رویترز: اسرائیل برای تنش قریب‌الوقوع با حزب‌الله از طریق تشدید نبردهای در سایه آماده می‌شود

یورونیوز: به گفته هفت مقام و دیپلمات منطقه‌ای، اسرائیل حملات مخفیانه خود را در سوریه افزایش داده و سایت‌های تسلیحاتی، مسیرهای تدارکاتی و فرماندهان مرتبط با ایران را هدف قرار داده است. این حملات با هدف آماده سازی برای حمله بالقوه تمام عیار به حزب الله، متحد کلیدی ایران در لبنان صورت می‌گیرد.

بر طبق گزارش سه منبع، در دوم ماه ژوئن (۱۳ خرداد ۱۴۰۳)، حمله‌ای هوایی به یک سایت مخفی سلاح در نزدیکی شهر حلب واقع در سوریه هجده تن از جمله یکی از نخبگان سپاه پاسداران ایران را کشت.

به گفته چهار منبع دیگر، در ماه مه، یک حمله هوایی دیگر کاروانی از کامیون‌های حامل قطعات موشک به لبنان را هدف قرار داد و در حمله دیگری نیز عوامل حزب‌الله کشته شدند.

بر اساس آمار «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک»، اسرائیل تاکنون ده‌ها افسر سپاه پاسداران و حزب‌الله را در سوریه کشته است.

نبرد مستقیم میان ایران و اسرائیل پس از بمباران کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن فرمانده ارشد سپاه و به دنبال حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل با شلیک حدود ۳۰۰ پهپاد و موشک شدت گرفت. اسرائیل پس از آن با هواپیماهای بدون سرنشین به خاک ایران حمله کرد. این رویارویی مستقیم که اولین بار بین دو کشور اتفاق می‌افتاد، در همین نقطه متوقف شد.
افزایش حملات اسرائیل به دنبال انتقال تسلیحات ایران به لبنان
به گفته سلین اویسال، دیپلمات فرانسوی مستقر در موسسه واشنگتن، اسرائیل به طور موقت تعداد حملات خود را در این برهه علیه نیروهای نیابتی ایران کاهش داد. اویسال این موضوع را با تکیه بر آمار مربوط به حملات اسرائیل در هفته‌های قبل و بعد از رویارویی عنوان کرد.

وی ادامه می‌دهد: «اما حملات اسرائیل دوباره و به دلیل انتقال تسلیحات مشکوک توسط ایران به لبنان در حال افزایش است. تلاش فزاینده‌ای در سوریه و لبنان برای مختل کردن زنجیره تامین بین ایران و حزب الله صورت می‌گیرد.»

مقامات سوری جزئیاتی را در مورد حملات هوایی اخیر اسرائیل به اطراف حلب و حمص از جمله حمله‌ای در دوم ماه ژوئن ارائه کرده‌اند. به گفته مقامات مورد مصاحبه که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، اقدامات اسرائیل نشان‌دهنده آمادگی برای یک جنگ بالقوه تمام‌‌عیار علیه حزب‌الله لبنان است. این حملات ممکن است زمانی رخ دهد که اسرائیل عملیات نظامی خود را در غزه کاهش دهد.

یک مقام دولت اسرائیل نیز اظهارات رهبران را نشانه‌ای از تشدید تنش قریب الوقوع در لبنان دانست. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز اعلام کرد که اسرائیل آماده «اقدام کوبنده» در مرز خود با لبنان است.

با این حال، جنگ در لبنان قطعی نیست. اسرائیل تمایل خود را برای مشارکت در تلاش‌های دیپلماتیک با همراهی واشنگتن و فرانسه نشان داده است. کارزار جاری در سوریه با هدف تضعیف حزب الله و جلوگیری از درگیر شدن در جنگ با اسرائیل است.

یک مقام ارشد اسرائیلی سال گذشته اشاره کرد که اسرائیل متعهد شده تا از تبدیل شدن سوریه به یک جبهه جدید جلوگیری کند. اما نه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نه دولت سوریه و نه حزب الله لبنان در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.
کشتن فرماندهان و حمله به تدارکات
پس از آنکه ایران از سال ۲۰۱۳ برای کمک به بشار اسد در جریان جنگ داخلی سوریه تصمیم گرفت پرسنل نظامی و هزاران شبه نظامی همسو با خود را در سوریه مستقر کند، سوریه به مجرای کلیدی برای ارسال تسلیحات تهران به حزب‌الله تبدیل شد.

این سه مقام سوری به رویترز گفتند که برخی از تسلیحات به سوریه قاچاق می‌شود و برخی دیگر در آنجا مونتاژ می‌شود.

مقامات سوری و مقامات اسرائیلی معتقدند که کارزار اسرائیل در سوریه با هدف تضعیف حداکثری حزب الله برای کاهش قدرت آن قبل از شروع هر گونه درگیری است.

مقامات سوری گفتند، کشته شدن سعید آبیار در دوم ژوئن (۱۳خرداد) که رسانه دولتی ایران آن را مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توصیف کرد، نشان داد که اسرائیل در حذف پرسنل کلیدی و هدف قرار دادن تجهیزات حتی زمانی که ایران روش‌های جدیدی را برای حفاظت از تسلیحات و قطعاتی که برای حزب‌الله ارسال می‌کند، از جمله انتقال سلاح به مکان‌های مخفی یا مستحکم‌تر امتحان کرده است، موفق بوده است.

