دستور عجیب خامنه‌ای به قضات: به تعهدات حقوق‌بشری ایران استناد نکنید

برخلاف دستور عجیب علی خامنه‌ای، اصل برای قضات، استفاده و استناد به مقررات بین‌المللی است و باید برای عدم استناد به پیمان‌های بین‌المللی که  ایران عضو آن است توجیه داشته باشند، نه بابت عمل و استناد به آن در آرای قضاییایران وایر:فرامرز داور
«علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، از قضات دادگستری در ایران خواسته در احکام خود به آنچه او آن را «مبانی حقوق‌بشر غرب» خوانده، استناد نکنند.

***

خامنه ای در دیدار با مقام‌های قضایی و مدیران دادگستری جمهوری اسلامی ایران گفته است «شنیدم بعضی از قضات محترم در احکام قضایی‌شان استناد می‌کنند به مبانی حقوق‌بشری غرب. این غلط است. آن مبانی، مبانی نادرستی است؛ حالا خودشان هم که عمل نمی‌کنند هیچ ــ نشانه‌های واضحش امروز در دنیا جلوی چشم همه هست که آن‌ها عمل هم نمی‌کنند ــ اما اصلا مبانی، مبانی غلطی است؛ قاضی ما نمی‌تواند برای حکم خودش به غیر قانون داخلی کشور استناد کند؛ باید [طبق] قوانین داخلی انجام بگیرد.»
علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، از قضات دادگستری در ایران خواسته در احکام خود به آنچه او آن را «مبانی حقوق‌بشر غرب» خوانده، استناد نکنندآنچه مورد اشاره خامنه‌ای است، احکامی است که است که عمدتا از سوی «حشمت رستمی درونکلا»، یکی از قضات خوشنام ایران صادر شده است.

آقای رستمی درونکلا از قضات دادگاه تجدیدنظر استان مازندران است که در شعبه تخصصی مربوط به پرونده‌های خانوادگی قضاوت می‌کند.

 ویژگی برجسته او در مقایسه با سایر قضات که او را در میان حقوق‌دان ایرانی مشهور کرده، این است او به غیر از استنادهای رایج در جمهوری اسلامی، استنادات فراوانی هم به موازین حقوق‌بشری و بین‌المللی دارد که هرچند بسیار محدود و عمدتا فقط توسط او صورت می‌گیرد، اما همین اقدام ناچیز هم در نوع خود در تاریخ جمهوری اسلامی کم‌نظیر است.

اما استنادات حقوقی و قضایی آقای رستمی درونکلا که در همین حد محدود هم از سوی خامنه‌ای مورد اعتراض قرار گرفته، براساس ماده ۹ قانون مدنی ایران است که می‌گوید مقررات عهودی، یعنی قراردادهای بین‌المللی که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بین دولت ایران و سایر دولت ها امضا شده، در حکم قوانین داخلی ایران است.

به عبارت دیگر، خامنه‌ای خواستار توقف اجرا و تعلیق استناد به ماده ۹ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران شده است.

مقررات حقوق‌بشری که او می گوید نباید به آن استناد شود، در ردیف قوانین داخلی جمهوری اسلامی و لازم الاجرا است و صدور حکم بر‌اساس آن از سوی قضات، کاملا قانونی است.

پیش‌از این، زمانی که از قاضی حشمت رستمی درونکلا درباره استنادات در احکام او که مورد انتقاد واقع شده بود گفته بود «مثلا در یکی از آرا که در خصوص منع اشتغال زوجه بود، در آغاز رای نوشتیم اگرچه دولت ایران به کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان ملحق نشد، ولی کنوانسیون‌های دیگر را پذیرفته است. به پیمان‌هایی استناد می‌کنیم که دولت ایران آن‌ها را پذیرفته است. در پیمان نامه حقوق کودک، دولت ایران در سال ۱۳۷۲ آن را با "شرط" پذیرش کرده است که موادی از این پیمان که مخالف شرع یا قانون است را، عمل نکند. ولی بقیه پیمان‌های بین المللی را دولت ایران بدون شرط پذیرفته است. در خود حقوق بین‌الملل هم برای شرط‌گذاری، قید و بند می‌گذارند.»

اظهارات خامنه‌ای درباره منع استناد به مقررات حقوق‌بشری در احکام قضایی، اقدام عجیب دیگری از رهبر ۸۵ ساله و مادام‌العمر جمهوری اسلامی در تحمیل نظرات خود به قضات دادگستری است که مطابق قوانین فعلی ایران هم باید در صدور احکام خود آزاد باشند و هیچ مقامی حق دادن دستور و اجبار به آن‌ها را حداقل به‌صورت علنی ندارد.

