پیش از نشست صلح ژنو؛ خلبانان سوئیس جنگنده‌ها را در بزرگراه فرود آوردند

یورونیوز: نیروهای مسلح سوئیس روز چهارشنبه ۵ ژوئن در یک مانور تمرینی که پیش از برپایی نشست سران صلح ژنو در غرب این کشور انجام شد، چند جنگنده‌ نظامی به پرواز درآمده را روی یک بزرگراه فرود آوردند.

هدف از این تمرین، سنجش توانایی مهارت‌های پروازی هواپیماهای جنگی و خلبان‌ها برای عملیات از مکان‌های غیرآزمایش شده در بحبوحه افزایش نگرانی‌های امنیتی در اروپا عنوان شده است.

این مانور که تلویزیون سوئیس آنرا به‌طور زنده پخش می‌کرد در یک منطقه روستایی مشرف به اتوبان A1 بین شهرهای «اوانش» و «پیرن» در بخش فرانسوی‌زبان این کشور برگزار شد.
چهار جنگنده اف/ای-۱۸ به طور موقت این بخش از بزرگراه را به باند فرود تبدیل کردند. این اولین بار از سال ۱۹۹۱، زمان ساخت این بزرگراه بود که چنین تمرین نظامی بی‌سابقه‌ای روی آن انجام می‌شد.

فرود جنگنده‌ها بر باند موقت بخش مسدود شده از بزرگراه و برخاستن آنها از همان نقطه همراه با موج گرمای ایجاد شده در سطح زمین، تصویری چشمگیر و غیرمعمول برای معدود تماشاگران و نیروهای امدادی حاضر در محل به همراه داشت.
آلن فن بورن، اولین خلبانی که با جت ساخت آمریکا روی بزرگراه فرود آمد، پس از خروج از این جنگنده که برای استفاده در ناوهای هواپیمابر طراحی شده، گفت: «همه چیز به خوبی پیش رفت.»

دولت هفته گذشته برپایی این تمرین نظامی هوایی را ضروری و حیاتی اعلام کرده بود زیرا به اعتقاد مقامات سوئیسی، با توجه به متمرکز بودن کلیه امکانات نیروی هوایی این کشور در سه فرودگاه مناطق «امن» «مرینگن» و «پیرن»، امکان آسیب‌پذیری در برابر «سیستم‌های تسلیحاتی دوربرد دشمن» افزایش می‌یابد.

به گفته مقام‌های دولت سوئیس، برای کاهش خطر حمله با سلاح‌های دوربرد، نیروهای مسلح سوئیس باید بتوانند به سرعت به امکانات خود دسترسی داشته باشند و آنها را در مکان‌های غیرمعمول و احتمالا موقت به کار بگیرند.

این نخستین فرود هواپیمای جنگی روی بزرگراهی در کشور بی‌طرف سوئیس از سال ۱۹۹۱ تاکنون است؛ ژنو، پایتخت این کشور قرار است اواخر ماه جاری میزبان یک اجلاس بین‌المللی برای تلاش در زمینه برقراری صلح در اوکراین، بیش از دو سال پس از تهاجم نظامی روسیه به ایپ کشور باشد.

این مانور در شرایطی برگزار می‌شود که تنش‌های امنیتی در اروپا به دلیل تهدید‌های ناشی از تهاجم روسیه و احتمال گسترش این جنگ به آنسوی مرزهای اوکراین افزایش یافته است.

+18
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    زمان جنگنده دیگه نیست زمان زمان موشک و سلاحهای برو برنگرده .
    12
    1
    ‌پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    َپارتیزان - سپیدار، ایران
    ژنو پایتخت سویس هست؟ یا زوریخ
    7
    1
    ‌پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.