درخواست جمهوری اسلامی، چین و روسیه از کشورهای غربی: بیایید به توافق «برجام» برگردیم

 برجامبا افزایش احتمال تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی با همراهی چین و روسیه از کشورهای غربی خواست توافقنامه امضا شده برجام در سال ۱۳۹۴ را دوباره احیا و اجرا کنند.

این بیانیه از سوی میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ارائه شد.

این سه کشور در بیانیه خود مدعی شدند جمهوری اسلامی، چین و روسیه پس از ۸ دور مذاکرات وین در سال ۱۴۰۱، آماده دستیابی به توافق از سرگیری اجرای برجام هستند اما کشورهای غربی، به ویژه فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده، روند دیگری را انتخاب کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه با بیان این که مفاد برجام در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همچنان معتبر است از کشورهای غربی خواستند گام‌های لازم را برای از سرگیری اجرای برجام بردارند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه متحد اروپایی آمریکا در برجام، شامگاه دوشنبه ۱۴ خرداد به‌وقت اروپا خبر دادند که پیش‌نویس قطعنامه خود را در انتقاد از رویکرد حکومت ایران، به‌طور رسمی وارد دستور کار شورای حکام کرده‌اند.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد به‌طور تلویحی گفت دولت جو بایدن از پیش‌نویس قطعنامه بریتانیا، فرانسه و آلمان علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز دوشنبه ۱۴ خرداد در تازه‌ترین گزارش خود به شورای حکام این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل، از همکاری نکردن جمهوری اسلامی ابراز نارضایتی کرد.

دو گزارش پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد در حالی که گفتگوها برای بهبود همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف شده است، جمهوری اسلامی با سرعتی ثابت به غنی‌سازی اورانیوم در سطح نزدیک به درجه سلاح ادامه می‌دهد و سه سال است که اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند.

قدرت‌های غربی می‌گویند غنی‌سازی تا این سطح هیچ هدف معتبر غیرنظامی ندارد و آژانس نیز می‌گوید هیچ کشور دیگری بدون ساخت سلاح هسته‌ای این کار را انجام نداده است. جمهوری اسلامی اما مدعی است که اهدافش کاملاً صلح‌آمیز است.
+7
رأی دهید
-74

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    گنده گوی منطقه به چیز خوری افتاده دوباره.
    5
    42
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    این سریال برنامه هسته ای هم شده یک موضوع واسه سرکار گذاشتن مردم!! یکبار این طرف کوتاه میآد و اونطرف شاخ میشه بعد اونطرف کوتاه میآد و اینطرف شاخ میشه بعد باهم توافق میکنند ولی بعد از یک مدتی دوباره دلشون واسه تکرار سریال تنگ میشه و یک موضوع میخواهند واسه سرکار گذاشتن مردم!! اونوقت کاسه کوزه رو بهم میریزند و دوباره شروع میکنند به شاخ شدن و کوتاه اومدن فکر کنم این بازی تا ابد ادامه داره و مردم رو گذاشتند سر کار که ببینند آخرش چی میشه!!
    1
    22
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    دنیای غرب رو مسخره می‌کنند دلقک ها
    0
    22
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    #شمشیر عدالت - نیمییخن، آروبا
    میبینم که اغا به .. خوردن افتاده دنبال نرمش قهرمانانست،چون دارن تو شورای حکام دارن حکم براشون صادر میکنن
    0
    12
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    شانس ها را سوزاندید، حالا ؟!
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.