در شرایطی که رهبر ایران در وضعیت مناسب و فردی دموکراتیک و پایبند به قانون بود، باید ضمن تشویق چنین قضاتی، خواستار استناد بیشتر به تعهدات بین‌المللی ایران در احکام قضایی می‌شد.

در ساختاری که حاکمیت قانون در آن برقرار است، اصل برای قضات، استفاده و استناد به مقررات بین‌المللی است و باید برای عدم استناد به پیمان‌های بین‌المللی که ایران عضو آن است توجیه داشته باشند، نه بابت عمل و استناد به آن در آرای قضایی.

وکلای مدافع در دفاع از حقوق موکلان می‌توانند با استناد به چنین مقرراتی، خواستار تغییر احکام قضایی و تجدیدنظر در آن شوند و قضات ازجمله قضات دادگاه‌های تجدیدنظر در صورت نادیده گرفتن، مرتکب خطا شده‌اند و قابل پیگیرد توسط دادگاه انتظامی قضات هستند.

استناد به پیمان‌های بین‌المللی که ایران عضو آن است، نه‌تنها نیاز به توجیه ندارد، که خامنه‌ای مجاز نیست به‌طور شخصی و از روی نظر فردی جلوی آن را بگیرد.

با این وجود،  قدرت مطلقه و اختیارات بی‌حد و حصر همراه با ناآگاهی عمیق و ناخرسندی از حقوق‌بشر که از دستاوردهای قابل افتخار انسان معاصر است، چنین موقعیتی را به ناحق برای رهبر جمهوری اسلامی فراهم کرده است.
+8
رأی دهید
-103

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مفعول علناً داره میگه که ضحاکه و خونخوار ، مثل اسلاف شریر و بی ناموسش !! ای ضحاک کو*ک* و مفعول .
    6
    112
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل

    این رو ولش کنن فردا راجع به اینکه چطور ماتحت خودمون رو بشوریم هم نظر میده . به نظر من اگه این خامنه‌ای رو بذاریم سر یه کاری مثلا کارگری ساختمون ، صبح بره سر کار تا غروب که برگرده بیت رهبری دیگه از خستگی میگیره می‌خوابه کاری با ملت نداره. تمام این شفته خوری هاش مال اینکه بیکاره !
    5
    91
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران

    حالا هر قانونی می‌خواد باشه باشه عیبی نداره فقط اجراش کنید اینقدر حرف نزنید
    84
    3
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    مثل اینکه سعید طوسی دوباره با رهبری نا مهربانی کرده و رهبر مفعول شیعیان طلافی اش را بر سر مردم در می آورد.
    5
    83
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران

    danyou - تل آویو، اسرائیل
    ای شیطون اگه ماست نخوری یه چیزی میشی
    68
    5
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند

    این واقعا مصداق حکومت شتر گاو پلنگ است که پای تمام قوانین حقوق بشری را امضاء میکند و رهبرش که دستور به امضاء این قوانین داده میگوید اینها قوانین ضدبشریست
    2
    22
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دلاور - استهکلم، سوئد
    تا به حال هیچ گونه احکام حقوق بشری در دادگاه های نظام نابودگر آخوندی ندیدیم از این به بعد هم نخواهیم دید اصلآ خامنه ای جنایتکار نمی خواست فتوا دهید از همان احکام ضد حقوق بشری که تا به حال در دادگاه ها اجرا شده استفاده کنن!
    1
    18
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مبارز01 - تهران، ایران
    براستی تاریخ، تکرار پذیر است. سالها پیش، روزنامه همشهری مقاله ای چاپ کرد که در آن اشاره گردید که علم جدید روانشناسی اثبات می کند که هیتلر ، مبتلا به بیماری روانی خاصی بوده است. و بخاطر وجود این بیمار روانی در راس قدرت، حدود 40 الی 50 میلیون نفر انسان در جنگ جهانی دوم از بین رفتند. حالا هم این مردک شپیشو و برخوردار از توهمات بیمار گونه در راس قدرت است و بعدها دو باره مقاله چاپ می شود که بله این مردک بیمار روانی بوده است و و و و فقط بیچاره مردمان....
    5
    23
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند

    danyou - تل آویو، اسرائیل
    دقیقا درست میفرمایید از اون رضا دماغ هم بیکاره ، اون رو کجای دلتون میگذارید
    26
    4
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    حقوق بشری؟ مردک از کدوم حقوق بشری چرند میبافی؟حقوق بشری و قوانین دموقراضه غربی که اجازه دا ن بگرام و ابوغریب و گوانتانامو برای خودشون درست کنند وبی به امثال قذافی تحمل شکنجه و بازداشت غیرقانونی بزنید یا استفاده از سلاح هلی با غشلی اورانیونی دیگد شهرهایی مثل بغداد و بصره و....؟
    5
    12
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد

