ترند جدید در میان ثروتمندان: آب لوکس جایگزین آب معمولی

یک بطری آب لوکس ممکن است با قیمت صدها دلار عرضه شودآیا تابه‌حال شنیده‌اید که در منوی رستورانی به جای شراب عالی آب لوکس عرضه کنند یا در مراسم عروسی به سلامتی عروس و داماد به جای شامپاین یا آب میوه دو گیلاس آب گران‌قیمت بنوشند؟

چنین آبی که درباره آن صحبت می‌کنیم بیش از آب‌معدنی یا آب‌ لوله‌کشی معمولی است و یک بطری از آن ممکن است صد‌ها دلار قیمت داشته باشد.

این آب درست مثل شراب برای نوشیدن همراه با غذا، استیک یا ماهی، مناسب است.

این نوشیدنی‌های گران‌قیمت که به عنوان آب اعلا شناخته می‌شوند از منابع و چشمه‌های طبیعی مانند صخره‌های آتشفشانی، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی یا قطره‌هایی از رطوبت هوا تهیه می‌شود و حتی ممکن است به طور مستقیم از ابرها استخراج شوند.

هر نوع آب ویژگی‌های محل استخراج خود را دارد و برخلاف بطری‌های آب‌معدنی کاملاً عاری از فرآوری‌های مرسوم است.

اکنون در سراسر جهان بیش از صد‌ها نام تجارتی برای تولید آب اعلا وجود دارد و حتی کارشناسانی در این زمینه وجود دارند که می‌توانند خریداران را راهنمایی کنند.
آیا آب اعلا طعم و مزه دارد؟میلین پاتل، مشاور آب و سملیگر، جلسات مزه آب را برای کودکان مدرسه ای برگزار می کنددرست مانند طعم شراب که افراد حرفه‌ای می‌توانند کیفیت و نوع آن را تشخیص دهند در مورد این آب هم کارشناسانی می‌توانند کیفیت محصول را ارزیابی کنند و میزان مواد معدنی و طعم و مزه آن را به خوبی دریابند.

میلین پاتل، مشاور و ارزیاب کیفیت آب که محصولات خود را در فروشگاهی در لندن عرضه می‌کند، می‌گوید:«هر آبی مانند آب دیگر نیست، هر کدام در جهان از نظر طعم و کیفیت با دیگری فرق دارد».

او جلسات آشنایی با طعم و مزه آب برای علاقمندان برگزار می‌کند که در آنها به آب لوله‌کشی و آب‌معدنی بسته‌بندی در بطری هم می‌پردازد.

پاتل به بی‌بی‌سی می‌گوید:«مأموریت من آگاه‌سازی مردم و به‌ویژه نسل جوان درباره انواع گوناگون آب و طعم و مزه آنهاست».

او می‌گوید: «یادم می‌آید در مدرسه درباره چرخه آبی یا چرخه هیدرولوژی ، تبخیر (بخار شدن)، میعان (مایع شدن) و بارش (بارندگی) یاد گرفته‌ایم اما در این میان معدنی‌سازی موضوعی بود که از آن غافل بودیم».

پاتل در ادامه می‌گوید: «وقتی باران می‌بارد جذب زمین می‌شود و از لایه‌های گوناگون خاک و سنگ عبور می‌کند و مواد‌ معدنی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سیلیکات جذب آب می‌شود. در این جریان آب طعم و مزه مواد معدنی پیدا می‌کند».
برخی از آب‌های اعلاء از سنگ‌های آتشفشانی در هاوایی، کوه‌های یخی که در نروژ ذوب می‌شوند، یا قطرات غبار صبحگاهی در تاسمانی به دست می‌آیندآب‌هایی که از منابعی مانند کوه‌های یخ یا باران تهیه می‌شوند و به طور طبیعی از لایه‌های گوناگون خاک و سنگ عبور نمی‌کنند و به‌طور معمول میزان کل مواد جامد محلول در آنها در مقایسه با آب چشمه‌ها و چاه‌ها کمتر است.

پاتل مجموعه‌ای از آب‌های گوناگون سراسر جهان گرد آورده است که از آب لوله‌کشی تا آب اعلا را که هر بطری آن حدود ۳۱۸ دلار است در‌بر‌می‌گیرد. پس از آنکه در دوره‌های آموزشی میلین پاتل افراد آب‌ها را می‌چشند تلاش می‌کنند طعم و مزه یگانه هر نوع آب را توصیف کنند.

