کانادا از صدور مجوز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در آن کشور «خودداری» کرد

هفته پیش کانادا اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان «تروریستی» طبقه بندی می‌کندبی بی سی: سخنگوی ستاد انتخابات در ایران گفت که کانادا مجوز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایرانی‌های ساکن در این کشور را صادر نکرده است.

این رای‌گیری قرار است جمعه همین هفته همزمان با ایران، در مراکز رای‌گیری خارج از کشور هم برگزار شود.

محسن اسلامی گفت: «کانادا اعلام کرد مجوز انتخابات در این کشور از ناحیه دولت مربوطه صادر نشده است و بنابراین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار نخواهد شد.»

«وزارت امور خارجه مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور است و در آمریکا صندوق رای پیش‌بینی شده تا فرایند اخذ رای در نمایندگی‌های سفارت ایران انجام شود و رای‌گیری هم به صورت حضوری خواهد بود.»

تعداد کل مراکز رای‌گیری برای ایرانیان خارج از کشور ۳۳۴ شعبه اعلام شده است.

کانادا در سال ۱۳۹۱ روابط خود با ایران را تعلیق کرد ولی جمعیت بزرگی از شهروندان ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند.

خودداری کانادا از صدور مجوز برای برگزاری انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران در این کشور در حالیست که روابط این دو کشور دچار تنش بی‌سابقه‌ای شده است.

کانادا هفته پیش اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان «تروریستی» طبقه بندی می‌کند و از شهروندان خود خواست ایران را ترک کنند.

این تصمیم بعد از سال‌ها فشار نمایندگان مخالف دولت در پارلمان کانادا و ایرانی‌های ساکن این کشور گرفته شد. ایران این اقدام کانادا را محکوم کرد.

به این ترتیب، فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران از ورود به خاک کانادا منع می‌شوند و در صورت حضور در این کشور ممکن است درباره اقامت آنها تحقیق و در صورت لزوم اخراج شوند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا کشته شدن ابراهیم رئیسی رئیس‎‌جمهور ایران در سانحه هوایی را هم تسلیت نگفت.

دولت کانادا دو سال پیش و در واکنش به سرکوب معترضان در اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، ۱۰ هزار از فرماندهان و اعضای ارشد و نیروهای رسمی سپاه پاسداران را ممنوع‌الورود کرد.

این کشور در سال‌های گذشته تحریم‌های متعددی برای شرکت‌ها و افراد حقیقی مرتبط با سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن وضع کرده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که در سال‌های اخیر بر روابط دو کشور سایه انداخت، موضوع انهدام هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران بود.

کانادا به همراه اوکراین و بریتانیا و سوئد در تیر ۱۴۰۲ شکایتی از جمهوری اسلامی ایران برای ساقط کردن این هواپیما را در دیوان دادگستری بین‌المللی به ثبت رساند.
+108
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    رُک و صریح - لندن، انگلستان

    خدا رو شکر
    0
    20
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سهراب هیچستانی - لاهه، هلند

    جناب بایدن آلزیمری از کانادا یاد بگیرد و سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را کنار بگذارد و مجوز برای راه اندازی شعب اخذ رای را در این کشور کنسل کند. نمیشود با دست پس بزنی و با پا تروریست های حاکم بر ایران را پیش بکشی. جناب اوباما همین سیاست کثیف را در پیش گرفت و بعد به غلط کردن افتاد و از ملت ایران به خاطر این خیانت عذر خواست. که در واقع نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود.
    0
    25
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    مواظب خشم آمریکا باش
    14
    3
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران
    دمش گرم که به این سیرک انتصابی انتخابات مجوز فعالیت نداد. البته مزدوران و جیره خواران و ناموس از دست داده ها که شرافت و ناموسشان را به خامنه ایی ترجیح دادند می توانند بروند در کشور عمو سام سابق و ملا شیخ جو بایدن فعلی و به این سیرک انتخاباتی شرافت و ناموس و زن و بچه شون را وگذار کنند. انگشت در خون جوانان وطن بزنند و پای برگه ای رای بزنند.
    0
    13
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.