جاده اصلی شیراز بر اثر شکاف «۱۰۰ متری» و فرونشست «عمیق» بسته شد

فرونشست زمین در جاده سیاخ دارنگون شیراز.صدای آمریکا: در حالی که بر اساس گزارش‌ها فرونشست زمین در نقاط مختلف ایران ادامه دارد، یک عضو شورای شهر شیراز چهارشنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد فرونشست «عمیق و گسترده‌» باعث مسدود شدن جاده اصلی «سیاخ دارنگون» این شهر شده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، حسن عابدی، عضو شورای شهر شیراز گفت شکافی که «به وسعت ۱۰۰ متر مربع» در جاده اصلی سیاخ دارنگون شیراز و در محدوده گردنه اصلی سینه سفید روی داد باعث «فرونشست عمیق» شد.

بر اساس گزارش ایرنا، وسعت و عمق این فرونشست باعث بسته شدن این جاده اصلی و ایجاد مسیر موقت برای تردد و دسترسی مردم با کمک «نیروهای امدادی» شده است.

پیش از این، معصومه آمیغ‌پی، رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری ایران، با اشاره به تهیه بانک جامع فرونشست زمین گفته بود دامنه فرونشست زمین به ۱۶ کلان‌شهر ایران نفوذ کرده است و ۸۰۰ شهر نیز در پهنه فرونشست زمین قرار دارند.

به گزارش رسانه‌ها در ایران، او در جریان یک وبینار، بدترین مخاطره فرونشست زمین را تهدید امنیت غذایی دانست و توضیح داد که فرونشست زمین موجب از بین رفتن خاک می‌شود و به سرعت اراضی کشاورزی را نابود می‌کند؛ مانند دشت ورامین که برخی از مناطق آن دیگر قابل کشاورزی نیست.

شور شدن آب‌های زیرزمینی، ایجاد فروچاله‌ها و گسست سطحی، از جمله پیامدهای فرونشست زمین هستند که آسیب‌های زیست محیطی ویران‌گری را به دنبال دارند.

به گفته این مقام دولتی، استان‌های سمنان، قزوین، تهران، البرز، خراسان رضوی و کرمان، از نظر فرونشست زمین در وضعیت بحرانی قرار دارند.

در همین حال، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن، و شهرسازی ایران اعلام کرد که از ۶۳ سایت ثبت شده جهانی، ۲۷ سایت در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند، ضمن اینکه ۱۶ مرکز و ۱۸ انبار فعال نفتی نیز در پهنه‌های فرونشستی هستند.

به عقیده شماری از کارشناسان منتقد، سیاست‌های نادرست، عدم برنامه‌ریزی مناسب و سوءمدیریت جمهوری اسلامی در حوزه آب، از عوامل مهم فرونشست زمین و بحران زیست محیطی در ایران هستند.
+36
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Deer Park - واشینگتن، ایالات متحده امریکا

    عوضش امنیت دارین
    1
    44
    ‌پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    siavash786 - شیکاگو، ایالات متحده امریکا

    این حادثه طبیعی است ، ازآخوندا کسی کشته یا زخمی نشد تا دلهای دوستانشان بسوزد ؟
    1
    31
    ‌پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    َپارتیزان - سپیدار، ایران

    به زودی بعد از نماز باران نماز فرونشست زمین برگزار میشود. اینکار بدهید دست امام زمان نه اینکه خیلی به مسلمانان غزه کمک کرده الان از فشار بیکاری داره ناخن هاشو میجود. خیلی آدم با هوشی بود وقتیکه دید ۱۱ از اجداش را کشتن فرار کرد و. به دشمنان‌ اش گفت من میروم تو چاه بعد از ۳ تا ۴ هزار سال دیگه میام بیرون. فقط باید یک احمق باشی که منتظرش باشی.
    4
    28
    ‌پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.