تکرار «تجربه موفق» سوریه در لبنان؛ هزاران شبه‌نظامی نیابتی ایران برای جنگ با اسرائیل آماده‌اند

یورونیوز: مقامات گروه‌های مورد حمایت ایران و همچنین تعدادی از تحلیلگران گزارش دادند که هزاران جنگجو از گروه‌های نیابتی تهران در سراسر خاورمیانه آماده‌اند تا با عزیمت به لبنان به شبه‌نظامیان حزب‌الله در نبرد با اسرائیل بپیوندند.

از زمانی که جنگجویان فلسطینی در نوار غزه تحت فرماندهی حماس در اوایل اکتبر سال گذشته عملیات طوفان الاقصی را در جنوب اسرائیل به اجرا گذاشتند و جرقه درگیری با اسرائیل زده شد؛ در امتداد مرز لبنان با شمال اسرائیل نیز تقریبا هر روز شاهد تبادل آتش بوده‌ایم.

اما به نظر می‌رسد که اوضاع در این ماه یعنی پس از حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی حزب الله در جنوب لبنان شد،‌ بدتر شده است. حزب الله نیز با شلیک صدها موشک و پهپادهای انتحاری خود به سمت شمال اسرائیل پاسخ متقابل داد.

مقام‌های اسرائیلی تهدید کرده‌اند که اگر حزب‌الله از مرز دور نشود، به لبنان حمله خواهد کرد.
تکرار «تجربه موفق» سوریه در لبنان
در دهه گذشته، جنگجویان تحت حمایت ایران شامل گرو‌هایی از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان در کنار هم در درگیری ۱۳ ساله سوریه جنگیدند و به تغییر موازنه به نفع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کمک کردند. حالا مقامات گروه‌های مورد حمایت ایران می‌گویند که دوباره می توانند این اتحاد را علیه اسرائیل به کار گیرند.

حسن نصرالله، دبیرکل  حزب‌الله در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت که رهبران شبه‌نظامی از ایران، عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها از قبل پیشنهاد داده‌اند که ده‌ها هزار جنگجوی خود را برای کمک به حزب‌الله بفرستند، اما او گفت که این گروه تا همین جای کار هم بیش از ۱۰۰ هزار جنگجو دارد. نصرالله خاطرنشان کرد که «ما از آن‌ها تشکر کردیم و گفتیم که همین تعداد نیرویی که داریم هم [برای نبرد با اسرائیل] زیادی است.»

نصرالله در ادامه اشاره کرد که اگر نبرد به شکل کنونی آن باقی بماند، تنها به بخشی از نیروی انسانی حزب‌الله نیاز هست. این یعنی اینکه حزب‌الله تا کنون صرفا از نیروهای تخصصی خود در حوزه موشکی و پهپادی استفاده کرده است. اما در صورت وقوع یک جنگ همه جانبه ممکن است این شرایط تغییر کند.

نصرالله در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۷ هم گفته بود که در صورت وقوع جنگ با اسرائیل، جنگجویانی از ایران، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان نیز در آن «مشارکت» خواهند داشت.

حالا مقامات گروه‌های لبنانی و عراقی مورد حمایت ایران می‌گویند که در صورت وقوع جنگ در مرز لبنان و اسرائیل، جنگجویان مورد حمایت ایران از سراسر منطقه به آن خواهند پیوست. کما اینکه هزاران جنگجو از این دست در حال حاضر در سوریه مستقر هستند و می‌توانند به راحتی از مرزهای متخلخل و بی‌نشان عبور کنند.

