ماه از زمین دورتر می‌شود و روزها را طولانی‌تر می‌کند

العربیه: بسیاری تصور می‌کنند که فاصله زمین و ماه همیشه ثابت است، اما اینطور نیست. ماه در گذشته به زمین نزدیک‌تر بود، و همچنان که زمان می‌گذرد از زمین دورتر می‌شود. ماه در حال حاضر با سرعت 1.5 اینچ (3.81 سانتیمتر) در سال از زمین فاصله می‌گیرد.

فاصله گرفتن تدریجی ماه از زمین منجر به این شده است که زمین کندتر بچرخد و در نتیجه وضعیت زمان روی این سیاره تغییر کند. دانشمندان دریافته‌اند که همچنان که ماه از زمین دورتر می‌شود، روزهای زمینی طولانی‌تر می‌شوند.

دانشمندان بر این باورند که در حالی که امروزه یک روز زمینی 24 ساعت طول می‌کشد، یک روز زمینی در حدود 1.4 میلیارد سال پیش تنها 18 ساعت طول می‌کشید.

پروفسور استیون مایرز، محقق دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، می‌گوید همچنان که که ماه دورتر می‌شود، زمین مثل یک اسکیت‌باز در حال چرخش عمل می‌کند که با طولانی کردن دست‌های خود به سوی ماه، سرعت خود را کاهش می‌دهد.

مایرز و تیم تحقیقاتی‌اش پارسال گذشته زمین را بررسی کردند تا آنچه به اعتقاد آنها منظومه شمسی دوران باستان بود را بازسازی کنند. آنها برای این کار رسوبات یک سازند سنگی 90 میلیون ساله را مورد مطالعه قرار دادند.

این تیم موفق به بازسازی توالی چرخه‌های اقلیمی زمین شدند. آنها با مشاهده شواهد به این نتیجه رسیدند که ماه زمانی چنان به زمین نزدیک بود که فعل و انفعالات گرانشی زمین به شدت آن را تحت تاثیر خود قرار می‌داد.

دانشمندان می‌گویند البته متوجه این موضوع هستند که ماه خود 4.5 میلیارد سال قدمت دارد، که می‌تواند نتایج محاسبات آنها را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد و از دقت آنها بکاهد. با این حال، آنها می‌گویند یک چیز مسلم است، و آن این است که روزها روی زمین در اثر فاصله گرفتن ماه قطعا طولانی‌تر می‌شوند.
+12
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.