پاتل توضیح می‌دهد:«ما این امکان را برای افراد فراهم می‌کنیم تا آب را به عنوان محصولی بدون طعم و مزه در نظر نگیرند. وقتی شروع به کاوش کنی و آگاهانه و اندیشنده آب بنوشی شاید از انبوه واژگانی که برای توصیف آب به ذهن می‌آید شگفت‌زده شوی. ما این واژگان زیبا را به‌دست آوردیم و به کار می‌بریم. واژگانی مانند ملایم، غلیظ، تند، مخملی، تلخ و گاهی ترش. من آن را آب‌طعم‌شناسی می‌نامم».

«بسیاری افراد می‌گویند این آب مرا یاد جوانی می‌اندازد یا آب دیگری مرا یاد تعطیلات می‌اندازند یا مرا یاد خانه مادر‌بزرگ و پدر‌بزرگم می‌اندازد».
رقابت‌های طعم‌سنجی آب
انجمن آب اعلا هر سال تشکیل می‌شود و تولید‌کنندگان آب اعلا از سراسر جهان از بوتان تا اکوادور دور هم جمع می‌شوند و رقابت‌های طعم‌سنجی و ارزیابی طعم و مزه آب به ‌راه می‌اندازند.

بیشتر افرادی و تولید‌کنندگانی که در این گرد‌همایی سالانه شرکت می‌کنند به کسب‌و‌کار‌های خانوادگی تعلق دارند که در مناطق دور‌افتاده و دور از دسترس چنین آب‌هایی تولید می‌کنند.
در سال ۲۰۱۸، مسابقه بین‌المللی مزه آب اعلاء در اکوادور برگزار شددکتر مایکل ماشا، یکی از بنیان‌‌گذاران انجمن آب اعلا و آکادمی آب اعلا در گفتگو با بی‌بی‌سی می‌گوید:«طعم‌شناسی و طعم‌سنجی آب در ابتدا به نظر کار خنده‌آوری می‌رسید. من این کار را حدود ۲۰ سال پیش شروع کردم، زمانی که نوشیدن الکل را ترک کردم. وقتی شراب را کنار گذاشتم روی میز دور‌و‌برم را نگاه کردم و بطری دیگری دیدم که پیش از آن توجهی به آن نکرده بودم و آن بطری آب بود. به فکرم رسید که می‌توانم از کاوشگری لذت‌گرایانه یا اپیکوریستی‌‌ام به جای شراب در زمینه آب استفاده کنم».

او بر این باور است که آب اعلا فقط برای آب‌رسانی به بدن ما به کار نمی‌رود بلکه برای انسان‌ها فرصتی برای کاوش، تشریک و لذت بردن از پدیده‌ای متمایز است که می‌توانید آن را با کودکان هم سهیم شوید، تجربه‌ای که با شراب امکان ندارد.

دکتر ماشا معتقد است تقاضا برای آب اعلا رو به افزایش است و او باور دارد که این افزایش به دلیل موج تازه مصرف کمتر الکل و نوشیدنی‌های گازدار و به‌ویژه پیروی نسل جوان از شیوه‌ سالم‌تر زندگی است.

همچنین این آب نادر و فرآوری‌نشده به پشتوانه داستان‌های مشابهی مانند شراب‌های قدیمی و مرغوب به بازار عرضه شده است که کمک می‌کند این محصول خواستاران بیشتری پیدا کند.
برخی از آب‌های اعلاء را حتی می‌توان با غذا هماهنگ کرد، درست مانند شراببرخی رستوران‌ها در کشور‌هایی مانند اسپانیا و ایالات‌متحده آمریکا اکنون منو‌هایی ارائه می‌دهند که انواع خاصی از آب اعلا را با بعضی غذا‌های خود عرضه می‌کنند.

دکتر ماشا می‌گوید: «من به‌تازگی برای سه رستوران میشلن در آمریکا منوی آب تهیه کرده‌ام. ما ۱۲ تا ۱۵ نوع آب به دقت انتخاب‌شده را در این منو‌ها قرار دادیم که مکمل غذا و فضای رستوران‌ها باشند».

«وقتی ماهی سفارش می‌دهید با آب دیگری پذیرایی می‌شوید تا وقتی که استیک سفارش می‌دهید. آب باید مواد معدنی کمتری داشته باشد تا با مواد معدنی ماهی تداخل نداشته باشد».

دکتر ماشا با پروژه‌های فوق لوکس هتل‌آپارتمان‌هایی همکاری می‌کند که به جای زیر‌زمین‌ها و انبار‌های شراب «سالن‌های تجربه آب» دارند.