مقامات سوری گفتند آبیار در حال بازدید از کارخانه مخفی تولید موشک برای حزب الله در داخل معدن سنگ در شرق شهر حلب بود که مورد اصابت قرار گرفت. یکی از این مقامات که یک افسر اطلاعاتی است، گفت: «این تاسیسات در منطقه‌ای بود که قرار بود به سختی پیدا شود و حمله به آن سخت باشد.»

ایران حمله روز یکشنبه را به اسرائیل منتسب کرد و فرمانده سپاه نیز قول داد که این حمله را تلافی کند.

مقامات گفتند که در این حمله ۱۷ نفر دیگر از جمله شبه نظامیان وابسته به ایران کشته شدند. آنها گفتند که این اولین مورد از هدف قرار دادن یک مقام سپاه از زمان بمباران کنسولگری ایران توسط اسرائیل بوده است. اما این تنها حمله‌ای نیست که اسرائیل از آن زمان تاکنون انجام داده است.

این افسر اطلاعاتی سوریه گفت که یک حمله هوایی در نزدیکی شهر حمص سوریه در ۲۹ مه (۹ خرداد) یک خودروی حامل قطعات موشک‌های هدایت شونده از مبدا سوریه به مقصد لبنان را هدف قرار داد. این افسر گفت که حمله دیگری در ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) اعضای حزب الله را هدف قرار داد.

این افسر گفت قبل از حمله به کنسولگری ایران، یک سری حملات هوایی در اواخر ماه مارس در اطراف حلب به انبارهایی که مواد منفجره قوی برای کلاهک های موشکی ذخیره می کردند، اصابت کرد.

یک مقام ارتش سوریه گفت که حملات دیگری نیز سامانه‌های پدافند هوایی سوریه از جمله سامانه‌های پدافند هوایی پانسیر ساخت روسیه، موشک‌اندازهای متحرکی که ارتش سوریه از آنها استفاده می‌کند را هدف قرار داده‌اند، حال آنکه این سامانه‌ها در سال‌های اخیر تا حدی امنیت پرسنل نظامی حزب‌الله و ایران را تامین کرده بودند. این مقام گفت که حملات دیگر هم سامانه‌های راداری هشدار اولیه را هدف قرار داده بودند.

این مقام گفت: «در برخی موارد اسرائیل حتی قبل از اینکه تجهیزات را نصب کنیم، حمله می‌کند.»

مقام دولتی اسرائیل نیز گفت که اهداف اسرائیل تسلیحات ضد هوایی پیشرفته، راکت های سنگین و ‌سامانه‌های موشک‌های نقطه‌زن بوده است.
اسرائیل در حال تغییر موازنه است؟
تعداد حملات اسرائیل در سوریه پس از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) یعنی زمانی که اسرائیل و حماس وارد جنگ شدند، به طرز چشمگیری افزایش یافت،‌ به طوری که تواتر آن‌ها دو برابر شده است.

اویسال از «مؤسسه واشنگتن» گفت که اسرائیل در شش ماه پس از آغاز جنگ غزه، ۵۰ حمله هوایی در سوریه انجام داد و افزود: «این حملات شامل فرودگاه حلب، فرودگاه نظامی نیرب، فرودگاه دمشق و فرودگاه نظامی مزه است که نقش کلیدی در انتقال تسلیحات دارند. انبارهای تسلیحات نیز در میان این اهداف بود.»

اویسال گفت که این حملات شامل کشته شدن حدود ۲۰ مقام سپاه و بیش از ۳۰ فرمانده حزب الله بوده است. این کارشناس گفت که بین ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، دو مقام سپاه در حملات اسرائیل در سوریه کشته شدند، اما حزب‌الله تلفاتی نداشته است.

لیئور آکرمن از دانشگاه رایشمن و سرتیپ سابق سرویس امنیت داخلی اسرائیل گفت: «حملات در سوریه مطمئناً تحویل تسلیحات و مهمات را متوقف می‌کند و به توانایی حزب‌الله یا ایران برای سازمان‌دهی آسیب می‌زند.»

ایران تعداد محدودی مستشار در سوریه دارد، از جمله مقامات ارشد سپاه پاسداران که در بمب گذاری کنسولگری کشته شدند. حزب الله نیز هزاران جنگجو را در آنجا مستقر کرده است.

نواف موسوی، یکی از مقامات حزب‌الله در ماه مارس به شبکه تلویزیونی المیادین که همسو با ایران است گفت که این گروه در حال باز کردن انبارهای مهمات جدید «و دریافت موشک‌های دقیق‌تر و سلاح‌های با کیفیت بهتر از طریق زمین، دریا و هوا» است.

فرزان ثابت، پژوهشگر ارشد «مؤسسه مطالعات عالی ژنو» که در سیاست خارجی ایران تخصص دارد، گفت که حملات حزب الله و متحدان ایران در عراق و یمن در طول جنگ غزه، توانسته است صدماتی را بر اسرائیل وارد کند.

آقای ثابت گفت: «اما در عوض اسرائیل بسیاری از عوامل حزب‌الله و شخصیت‌های ارشد از جمله پرسنل سپاه در سوریه را کشته است، بنابراین در مجموع کفه ترازو یک ضرر بزرگ‌تر را برای متحدان ایران نشان می‌دهد.»
+7
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    حتما حمله کنید به لبنان و گور دست جمعی خودتون رو اونجا با دستهای خودتون بکنین......بقیه تون هم که از طریق دریا فرار میکنن....اونور خط منتظر اومدنتون هستن....
    3
    3
    ‌سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.