اطلاعات سپاه از انتقال یک شهروند معترض به داخل کشور و بازداشت او خبر داد

سازمان اطلاعات سپاه استان اردبیل در شمال غربی ایران یک شهروند را «پس از هدایت به داخل کشور دستگیر» کرد. هویت این فرد هنوز اعلام نشده است.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، سازمان اطلاعات سپاه استان اردبیل روز شنبه ۱۹ خرداد از بازداشت این فرد خبر داد.

بر اساس این گزارش، این فرد اهل استان اردبیل و مستقر در خارج از کشور بوده است.

اطلاعات سپاه پاسداران اتهاماتی چون «تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، هتک حرمت به پرچم جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با عناصر سلطنت‌طلب» به این فرد وارد کرده است.

طبق این گزارش، او به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تحویل داده شده است.

مشخص نیست که این شهروند چگونه به داخل کشور منتقل شده، اما استان اردیبل با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. هنوز قوه قضاییه جمهوری اسلامی به این خبر واکنش نشان نداده است.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر سابقه ربایش و بازداشت تعدادی از شهروندان ایرانی در خارج از کشور را داشته است.

به عنوان نمونه، روح‌الله زم روزنامه‌نگار و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که در فرانسه اقامت داشت مهر ماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی در پی سفر به عراق ربوده و پس از متهم شدن به اتهامات سیاسی ۲۲ آذر سال بعد اعدام شد.

او در دادگاه از داشتن وکیل انتخابی و دسترسی به دادرسی عادلانه محروم بود و به گفته پدرش به او حتی فرصت اطلاع از تایید حکم و درخواست اعاده دادرسی نیز داده نشد.

در سال ۱۴۰۰، وزارت دادگستری آمریکا از تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای ربودن یک شهروند ایرانی-آمریکایی از خاک آمریکا خبر داد.

در بیانیه وزارت دادگستری از این فرد اسم برده نشده، ولی اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی است حکومت ایران قصد داشته مسیح علی‌نژاد را از خاک آمریکا برباید.

طبق این بیانیه، حکومت ایران پیش از این نیز تلاش کرده بود که علی‌نژاد را به بهانه دیدار با خانواده به یک کشور ثالث بکشاند و از آنجا او را برباید، اما خانواده او این پیشنهاد را رد کرده بودند.

حکومت ایران همچنین جمشید شارمهد ۶۷ ساله را که پیشتر ساکن آمریکا بود، در مرداد ماه سال ۱۳۹۹در سفری که از آلمان به هند داشت پس از یک توقف سه‌ روزه در دبی از سوی ماموران جمهوری اسلامی ربود و به ایران منتقل کرد.

رسانه‌های ایران در بهمن همان سال از برگزاری نخستین جلسه دادگاه شارمهد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران خبر دادند.

او در این دادگاه به «بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز» و همچنین «افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری» متهم شد که همان زمان، طبق قوانین جمهوری اسلامی مشخص بود احتمالا با مجازات اعدام روبه‌رو خواهد شد.

سرانجام اسفند سال ۱۴۰۱، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرد دادگاه انقلاب تهران این زندانی سیاسی آلمانی-ایرانی را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرده و دو ماه بعد این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.
+5
رأی دهید
-36

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران

    هیچ ایرانی خارج از ایران که با هرعنوانی در خارج زندگی میکند دشمنایران و ایرانی نیسن دشمن ایران فقط ...داخلی و خارجی است...کرواتی خارج نشین . نکرانی در بین خارج نشینان راه نندازید ایران برای همه است ....
    7
    33
    یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    درسته که ، هیچ ایرانی خارج از کشور دشمن ایران نیست ، ولی برای ج.ا یک ممر درآمد از راه گروگان گیری میباشد .ضمنا بجرم یکبار شرکت در اعتراضات خارج از کشور امکان زندان و حتی اعدام هم دارد . حالا خود دانی که ، بیای یا نیای !
    4
    32
    یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    با این نمایش های مسخره فقط می‌خواهند رعب و وحشت ایجاد کنند که ایرانیان خارج نشین در اعتراضات شرکت نکنند بیشترش تبلیغاته که ببر کاغذی خودش رو بیشتر از آنچه که هست گنده نشون بده کور خوندند من یکی که در اکثر تظاهرات علیه جمهوری نکبت شرکت میکنم
    3
    35
    یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    فقط باید گفت زرشک ۲۴ تا از مامورای موساد یه تن اسناد محرمانه سازمان انرژی اتمی و دزدیدن و بردن حالا دیگه خودتون فکرشو بکنید دیگه ببینید کدوم بدبختیو گرفتن انقدر شکنجش دادن که بگه هرچی که اونا بهش دیکته کردن همون بازه مسخره قدیمی
    1
    27
    یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    ابن خبر یک شوی تبلیغاتی است. تمام سلطنت طلبان در داخل کشور به هدایت اطلاعات ایران فعالیت می کنند و صحبت می کنند ولی کسی با آنها کار ندارد. مگر ارتباط با سلطنت طلبان که هیچ قدرتی ندارند چقدر می تواند مهم و خطرناک باشد. تمام سلطنت طلبان و خود رضا پهلوی توسط رژیم ایران هدایت و حمایت می شوند. دستگیری زم و شارمند یک معامله بین اطلاعات کشورها بوده است که در مقابل دستگیری کسی از آن کشورها که در ایران در زندان بوده اند آزاد شود. زم در مقابل خبرنگار فرانسوی زندانی در ایران در دام ایران افتاد و به نوعی سیستم اطلاعات فرانسه هم مقدمات این را کار فراهم کرده بود و راضی به این کار بود اما می باست در خاک کشور ثالث ربوده می شد نه در خاک فرانسه. آن سناریوی از پیش تعیین شده توسط ایران و فرانسه و نیروهای ایران در عراق بود. ایران قدرت اطلاعاتی و نظامی خوبی ندارد (قدرت آنها تنها برای داخل ایران است و آن در ترساندن و ظلم کردم به مردم ایران )و از راههای غیرانسانی و زندانی کردن اتباع دیگر کشورها به اهداف خود می رسد
    4
    6
    یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.