کشف علت اصلی بیماری التهابی روده

لورن گولایتلی مبتلا به بیماری کرون است که نوعی التهاب روده استبی بی سی: یک علت اصلی بیماری التهابی روده (IBD) توسط دانشمندان بریتانیایی کشف شده است.

براساس این تحقیق این پژوهشگران نقطه ضعیفی در دی‌ان‌ای پیدا کرده‌اند که در ۹۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد. وجود این مسئله باعث می‌شود که برخی از سلول‌های ایمنی از بین رفته و باعث التهاب بیش از حد در روده شوند.

مطابق دریافت‌های این تیم از محققان، داروهایی که از قبل وجود داشت ظاهرا در تحقیقات آزمایشگاهی روند بیماری را معکوس کرده است و اکنون آن‌ها به دنبال آزمایش‌های انسانی هستند.

بیماری کرون یا کولیت‌های اولسراتیو، شایع ترین اشکال بیماری التهابی روده هستند. تخمین زده می‌شود که این بیماری‌ها حدود نیم میلیون نفر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار داده‌اند.

ابتلا به این بیماری‌های روده‌ای اغلب از نوجوانی یا جوانی شروع می‌شود.

لورن گولایتلی که اکنون ۲۷ ساله است، اولین علائم خود را در ۱۶ سالگی تجربه کرد، درد معده و خون در مدفوع.

او این مسئله را تازمانی که ۲۱ ساله بود و پس از جراحی برداشتن آپاندیس جدی نگرفته بود، پزشکان در آن زمان به او گفتند که به بیماری کرون مبتلا است.

سه سال پیش پس از این که بخشی از روده‌هایش از کار افتاد، مجبور شد که بصورت اورژانسی عمل استوما ( ایجاد مجرایی برای دفع ادرار و مدفوع)‌ انجام دهد، علاوه بر این او مجبور شد داروهای مسکن زیادی را به خاطر تعداد عمل هایی که نیاز داشت، مصرف کند.

او می‌گوید: «‌این آن زندگی نیست که من آرزوی آن را داشته باشم.»
مشکل چگونه ایجاد می‌شود؟
یکی از بخش‌های سیستم ایمنی که به شدت در بروز بیماری التهابی روده (IBD) نقش دارد، گلبول‌های سفید خون به نام ماکروفاژها هستند.

آن‌ها به پوشش روده‌ها سرازیر می‌شوند و در آن جا مواد شیمیایی به نام «سیتوکین» آزاد می‌کنند که منجر به التهاب شدید می‌شود. التهاب بخشی از پاسخ طبیعی بدن به عفونت است، اما وجود طولانی مدت التهاب می‌تواند عواقب مخربی برای سلامتی داشته باشد.

گروهی از محققان در موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن برای کشف علت این نوع التهاب روده دست به تجزیه و تحلیل ژنتیکی عمیقی زدند.

آن‌ها بخشی از کد ژنتیکی یا دی‌ان‌ای را کشف کردند که به نظر می‌رسد «تنظیم کننده اصلی» التهاب ماکروفاژ است.

دکتر جیمز لی از موسسه فرانسیس کریک می‌گوید این کد ژنتیکی درست در بالای هرم قرار دارد.

این ژن مجموعه‌ای از مواد شیمیایی التهابی را که ماکروفاژها آزاد می‌کنند، کنترل می‌کند و برخی از افراد با نسخه‌ای از این ژن متولد می‌شوند که بدن آن‌ها را مستعد به واکنش بیش از حد در مقابل آن می‌کند.

دکتر لی می‌گوید: «این بدون شک یکی از مسیرهای اصلی است که برای افراد مبتلا به بیماری التهاب روده دچار مشکل می‌شود. این فرآیندی است که طی آن یک از مهم ترین سلول‌هایی که باعث بیماری التهابی روده می‌شود، اشتباه می‌کند.»
جهان عاری از بیماری التهابی روده؟
آزمایش‌های بیشتر که در مجله نیچر به تفصیل منتشر شده، نشان داده است داروهایی که قبلا برای شرایط دیگر مانند سرطان تایید شده بودند، می‌توانند این التهاب را بیش از حد تسکین دهند.

این داروها با استفاده از نمونه‌هایی از بیماران مبتلا به این نوع بیماری التهاب روده‌ای انجام شد.

دکتر لی که متخصص گوارش در بیمارستان رویال فری است، می‌گوید: «ما نه تنها متوجه شدیم که چگونه و چرا این مشکل ایجاد می‌شود، بلکه به راه جدید بالقوه‌ای برای درمان این بیماری هم دست یافتیم.»

به‌رغم این یافته‌ها اما هنوز در کوتاه مدت درمان جدیدی برای این نوع از بیماری التهاب روده وجود ندارد.

محققان باید راهی برای هدف قرار دادن ماکروفاژها پیدا کنند تا عوارض جانبی در سراسر بدن ایجاد نکند. این داروهای جدید باید همچنین روند التهاب روده را آرام کند

هدف این پژوهشگران شروع کارآزمایی‌های بالینی در عرض پنج سال آینده است.

روث ویکمن، از موسسه خیریه کرون و کولیت بریتانیا می‌گوید: «این تحقیق گامی واقعا هیجان انگیز به سوی امکان وجود جهانی عاری از بیماری‌های کرون کولیت است.»

او می‌افزاید: « کرون و کولیت شرایط پیچیده و مادام العمری هستند که هیچ درمانی برای آن‌ها وجود ندارد، اما تحقیقاتی از این نوع به ما کمک می‌کند تا به برخی از سوالات بزرگ در مورد علت آن‌ها پاسخ دهیم.»
علائم این نوع از بیماری التهاب روده‌ای
    درد یا گرفتگی معده

    خون در مدفوع

    خونریزی از مقعد

    خستگی

    کاهش وزن

این بیماری از بیماری سندرم روده تحریک پذیر(IBS) متمایز است، اگر چه برخی ازعلائم مشابه هم هستند. تشخیص (IBD) تنها در صورتی انجام می‌شود که التهاب در روده‌ها وجود داشته باشد.
+11
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.