افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی در شب‌های گرم سال

کم‌آبی بدن ناشی از گرمای شدید، سیستم قلبی‌عروقی را تحت فشار قرار می‌دهددویچه وله: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد مسن، به ویژه زنان، در شب‌های گرم بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان در مطالعه‌‌ای که به تازگی در مجله قلب اروپا منتشر شده است، دریافتند که خطر سکته مغزی در شب‌های گرم، به ویژه در میان زنان مسن، ۷ درصد بیشتر است.

در این مطالعه، پژوهشگران داده‌های بیماران را از بیمارستان آگسبورگ در آلمان در یک دوره ۱۵ ساله تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که حدود ۱۱ هزار سکته مغزی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰، از ماه می تا اکتبر، یعنی ماه‌هایی که بیشترین میزان گرما را داشتند، ثبت شده است. میانگین سنی بیماران مبتلا به سکته مغزی۷۱ سال بود.

اما چرا گرما ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد؟

به گفته متخصصان، سیستم قلبی‌عروقی نقش مهمی در تنظیم حرارت بدن دارد. کم‌آبی بدن ناشی از گرمای شدید، سیستم قلبی‌عروقی را تحت فشار قرار می‌دهد. تعریق بیش از حد نیز منجر به عدم تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود.
با خنک کردن گردن و پیشانی می‌توان دمای بدن را کاهش دادگرما بر نحوه انقباض و اتساع عروق خونی تأثیر می‌گذارد، و این تأثیر می‌تواند باعث حمله قلبی و سکته ایسکمیک مغزی شود. سکته ایسکمیک زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی مسدود شود.

همچنین گرمای شدید یک عامل استرس‌زا است که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود و حتی ممکن است خطر انعقاد یا لخته شدن خون را افزایش دهد. افراد مضطرب و دارای پرفشاری خون ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.
چگونه در هوای گرم از سکته مغزی جلوگیری کنیم؟
*    هیدراته بمانید. قبل از خواب مقدار زیادی آب بنوشید.
*    جریان هوا در اتاق خواب بسیار مهم است. پنجره‌ها را باز نگه دارید تا جریان هوا، حتی اگر گرم باشد، به تبخیر عرق کمک کند. تبخیر عرق به خنک شدن بدن کمک می‌کند.
*    دوش‌ خنک بگیرید.
*    با خنک کردن گردن و پیشانی دمای بدن را کاهش دهید
+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.