بعد از ۴ سال تعطیلی «خزانه جواهرات ملی» از ۲۱ خرداد بازگشایی می‌شود

 تاج «شهبانو» در گنجینه جواهرات ملی بانک مرکزی ایرانرادیو فردا: حدود یک سال و نیم پس ادعای سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی مبنی بر خروج تاج‌های دوره شاهنشاهی از ایران توسط خاندان پهلوی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد «خزانه جواهرات ملی» پس از حدود چهار سال تعطیلی بار دیگر برای بازدید عموم باز می‌شود.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۱۸ خرداد با انتشار تصاویری از تاج «شهبانو» و الماس دریای نور به‌نقل از روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «نظر به پایان عملیات عمرانی، خزانه جواهرات ملی از روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ طبق روال گذشته برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.»

این در حالی است که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، دی‌ماه ۱۴۰۱ در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ادعا کرده بود محمدرضا شاه پهلوی و شهبانو فرح پهلوی به هنگام ترک کشور بخشی از جواهرات خزانه بانک مرکزی ایران ازجمله تاج معروف «پهلوی» و تاج «شهبانو» را با خود برده‌اند.

همان زمان همسر آخرین شاه ایران، در گفتگو با رادیوفردا، در واکنش به این ادعا تأکید کرد که همه این جواهرات در گنجینه بانک مرکزی ایران قرار دارد.

شهبانو فرح پهلوی همچنین به رادیوفردا گفت دی‌ماه ۱۳۵۷ و هنگام خروج از کشور، بخش بزرگی از جواهرات شخصی‌اش را هم در «گنجه‌های کاخ نیاوران» برجای گذاشته است.

البته در کنار موج واکنش‌ها به ادعای بی‌اساس سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، نیز وجود دو تاج سلطنتی در خزانه جواهرات ملی را تأیید کرد. با این حال، آقای بهادری جهرمی در جواب به سخنان شهبانو فرح پهلوی، بدون تصیحی ادعای قبلی خود، گفت دولت از بررسی این موضوع در «یک محکمه صالح» استقبال می‌کند.

تاج پهلوی یا تاج پادشاهی به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۴ ساخته شد و از آن در تاج‌گذاری‌های خاندان پهلوی استفاده می‌شد. این تاج از طلا، نقره مرصع و مخمل قرمز ساخته شده و در آن از جواهرات سلطنتی استفاده شده که خود به‌صورت جداگانه دارای ارزش تاریخی هستند.

بنابر مصوبه مجلس شورای ملی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، جواهرات ملی ایران به‌عنوان پشتوانه اسکناس کشور، به موزه جواهرات ملی، زیر نظر بانک مرکزی ایران، منتقل شد.

جقه نادری، کره جواهرنشان، تخت طاووس و تخت نادری از دیگر شاخص‌ترین آثار و جواهراتی هستند که در این گنجینه نگهداری می‌شوند.

خزانه جواهرات بانک مرکزی همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده بود و ادامه‌دار شدن این تعطیلی به «انتقال این گنجینه به خزانه جدید بانک مرکزی در حال ساخت در تپه‌های عباس‌آباد تهران» ارتباط داده شد.
+32
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۲
    َپارتیزان - سپیدار، ایران

    اصلی ها دزدیدن وفروختن حالا کپی های ساخت چین بخورد ملت میدهند.
    4
    37
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    عقاب ابادان - پاریس، پولینزی فرانسه

    من نمیتونم باور کنم یک دولت مفسد از اصل جواهرات بگذرد ممکنه همه اینهایی که برای بازدید گذاشتند قلابی باشند
    2
    35
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

    اکثر جواهرات بوسیله چاپگر سه بعدی کپی شدند و بعد از آن به تجار اشیا عتیقه قاچاق به قیمتهای نجومی فروخته شدند. این آثار دیگر در جای خود نیستد، این هزار پدران میدانند که دیر یا زود باید بروند و تمام پلهای پشت سر خودرا خراب کرده اند. مردم ایران آسوده بخوابند چون دیو و دد بیدارند. سی میلیون ۵۳ سال پیش خرابکاری کردیم که بوی گندم تمام دنیا را برداشت، حال فکر میکنیم بارکردن نگرفتن گناهکار نخواهیم بود😡🤬
    2
    28
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    میگن زمستون رفت و روسیاهیش به ذغال موند ! حالا حکایت این رژیم سرتاپا فاسد و دزد و غارتگره که اعلام کردند جواهرات سلطنتی توسط خانواده پهلوی از کشور خارج شده !! از بس حروم لقمه و حر…اده اند ، اصلاً فکر کنم جواهرات سلطنتی رو از کشور خارج کرده و فروخته اند . و قبلش هم بَدَل همه رو ساختند و اینهایی که قرار به نمایش دربیاد در واقع بدلیه !!
    4
    33
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Azadi hame - تهران، ایران
    روش نوشته ساخت چین۰۰
    1
    7
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    دوست عزیز.ازداستان شمایک فیلم سینمایی ساینس-فیکشن درمی آید!چاپ جواهرباچاپگر سه بعدی؟؟؟ماشاالله کودک یاکم سن وسال که نیستید که از ایموجی(شکلک) استفاده میکنید!دستکم همسن من(یاکمی بیشتریاکمی کمتر) باید باشید.
    6
    0
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    مشنگی. همین
    1
    3
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه
    شما به نظر طرفدار علی اوووف رییس جمبور آذربایجان میایید با نوشتن اسم فیکتان به الفبای من درآوردی آنان. مطلب بعدی استفاده از ایموجی و ربط آن به سن و سال؟ شما از کدام یک از دانشگاههای معروف جهان مدرک دکترای فناوری رایانه ای خودرا دریافت کردید؟ البته با تعجب بسیار. آخرین ابراز فضل جنابعالی در مورد چاپگر سه بعدی، آیا تا بحال حتی یک فیلم در یوتیوب در مورد این نوع چاپگر مشاهده نموده اید؟ ساینس فیکشن؟ با توجه به اطلاعات گرانبهای شما استاد گرانقدر تمام فیلم‌ها از این نوع با چاپگر سه بعدی درست شدند؟ در پایان شما مثلی فارسی را شنیده اید که میگوید کسی که به ما ن...ه بود کلاغ ک...ن دریده بود؟ اگر متوجه عرایض بنده نشدید میتوانم به زبان شیرین آذری و نه ترکی برایتان بترجمانم جناب کاسیم رامبو🤣😂😋🤗😅 خددااایییااا 🤣😎
    0
    2
    شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.