جلسه دادگاه نرگس محمدی بدون حضور او برگزار شد

رادیو فردا: وکیل نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، اعلام کرد جلسه محاکمه این فعال زندانی حقوق بشر بدون حضور خود او در دادگاه انقلاب برگزار شده است.

مصطفی نیلی روز شنبه ۱۹ خرداد در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که به عنوان وکیل مدافع، از موکلش در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب دفاع کرد و خبر داد که خانم محمدی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شد.

او صحبت‌‌های نرگس محمد درباره دینا قالیباف و اعلام نظر درباره تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی را از مصداق‌های این اتهام خواند.

آقای نیلی درباره دلایل غیبت نرگس محمدی در این جلسه دادگاه توضیح نداده است، هرچند که خانم محمدی پیش‌تر خواستار برگزاری «علنی» دادگاه خود با حضور «شهادت‌ دهندگان و راویان تعرض جنسی» و تضمین «امنیت جانی، روانی و قضایی» شهادت‌دهندگان شده بود.
خانم محمدی بعد از بازداشت دینا قالیباف در اواخر فروردین ماه، با ارسال یک پیام صوتی به بیرون از زندان گفته بود: «دینا قالیباف، روزنامه‌نگار، ساعاتی پیش با تن کبود و روایت آزار جنسی وارد بند زنان زندان اوین شد.»

نرگس محمدی روز ۲۹ اردیبهشت اعلام کرده بود یک روز پس از ارسال این پیام صوتی، پرونده‌ای علیه او گشوده شد.

دینا قالیباف روز ۲۸ فروردین‌ماه، یک روز پس از انتشار روایت شخصی خود از بازداشت توسط مأموران حکومتی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری و «تعرض جنسی» توسط یکی از آنها بازداشت شده بود.

خانم محمدی روز پنجم اسفند سال گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای، انتخابات مجلس را «نمایشی» و «فرمایشی» خواند و آن را تحریم کرد.

این فعال زندانی حقوق بشر در بیانیه خود «تحریم انتخابات فرمایشی» را «نه صرفا از منظر سیاسی، بلکه از بُعد اخلاقی وظیفه» همگان اعلام کرده بود.

این در حالی است که روز ۱۴ خرداد، ۳۶ زندانی زن سیاسی-عقیدتی محبوس در زندان اوین خواستار برگزاری علنی دادگاه نرگس محمدی و حضور رسانه‌های مستقل در این دادگاه شدند.

صفحه منتسب به خانم محمدی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این زندانیان سیاسی همچنین خواستار «حضور شاهدان و راویان آزار، اذیت و تعرض جنسی به زنان زندانی و بازداشت‌شده» هستند.

آنیشا اسدالهی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی، ناهید تقوی، شکیلا منفرد و ویدا ربانی از امضاکنندگان این بیانیه بودند.
+4
رأی دهید
-6

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.