میل به تغییر اندازه سینه و باسن مردان بیشتری را روانه مراکز زیبایی می‌کند

ایندیپندنت فارسی: جراحی زیبایی در میان مردان در حال افزایش است. در دو گزارش سال ۲۰۲۱ انجمن زیبایی و آکادمی جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت آمریکا، محبوب‌ترین روش‌های جراحی زیبایی برای مردان جراحی زیبایی بینی، جراحی پلک، کاشت گونه، کوچک کردن سینه، لیپوساکشن، جراحی زیبایی شکم و گوش اعلام شد.

به نوشته نشریه نشنال (National)، گزارشی در سال ۲۰۲۳ با عنوان «تغییر علاقه به جراحی زیبایی در مردان: یک تحلیل ۱۸ ساله» نشان داد که وقتی نوبت به جست‌وجوی آنلاین درباره انواع جراحی زیبایی می‌رسد، مردان به‌شدت دنبال پرکننده‌های فک، بوتاکس، جوانسازی صورت با تحریک فیزیکی (میکرونیدلینگ/ micro needling)، چربی‌زدایی (CoolSculpting) و سفت کردن باسن‌اند. محبوب‌ترین روش‌های غیرتهاجمی هم عبارت‌اند از لایه‌برداری پوست با لیزر، لیزر موهای زائد و لایه‌برداری شیمیایی یا فیزیکی (Dermabrasion).

دکتر اوناتی دسای، مدیر پزشکان مرکز اسکین فلوئنسر (Skinfluencer) لندن، می‌گوید که این تغییر فرهنگی به این معنا است که «مردان به‌طورکلی در حال حساس‌تر شدن به ظاهر خودشان‌اند و امروزه درمان‌های زیبایی بیشتر جا افتاده‌اند».

گزارش سال ۲۰۱۹ انجمن جراحان پلاستیک زیبایی بریتانیا نشان داد که تقاضای مردان برای جراحی زیبایی قبل از همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ در حال افزایش بود و اگرچه در طول قرنطینه جهانی، درمان‌ها و جراحی‌های زیبایی موقتا متوقف شدند، پس از این دوران به دلیل پدیده‌ای که «چهره زوم » نامیده شد (فرایند خیره شدن و یافتن ایرادهایی در صورت حین جلسات طولانی در اپلیکیشن زوم)، تعداد مردانی که به دنبال روش‌های درمانی زیبایی بودند، افزایش یافت.

طبق گزارش سال ۲۰۱۸ انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، لیپوساکشن یا همان چربی‌کِشی پنج درصد و کاهش سایز سینه (ژنیکوماستی) ۲۲ درصد نسبت به سال ۲۰۰۰ افزایش داشت، در حالی‌ که کاشت مو از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۱۷ درصد بیشتر شده است.
دلیل افزایش محبوبیت جراحی‌های زیبایی بین مردان چیست؟
دکتر کن آراشیرو، جراح پلاستیک در کلینیک یورومد دبی، می‌گوید: «مردم امروز بیش از هر زمان دیگری در مورد جراحی‌های زیبایی اطلاعات دارند و حالا با نگاه کردن به مردان مشهور متوجه می‌شوند که احتمالا چه ترمیم‌هایی انجام داده‌اند. افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی هم ظاهر را بیش از هر زمان دیگری مهم کرده است.»

در حالی‌ که تحقیقات در مورد زنان وجود ارتباط بین تصاویر مشاهده‌شده در شبکه‌های اجتماعی و تمایل به جراحی زیبایی را نشان داده، جراحان می‌گویند که برای مشتریان مرد، دلایل کمی متفاوت است.

دکتر ویل، از کلینیکی در دبی، می‌گوید: «مردها بیشتر به نتایج عملی‌ این جراحی‌ها توجه دارند و واقع‌بین‌ترند. آن‌ها فقط می‌خواهند نسخه بهتری از خودشان باشند، وقتی جوان‌تر و خوش‌اندام‌تر بودند و خودشان را دوست داشتند. در واقع می‌خواهند بدنشان را به همان حالت قبل برگردانند.»

دکتر آراشیرو می‌افزاید: «مردان بیشتر به دنبال تغییرات کوچک و نامحسوس‌اند که ظاهرشان را در کل بهتر کند نه اینکه به‌وضوح قابل تشخیص باشد و ظاهرشان را شبیه یک فرد مشهور کند. آن‌ها می‌خواهند کمتر خسته و بیشتر جوان به نظر برسند» و اگرچه برای امتحان کردن درمان‌های زیبایی تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند، هنوز به علنی صحبت کردن در مورد آن تمایل چندانی ندارند. هرچند به‌تدریج، مردان بیشتری در مورد آن صحبت خواهند کرد.

دکتر آراشیرو می‌افزاید: «مردم به‌ویژه در خاورمیانه، در مورد این درمان‌های ترمیمی، اطلاعات زیادی دارند و در مورد آن با دوستان و خانواده‌هایشان صحبت می‌کنند، زیرا هیچ فایده‌ای ندارد که درمان را انکار کنیم.»

دکتر واسیلیکی سیموگلو، روانشناس، درباره فشارهای اجتماعی که مردان روی خود احساس می‌کنند به مواردی چون «دنبال کردن زیبایی و تعادل، ایده جوانی یا جوانی ابدی که جذابیت و باروری را تضمین می‌کند، مداخله مداوم شبکه‌های اجتماعی در زندگی خصوصی، مقایسه بی‌امان با دیگران» اشاره می‌کند.

دکتر ویل می‌گوید: «درخواست اکثر مردان درمان‌های تزریقی است، یعنی بوتاکس و پرکننده‌ها. پس از آن، محبوب‌ترین درخواست‌ها برای چهره، جراحی چشم به منظور رفع افتادگی پلک‌ و کشیدن چربی گردن است. وقتی صحبت از ترمیم بدن به میان می‌آید، درخواست‌ها بیشتر به سمت بیرون کشیدن چربی از مناطقی است که حذف آن حتی با رژیم غذایی سالم و جلسات منظم باشگاه دشوار است، مانند شکم و سینه.»
+5
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.