شکایت مارتای واقعی سریال «بچه گوزن» علیه نتفلیکس

العربیه: با اینکه چندین هفته از پخش سریال جنجالی نتفلیکس بچه گوزن (Baby Reinder) گذشته، حالا با شکایت فیونا هاروی زنی که دراین مینی سریال با عنوان مارتا معرفی شده علیه نتفلیکس، این جنجال‌ها به دادگاه کشیده شده است.

مینی سریال بچه گوزن، 23 فروردین در نتفلیکس منتشر شد، این سریال براساس داستان واقعی زندگی یک استنداپ کمدین اسکاتلندی به نام ریچارد گاد تهیه شده ولی برای تلویزیونی کردن آن و تبدیل به یک کمدی سیاه، داستان کمی تغییر کرد و به آن پروبال داده شد.

بلافاصله پس از پخش، بچه گوزن به محبوب‌ترین سریال در بریتانیا و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا بدل شد و تاکنون 50 میلیون نفر آن را دیده‌اند. این سریال در ایران هم محبوبیت بسیاری یافته و بسیاری از علاقمندان به سریالهای روز، به شیوه‌های مختلف آن را تماشا کرده‌اند.

با محبوبیت این سریال در بریتانیا، برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به دنبال یافتن مارتای واقعی رفتند و با وجود هشدار ریچارد گاد، خالق سریال که آنها را از این کار منع کرده بود، ظرف مدت کوتاهی دریافتند که مارتا همان فیونا هاروی ، دانش‌آموخته حقوق، اسکاتلندی و ساکن لندن است. با کشف این موضوع، هفته‌ها است موضوع این سریال و شخصیت‌های اصلی آن در رسانه‌های بریتانیایی و آمریکایی و رسانه‌های اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.

اما حالا به گزارش بی بی سی، فیونا هاروی در دادگاهی در کالیفرنیا علیه نتفلیکس شکایت کرده و این غول رسانه‌ای را به دروغ‌پراکنی، نقض حریم شخصی و بی‌مبالاتی متهم کرده است.

وکلای هاروی تقاضای 170 میلیون دلار خسارت کرده‌اند اما نتفلیکس می‌گوید از خودش دفاع می‌کند زیرا در این سریال از نام واقعی افراد استفاده نشده و نتفلیکس و ریچارد گد هرگز ادعا نکرده‌اند که شخصیت مارتا براساس هاروی ساخته شده است.

فیونا هاروی مدعی است که هیچ‌گاه ریچاد گد را مورد تعقیب و آزار قرار نداده و نتفلیکس هرگز درباره راستی‌آزمایی ادعاهای گد که خودش در سریال در نقش دانی دان بازی کرده، اقدامی انجام نداده است، موضوعی که مورد بررسی کمیته فرهنگ و رسانه پارلمان بریتانیا نیز قرار گرفته است.

فیونا هاروی همچنین تاکید می‌کند که هرگز ریچاد گد را مورد آزار جنسی قرار نداده است. درحالی که در این سریال چنین صحنه‌ای وجود دارد.

وکلای هاروی می‌گویند با توجه به اینکه او فاقد پیشینه کیفری‌ست و همچنین اثبات نشدن ادعاهای گد، شانس برنده شدن خود را در دادگاه زیاد می‌دانند.

فیونا هاروی همچنین مدعی شده که از زمان پخش سریال، تهدیدات جانی بسیاری دریافت کرده و ناچار شده از حضور در اجتماع خودداری کند.

در مینی سریال هفت قسمتی بچه گوزن به بیش از 41 هزار ای‌میل و 350 ساعت پیام صوتی آزاردهنده مارتا برای دانی دان اشاره می‌شود ولی فیونا هاروی می‌گوید که او فقط چند ای میل حاوی شوخی برای ریچارد گد فرستاده است.

با وجود جنجال‌ها و حالا شکایت حقوقی، این مینی سریال با استقبال خوب منتقدان روبرو شد و حتی به بحث‌های بسیاری درباره اهمال پلیس و نارسایی قوانین در مورد تعقیب و آزارجنسی در بریتانیا منجر شده که درموارد بسیاری این نوع آزارها از سوی زنان شامل مردان بوده است.
+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.