برخی از این گروه‌ها از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر تاکنون حملاتی را علیه اسرائیل و متحدانش ترتیب داده‌اند و آن‌ها گفته‌اند که تنها زمانی جنگ را متوقف می‌کنند که اسرائیل به حمله خود در غزه علیه متحد آنها یعنی حماس، پایان دهد.
تمرین نیروهای حزب‌الله به تاریخ ۲۱ مه ۲۰۲۳نیروهای حشد شعبی عراق، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و انصارالله یمن
یکی از مقامات یک گروه تحت حمایت ایران در عراق به آسوشیتدپرس در بغداد گفت: اگر جنگی همه‌جانبه آغاز شود، «ما شانه به شانه حزب‌الله خواهیم جنگید». وی که ترجیح داد نامی از او در این گزارش برده نشود، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

این مقام به همراه یکی دیگر از عراق گفت که برخی از مستشاران عراقی در حال حاضر هم در لبنان حضور دارند.

یکی از مقامات یک گروه لبنانی تحت حمایت ایران، که او نیز خواست نامش فاش نشود، گفت: جنگجویان نیروهای حشد شعبی عراق، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و انصارالله یمن (حوثی‌ها) ممکن است برای شرکت در جنگ به لبنان بیایند.

قاسم قصیر، کارشناس حزب الله تایید کرد که نبردهای کنونی عمدتا مبتنی بر فناوری پیشرفته مانند شلیک موشک است و به جنگجویان زیاد نیاز ندارد. اما این را هم افزود که اگر جنگی شروع شود و برای مدت طولانی ادامه یابد، حزب الله ممکن است به حمایت خارج از لبنان نیاز داشته باشد.

او گفت: «اشاره به این موضوع می‌تواند (پیامی) باشد که این‌ها کارت‌هایی هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد.»
نیروهای حوثی یمن در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴مبارزه اسرائیل با «محور شرارت ایران» در منطقه
اسرائیل هم نیک می‌داند که محلق شدن احتمالی جنگجویان خارجی یک امر ممکن است.عیران عتصیون، مدیر سابق سیاستگذاری در وزارت امور خارجه اسرائیل، در میزگردی که روز پنجشنبه توسط اندیشکده آمریکایی «موسسه خاورمیانه» در واشنگتن برگزار شد، گفت که به نظر او «احتمال وقوع یک جنگ چند جانبه» زیاد است.

او گفت که ممکن است حوثی‌ها و شبه‌نظامیان عراقی مداخله کنند و «جریان عظیمی از جهادی‌ها از (مکان‌هایی) از جمله افغانستان، پاکستان» به لبنان و مناطق سوریه در مرز اسرائیل به راه افتد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هفته گذشته در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که از زمان آغاز حملات حزب الله به اسرائیل در ۸ اکتبر (۱۶ مهر ‍۱۴۰۲)، بیش از ۵ هزار راکت، موشک ضد تانک و هواپیماهای بدون سرنشین به سمت اسرائیل شلیک شده است.

هاگاری گفت: «تجاوزات روزافزون حزب‌الله ما را به آستانه تشدید تنش‌های گسترده‌تر می‌رساند که می‌تواند پیامدهای ویرانگری برای لبنان و کل منطقه داشته باشد. اسرائیل به مبارزه با محور شرارت ایران در همه جبهه‌ها ادامه خواهد داد.»
رژه حشد الشعبی عراق در روز قدس سال ۲۰۱۸حزب‌الله: به دنبال جنگ تمام عیار نیستیم ولی آماده‌ایم
مقامات حزب الله گفته‌اند که خواهان جنگ همه جانبه با اسرائیل نیستند، اما اگر این اتفاق بیفتد، آماده هستند.

نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله لبنان در سخنرانی هفته گذشته خود گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم که به هرگونه اقدام تهاجمی اسرائیل، صرف نظر از مقیاس آن، با یک اقدام متقابل قوی پاسخ دهیم که هم از چنین اقدامی جلوگیری ‌کند و هم خسارات سنگینی به اسرائیل وارد ‌کند.»

آخرین درگیری گسترده بین اسرائیل و حزب الله در تابستان ۲۰۰۶ رخ داد، زمانی که این دو در یک جنگ ۳۳ روزه با یکدیگر جنگیدند که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر در لبنان و ۱۴۰ نفر در اسرائیل کشته شدند.