دکتر ماشا اشاره می‌کند که آب اعلا به‌ویژه در مراسم عروسی و در میان فرهنگ‌هایی که به دلایل مذهبی از مصرف الکل پرهیز می‌کنند محبوبیت دارد. آب اعلا همچنین می‌تواند هدیه‌ای عالی جانشین شامپاین‌های گران‌قیمت باشد.

البته به این محصول تازه انتقاد‌هایی هم وارد است.
«غیر‌اخلاقی» بودنطبق گزارش سازمان ملل، ۲.۲ میلیارد نفر به آب آشامیدنی مدیریت شده سالم دسترسی ندارندمیلیون‌ها نفر در سراسر جهان هنوز به آب سالم دسترسی ندارند و بسیاری به ایده کسب درآمد از یکی از نیاز‌های اساسی انسانی به این صورت انتقاد می‌کنند.

به گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان ملل ۲.۲ میلیارد نفر در جهان هنوز امکان دسترسی ایمن به آب آشامیدنی ندارند و در این میان ۷۰۳ میلیون نفر در جهان از ابتدایی‌ترین خدمات آب‌رسانی محرومند.

منتقدان دیگری معتقدند این موج تازه کلاهبرداری است و آب آب است و هیچ فرقی میان آب آشامیدنی لوله‌کشی وآب معدنی بسته‌بندی در بطری به نام آب اعلا جز در مورد قیمت آن وجود ندارد و طرفداران محیط‌زیست اشاره می‌کنند که هر نوع آب معدنی در بطری به محیط‌زیست آسیب می‌رساند چون درنهایت به صورت زباله راهی محل‌های دفن زباله می‌شود.

کارولین رابرتز، استاد ممتاز محیط‌زیست در کالج گریشام لندن باور دارد که پرداخت صد‌ها دلار برای یک بطری آب در شرایطی که میلیون‌ها نفر در جهان به آب سالم دسترسی ندارند کاری غیر‌اخلاقی است.

او به بی‌بی‌سی می‌گوید:« این کاردرست مثل خودنمایی با ثروت است وقتی برای غذا خوردن با دوستان بیرون می‌روید. اگر بگویید من برای این بطری آب اعلا که از قطب شمال یا جایی در هاوایی به اینجا آمده حاضرم چنین مبلغ گزافی بپردازم شاید احساس خوبی داشته باشید اما در واقع این کار هیچ خاصیتی برای هیچ‌کس ندارد. فقط بحث پول است».

رابرتز می‌گوید: «مهم‌تر اینکه این کار به محیط‌زیست آسیب می‌زند. چه پلاستیک‌هایی که در نهایت به میکرو‌پلاستیک در طبیعت تبدیل می‌شوند چه سوخت‌های فسیلی که برای تولید آن به کار می‌رود یا شیشه‌‌های سنگین که باید هزاران کیلومتر از مناطق دور از دسترس حمل شوند، همه اینها بر میزان آلاینده‌های کربن اثری منفی دارند».

«می‌بینیم که موضوع فقط پول نیست. موضوع آسیب زیست‌محیطی است که این آب به‌اصطلاح اعلا به محیط‌‌زیست وارد خواهد کرد».
سازمان ملل متحد می‌گوید که هر روز معادل ۲۰۰۰ کامیون زباله پر از پلاستیک به اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های جهان ریخته می‌شوداما دکتر ماشا استدلال می‌کند که آب اعلا فقط برای افراد ثروتمند تولید نمی‌شود و آب با‌کیفیت و اعلا با قیمت فقط ۲ دلار هم عرضه می‌شود و او بین آب اعلای طبیعی و آب فرآوری‌شده که اثرات منفی زیست‌محیطی دارد تمایز قائل می‌شود.

«از نظر پایداری کار عاقلانه‌ای نیست که آب فرآوری‌شده لوله‌کشی را در بطری‌های پلاستیکی عرضه کنیم. شما با ماشین شاسی‌بلند خود به سوپر‌مارکت می‌روید و یک بسته از این بطری‌های پلاستیکی را به خانه می‌آورید و آن را می‌نوشید و بطری را دور می‌اندازید. این کار به‌طور باور‌نکردنی اسراف‌کارانه و اتلافگرانه‌ است».

دکتر ماشا پیشنهاد می‌کند به جای استفاده از آب بطری فرآوری‌شده برای آب‌رسانی به بدن‌تان از آب لوله‌کشی استفاده کنید.

او نتیجه می‌گیرد:«ما بیشتر‌اوقات فراموش می‌کنیم که داشتن آب لوله‌کشی آشامیدنی مزیت و موهبتی است که بسیاری از مردم دنیا از آن محروم هستند».
+2
رأی دهید
-11

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.