هشدار ایران و ۷ کشور همسو با آن نسبت به تصویب قطعنامه در شورای حکام

 نمایی عمومی از نشست فوریه سال گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمیرادیو فردا: ایران به همراه ۷ کشور همسو با خود روز چهارشنبه در آستانه رای‌گیری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه پیشنهادی سه قدرت اروپایی علیه برنامه هسته‌ای تهران را «اشتباه محاسباتی» خواندند و تاکید کردند که این اقدام «نتیجه معکوس» خواهد داشت.

بلاروس، چین، روسیه، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سوریه، زیمبابوه و ایران که از آنها به عنوان «گروه کشورهای همفکر» نام برده می‌شود در این بیانیه با اشاره به حادثه اخیر کشته شدن ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس جمهور و وزیر خارجه پیشین ایران، بر اثر سقوط هلیکوپتر گفته‌اند که ارائه قطعنامه در این شرایط «خارج از آداب دیپلماتیک» است.

این بیانیه همچنین به ایجاد وقفه در مناسبات ایران و آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی بر اثر این حادثه اذعان می‌کند و می‌گوید که قدرت‌های اروپایی «با هدف سوءاستفاده از این وقفه موقت» چنین قطعنامه‌ای را تنظیم کرده‌اند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان همزمان با آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران ارائه کرده‌اند که قرار است در این نشست به رای گذاشته شود.

این سه کشور روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران مسیر تشدید و گسترش برنامه اتمی خود را در سطحی «هشدار دهنده» درپیش گرفته است.

بیانیه سه کشور اروپایی به عدول ایران از تعهدات برجامی خود اشاره دارد و از جمله می‌گوید این کشور اکنون ۳۰ برابر حد مجاز تعیین شده در برجام اورانیوم غنی‌شده دارد و ذخایر اورانیوم با غنای بیش از ۶۰ درصد آن به طور قابل توجهی رشد داشته است.

این بیانیه ضمن هشدار نسبت به عدم امکان راستی‌آزمایی کامل برنامه اتمی ایران در شرایط کنونی از تهران می‌خواهد که به محدودیت‌های تعیین شده توسط برجام بازگردد، پروتکل الحاقی را سریع تصویب و اجرا کند و در تصمیم خود برای ممانعت از فعالیت نظارتی بازرسان مجرب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند.

ایران و متحدانش اما در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران قرار است که مذاکراتی با یکدیگر بر سر همکاری‌های بیشتر داشته باشند و در این شرایط تلاش فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تصویب قطعنامه، نتیجه معکوس خواهد داشت.

«گروه کشورهای همفکر» در نهایت از کشورهای عضو شورای حکام خواسته‌اند که از این قطعنامه حمایت نکنند.
+7
رأی دهید
-52

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    دیارکو - قره تپه، آذربایجان

    واقعا بدور از نفرت از حکومت کنونی ایران، این سازمان ملل و آژانس بین‌المللی اتمی و کشورهای صلح طلب غربی چرا هیچوقت سراغ نیروگاهای اتمی اسرائیل نمیرن و از جواب دادن به این دغدغه کشورهای خاورمیانه تفره میرن!؟. تمام جنگ های خاورمیانه محوریت اصلیش رژیم اشغالگر اسرائیلی بوده و این کشور جعلی به تمام همسایگان دور و نزدیک خود حمله نظامی کرده و سرزمین‌های آنها را اشغال کرده و صدها کشتار جمعی براه انداخته و نه تنها از جنایات هولناک این رژیم دفاع می‌کنند بلکه علنی ازش حمایت همه جانبه میشه....
    36
    12
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Free Press - لندن، انگلستان
    دیارکو - قره تپه، آذربایجان
    تو اینمورد کاملا باهات موافقم. اسراییل همواره از انزوا در خاورمیانه رنج میکشید. بهمین دلیل هم از پایه گزاران برداشتن سلطنت در ایران بود، چون شاه در انزمان فرد اول در خاورمیانه بود، سپس در جنگ بین جمهوری اسلامی و عراق، در زمانی که حتی شوروی هم پشت صدام بود، همین اسراییل تنها کشوری بود که به آخوندها تسلیحات نظامی میداد چون بعد رفتن شاه کلانتر منطقه صدام بود و باید او را تضعیف می‌کرد. خلاصه با هوشیاری و البته حماقت مردم ایران، اسراییل به قدرت اول خاورمیانه تبدیل شد، اسراییل هنوز هم به اخونده نیاز داره چون با حمایت از حماس، به اسراییل اجازه میده تا به جاهطلبی هاش ادامه بده و در پوشش مظلوم در خفا به اهدافش برسه. سفر شاهزاده به اسراییل هم برای همین بود که بگه بعد ۴۵ سال دیگه از ما بکشین بیرون و دست از حمایت از آخوندها بردارین.
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    دیارکو - قره تپه، آذربایجان
    میپرسی چرا؟ همین اسرائیل بیابون برهوت رو تبدیل کرده به بوستان و گلستان!! بحرالمیت در اردن داشت خشک میشد که اسرائیل به دادش رسید حالا مقایسه کن با کشور ایران که به دست آخوند افتاده همه جا چاه زده اند و آب رو کشیده اند بیرون و از روی بی کفایتی هدر داده اند که منجر به خشک شدن دریاچه ها و فرونشست زمین شده خدا کنه اسرائیل ایران رو هم اشغال کنه شاید دریاچه ارومیه رو نجات بده با این تعداد کم جمعیت و در کمتر از یک قرن یک کشور مرفه با مردمانی باسواد و تحصیلکرده دارند حالا بیا مقایسه کن با ایران و این مسئولین بی کفایت و بی سوادش
    2
    5
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    آرش ایران نژاد - تبریز، ایران
    عالیه . اینا هم اینجوری می قطعنامین به قطعنامه اونا یه عده ایرانی مظلوم از آخوند در رفته دلشون خوشه که این قطعنامه ها یعنی سقوط رژیم ... اخوندی
    1
    1
    ‌پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.