از زمان آغاز آخرین درگیری‌های اخیر در غزه نیز، بیش از ۴۰۰ نفر در لبنان کشته شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها جنگجو و ۷۰ نفرشان غیرنظامی بوده‌اند. در طرف اسرائیل نیز ۱۶ سرباز و ۱۱ غیرنظامی کشته شده‌اند. ده ها‌هزار نفر نیز در دو طرف مرز آواره شده اند.

قاسم قصیر، کارشناس حزب الله گفت که «اگر جنگجویان خارجی به درگیری بپیوندند، تجربه قبلی آنها از جنگ با یکدیگر در سوریه سودمند خواهد بود.»

وی گفت: «نوعی زبان نظامی مشترک بین نیروهای محور مقاومت وجود دارد و این در نبرد مشترک بسیار مهم است.»
+21
رأی دهید
-88

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    با این حساب جنوب لبنان مشابه غزه شخم خواهد خورد .
    2
    29
    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    فرید1614 - بروکسل، بلژیک

    کافیه اسراییل و امریکا چند روز توان مقابله با موشک های حزب الله و داشته باشند ان موقع نیروی هوایی قدرتمند اسراییل در چن روز اول جنگ ضربات محلکی به زیر ساخت های لبنان خواهد زد. نیروی هوایی حرف اول و میزنه
    1
    28
    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    نبودن هر کدام از این نجاستهای گروه های تروریستی ، گامی به جلو برای ما مردم ایران زمین در جهت براندازی حکومت مفعولان هست.
    1
    28
    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    Geelongcats - سیدنی، استرالیا

    تجربه سوریه حاکی از تار و مار شدن و تحقیر نیرو های ج. ا در سوریه است. تجربه غزه حاکی از تار و مار شدن هزاران نیروی حماس است. نه ج.ا و نه حزب الله جرات حمله به اسراییل را ندارند.
    1
    23
    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    به به چه شود! إسرائیل بشار اسد نیست. حرب الله بای بای
    2
    28
    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    قطعا آفریقایی‌ها در بخشهایی متمدنتر و آبادتر از خاور میانه‌ای ها و شرق آسیا نیستند اما همین که سایه چاپیدن اروپاییها از سرشون کم شد و جنگهای داخلی هم فروکش کرد وضعیت آنها رو به بهبودی رفت. خاورمیانه با ورود اسرائیل و کشف نفت تبدیل به محل تاخت و تاز مغولهای غربی شد. این مردم را هم که میبیند خوب زندگی کردن را خیلی بهتر از اروپایی‌ها بلدند وقتی که این ابله‌ها مشغول خواندن تورات بودند در خاورمیانه ملت مسلمان ومسیحی و یهودی بودند کنار آنهم رقص شکم و میخانه بود و چیزی‌ هم مثل آلمان برای این دلقکهای تازی اتفاق نیفتاد.
    9
    4
    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    برکت موسی و عیس و محمد و خداوند تز ان این پا برهنگان باد که دلشان اینطور برای کودکان فلسطینی می تپد دراصل دلشان برای ظلم ظالمینی چون سگیونیست به تپش در می اید خسته نباشید دلاوران
    19
    3
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    پیر خردمند - تورونتو، کانادا

    پول این اوسکول ها رو سد علی گدا خامنه ای از ارث پدر ۱۰ یوس اش میده
    1
    25
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Ali Nazari - میامی، ایالات متحده امریکا
    با این تفاوت که اسراییل ، سوریه نیست.
    1
    19
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    چقدر این تحلیل ابلهانه است. تمام عملیات ایران در سوریه مطابق منافع اسراییل بودکه منجر به نابودی داعش شد. در حقیقت اولین کشوری که از جریانات سوریه منتفع شد اسراییل بود. دیگر هم روسیه خودش را وارد گود نخواهد کرد و لبنان بدتر از غزه به ویرانه ای تبدیل خواهد گردید
    1
    13
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    هیچ اتفاقی نخواهد افتاد حزب الله سر جاشه و خواد ماند فقط این وسط پولهای مردم ایرانه داره حروم میشه
    3
    4
    دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.