هشدار آمریکا به اسرائیل درمورد احتمال مداخله جمهوری اسلامی در صورت حمله زمینی به لبنان

 حملات گروه حزب الله به شمال اسرائیلرادیو فردا: دو مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی روز پنجشنبه ۱۷ خرداد به وب‌سایت آمریکایی آکسیوس گفتند که دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر به دولت اسرائیل درباره « جنگ محدود»‌در لبنان هشدار داده و گفته‌است که این درگیری‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به «مداخله» وادار کند.

حزب‌الله لبنان که در اوایل دهه ۱۹۸۰ و در دوره اشغال لبنان از سوی اسرائیل با کمک مالی و نظامی تهران تاسیس شد، از آغاز جنگ اسرائیل در غزه، حملات متعددی را به سوی خاک اسرائیل صورت داده‌است.

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال درگیر شدن جمهوری اسلامی در جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در حالی شدت گرفته‌است که سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۴ خرداد پیش از اولین سفر دیپلماتیک رسمی خود پس از کشته‌شدن حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در سانحه بالگرد اعلام کرد که برای گفتگو با «مقامات لبنانی و سران جبهه مقاومت درباره راه‌های مقابله با اسرائیل» به لبنان سفر می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پنج‌شنبه در این زمینه گفت: « ما به تلاش برای دست‌یابی به راه‌حل دیپلماتیک ادامه می‌دهیم. ما خواهان تشدید تنش نیستیم، زیرا از سویی تنها به کشته شدن شمار بیشتری از اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها منجر می‌شود، و از سوی دیگر به امنیت اسرائیل و به ثبات منطقه، آسیبی بزرگ خواهد زد.»

دو روز پیش از آن، آقای میلر گفته بود: «شنیدیم که رهبران اسرائیل می‌گویند راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهند. به روشنی ما این راه حل را ترجیح می‌دهیم.»

حزب‌الله لبنان که از سوی آمریکا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، می‌گوید از توافقی که به سود لبنان باشد، استقبال می‌کند ولی تا وقتی اسرائیل حملاتش به غزه را متوقف نکند،‌ نمی‌توان در این باره وارد گفت‌وگو شد.

درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل که به موازات جنگ غزه در جریان است، در روزهای اخیر تشدید شده و نگرانی‌ها پیرامون رویارویی گسترده‌تر بین طرفین افزایش یافته است.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه در بازدید از اردوگاه نظامی «‌قهرمان»‌ در مرزهای این کشور با لبنان گفت اسرائیل برای اقدام «بسیار قوی» در شمال آماده است.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه گفت هر کس که فکر می‌کند می‌تواند به ما آسیب بزند و ما دست روی دست خواهیم گذاشت، اشتباه بزرگی کرده است.

بهمن‌ماه گذشته، فرانسه پیشنهادی به دولت لبنان ارائه کرد که خواستار عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله تا فاصله ۱۰ کیلومتری مرز با اسرائیل و آغاز مذاکراتی با هدف حل‌وفصل اختلاف‌ها بر سر مرز زمینی بین لبنان و اسرائیل است.

لبنان مزارع شبعا را که در اشغال اسرائیل است، خاک خود می‌داند. اختلافات دو طرف در مرز دریایی،‌ در توافقی نامنتظره که آموس هوکشتاین، دیپلمات آمریکایی، میانجی آن بود در سال ۲۰۲۲ حل‌وفصل شد.
+33
رأی دهید
-22

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    اتفاقا قصد اسرائیل و روسیه همینه درگیری بیشتر بین ایران و آمریکا.
    4
    27
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران

    آمریکا غلط کرده و داره اطلاعات اشتباه میده به اسرائیل برای مشتعل کردن فضای کنونی. همه می دانند که رژیم اشغالگر ایران هیچ غلطی نمی تواند بکند. رژیم اشغالگر ایران برای غزه خط و توان کشید و اسرائیل وارد غزه شد و ملاها هیچ غلطی نکردند. این آخوندکها هیچ غلطی نمی کنند و اصلا کاری نمی توانند بکنند
    11
    51
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران

    اگر دنیا میخواهد برای همیشه روی خوش ببیند و صلح در دنیا برقرار شود، باید دول خارجی کمک کنند تا جمهوری عث حالی ساقط شود بعد ببینند خواست مردم ایران چیست. شاهزاده غیر از این چیزی نمیگویند. رفراندم آزادانه برای مردم ایران. پاینده ایران
    11
    36
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    omid haghgo - تکزاس، ایالات متحده امریکا

    یکی نیست به این حسن خرسه و حزب شیطانیش بگه غزه و فلسطین به لبنان چه که خودت را داخل جنگ کردی. وقتی که کشور بی صاحب باشه همینه دیگه
    4
    32
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دلاور - استهکلم، سوئد

    آمریکا و اسرائیل نگران هیچی نباشند چونکه نظام پست آخوندی ایران از این غلطها نمی‌کند که بیاید و علنا با اسرائیل در جنگ افتد و اسرائیل همانطور که حماس را خرد کرد همینطور هم حزب الله لبنان را خرد و خمیر کند تا جمهوری اسلامی ایران با این خرد خمیر حزب‌الله نان برای خودشان بپزند.
    6
    31
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    باید متحد و هوشیار باشیم حماس ضربه هولناکی به برنامه های فرا منطقه ای ...
    12
    3
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    دمونای رو ویران میکنن. عکس العمل عصبی ... بیشتر برای خودش ضرر داره...
    8
    4
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
    بی‌ بی‌ .نگرانی ایشون به خاطر انتخابات است. شما جدی نگیرید.اگر هم نگرانی به خاطر جو عمومی در اروپا و آمریکا دارید، تمام.آمدند در خیابان با چپیه عربی‌ ولی‌ دامن کوتاه و پیراهن تا بالا ناف. عکس ها را برای اینستاگرام و تویتر و فامیل گرفتند. ۵۷ خودمان هم مثل همیشه داد و قال زیاد می‌‌کند. دوباره بر گشتند سر کار و زندگی‌. اول ما هم است باید برند اداره سوسیال. بقیه هم که دنبال یورو و دلار آمریکا امپریالیست. ۵۷ ایرانی‌ که توی اروپا زندگی‌ می‌‌کدن.جانش را بگیر.پولش را نگیر. وای به حال آن پرولتاریا که برا یک ۵۷ اتی ایرانی‌ طرفدار مستضعف و خلق کار کند. چنان پوستی‌ از سرش می‌‌کنند که روزی هزار بار به جان امپریالیست دعا می‌‌کند. آنقدر پولدوست و خسیس هستند .وقتی می‌‌روند سلمونی.می‌ پرسند. زدن مو سر چقدر ؟ ۳۵ یورو . زدن ریش چقدر ؟ ۱۵ یورو. بعد می‌‌گویند. خوب ریش‌ها روی سر من را کوتاه کنید. فکر کردید چگونه این ۵۷ اتی ما در برلین. لندن.پاریس هر کدام یک هنری فورد کوچولو شده؟ کره شمالی‌ را فقط برا داخل می‌‌خواهند.
    2
    10
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    نگران نباشید. اقتدار و قدرت ایران در همان حمله بادکنکی موشکی به اسراییل بود . دیگر کسی ایران را جدی نمی گیرد چون اصلا قدرتی ندارد
    0
    2
    جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.