کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف منظم ماهی‌های کوچک

خوردن ماهی‌های کوچک به طور کامل، ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش دهددویچه وله: عوامل زیادی در ابتلا به سرطان و مرگ ناشی از آن دخیل هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از این عوامل تأثیرگذار، رژیم غذایی است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا در ژاپن دریافته‌اند که خوردن ماهی‌های کوچک به طور کامل، ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش دهد. این مطالعه اخیرا در مجله Public"  Health Nutrition " منتشر شده است.

برای این مطالعه، محققان اطلاعات به‌دست آمده از پرسشنامه عادات غذایی بیش از ۸۰ هزار شرکت‌کننده بین سنین ۳۵ تا ۶۹ سال در ژاپن را تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس این پرسشنامه‌ها، دانشمندان پی‌بردند که شرکت‌کنندگان تا چه میزان ماهی‌های کوچک را به‌طور کامل می‌خورند.

آنها دریافتند زنانی که به طور مکرر ماهی‌های کوچک می‌خوردند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و یا مرگ ناشی از آن بودند. خوردن ماهی‌های کوچک از جمله ماهی خال‌مخالی، ماهی سفید و ساردین به صورت کامل یعنی همراه با احشاء و  استخوان‌ها و سر، در ژاپن بسیار رایج است.

ماهی‌های کوچک مزایای بسیاری دارند زیرا معمولاً مانند ماهی‌های بزرگ بیش از حد صید نمی‌شوند و عموماً دارای سطوح پایین‌تری از جیوه و فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها هستند. آنها علاوه بر اینکه یک منبع پروتئین سالم هستند، فواید تغذیه‌ای مختلفی از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ و ریزمغذی‌هایی مانند کلسیم، ویتامین A، آهن، روی و ویتامین 12B را نیز در خود دارند.

هرچند مصرف ماهی‌های کوچک ممکن است در ژاپن یک رژیم غذایی عادی باشد، اما این موضوع در کشورهای دیگر کمی غیرعادی است. برای خوردن آسان‌تر این ماهی‌ها می‌توانید، حدود ۱۰۰ گرم ماهی کوچک را روی یک تکه نان تست سبوس‌دار، روی سالاد،‌ همراه با برنج یا کینوآ مصرف کنید. همچنین می‌توانید همین مقدار را به سوپ سبزیجات، خورش‌ها یا پاستا اضافه کنید.
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.