    *به تعهدات حقوق‌بشری ایران استناد نکنید* کجای این مسئله عجیبه؟ برای یکبار هم که شده صادقانه گفته که از انسانیت بویی نبرده و به حقوق بشر اعتقاد نداره. همه ما از این مسئله اطلاع داریم, حالا خودش هم اعتراف کرده.
    1
    21
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    آرش بیت رهبری تو ظاهرا دلت میخواد بعد از سقوط حکومت خود بچه های این سایت یه حال اساسی بهت بدن . از منفی هایی که میگیری شرم کن و سعی کن کمتر حرف بزنی. گرفتاری برای خودت درست نکن عزیزم . این مردم دیگه گفتگو نمیکنن با آدم‌های رژیم . این بچه های سایت آدمهای رژیم رو تکه تکه میکنن . بشین یه گوشه سوت بزن . آفرین عمو آفرین پسر خوب نگاه کن و صداتم در نیاد
    1
    19
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    شما مثل اینکه خود آزاری داری عزیزم !!! رضا دماغ کیه ؟ فامیلهاتون هستن ؟ کسی صحبت رضا و حسن و قلی کرد که شما مجاهدین خلق به خودتون گرفتید ؟ من مشکلم با آخوند و امثال آخوند مثل مریم و مسعود هست یکی از یکی نجس تر که دین و مذهب رو میکشن وسط . هر کی سکولار باشه و از مذهب دور من طرفدارشم میخواد رضا دماغ باشه میخواد حسن کچل باشه. و خودم یه تنه دم هر چی مزدور ولایی و رجوی باشه از این سایت کوتاه میکنم . مفهومه هوملند دماغ جان ؟؟؟
    1
    9
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    برو خودتی عمو از تلاویو از کدوم تلاپیو با کدوم تلفنت با ایرانیان یوکی در ارتباطی برو عمو خودتی اسم کشورتون راست بنویس هیچ اسراییلی حق ندارد و اصلا نمیتونه با تلفن همراهش و اینترنت سخصی اش وارد وب سایتهای خارج از اسراییل بشه و اگر بشه پای به حالش میشه برو خودتی حدااقل با خودت روراست باش با اینکه اینجا داری به دیگران دروغ میگی . ای کلک ماست نخوری ویزی میشی
    6
    0
    ‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    رضا دماغ معروفه ، شامپانزه رضا هم بهش میگن ، شوهر یاسی بلا گرفته هم بهش میگن ، مفت خور مفت خوره آخوند و غیر آخوند نداره ، جفتشون مثل زالو از خون ملت تغذیه میکنن ، گور پدر .....و آخوند و رجوی ، بیچاره تو و امثال تو که به جای تلاش برای جایگزین کردن یک سیستم فراگیر سکولار دنبال پس مانده های رژیم‌های شکست خورده و اخراج شده ایران می‌گردند ، امثال شماها توی یک دور باطل .... گیجه گرفتید و تا ابد آواره خواهید ماند
    6
    0
    ‌سه شنبه ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    شما مثل اینکه خاطرات بدی از یهودی ها داری که اینقدر افکارت ناپاکی و اطلاعات غلط داری . معمولا توی حوزه علمیه قم راجع به اسرائیل بهتون آدرس اشتباه میدن .
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    چی جو گرفته تو رو بابا ؟؟ من به خامنه‌ای بد و بیراه میگم چون ازش بدم میاد . تو چرا به خودت گرفتی؟ معلومه که طرفدارشی. پول بهتون زیاد میدن میمیرید اگه گدایی نکنید ها. پول بیت رهبری حداقل مواد نکش . طرفدار خامنه‌ای بودن از مفعول بودن تره . من نه سیاست بلدم نه سیاستمدارم فقط حالم از خامنه‌ای و دار و دسته اش بهم میخوره .
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    من عاشق یهودیت هستم عمو نه یک مشت کودک کش ضمنا تو اصلا اسراییل نیستی راستشو بگو کجایی
    3
    0
    ‌چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Homeland - هلسینکی، فنلاند
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    از هر چی بگذریم نورالازهرا عجب مالیه
    2
    0
    ‌چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.