده.غزه شخم زده شد و رفح هم ۷۰ درصدش در کنترل اسرائیل هست.۳-آسیب به نیروگاه اتمی اسرائیل کل اون منطقه رو میتونه آلوده کنه برای دهه ها،مغز فندقیها فکر کردید در اسرائیل فقط یهودی زندگی میکنه یا برفرض آسیب ،ونشت مواد رادیو اکتیو،این مواد محدود به مرزهای اسرائیل مانده و و فرقی بین عرب و غیر عرب قایل هستند؟ عرب و اسلام و چین و روس تپانده بهتان تا دسته،بعد شما شدید حامی حزب اللله و حماس؟
    7
    19
    جمعه ۰۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.