نتایج آزمایش واکسن سرطان پوست، پزشکان را «هیجان‌زده» کرد

 واکسن پیشگیری از بازگشت سرطان ملانومارادیو فردا: آزمایش اولین واکسن سرطان برای جلوگیری از بازگشت نوعی از سرطان پوست موسوم به ملانوما، نتایجی به‌دنبال داشته که پزشکان آن را «بسیار چشمگیر» توصیف کردند.

روز دوشنبه ۱۴ خرداد اعلام شد که داده‌های ارائه شده در بزرگ‌ترین کنفرانس سرطان جهان نشان از آن دارد که پیشرفت بزرگی در مقابله با عود کردن ملانوما حاصل شده است.

بر اساس این داده‌ها، بیمارانی که این واکسن را پس از برداشتن ملانوما دریافت کردند، طی سه سال ۴۹ درصد خطر مرگ یا عود بیماری کمتری داشتند.

بنابر گزارش‌ها، میزان جلوگیری این واکسن از خطر مرگ یا بازگشت این نوع سرطان در بیماران، پزشکان را «هیجان‌زده» کرده است.

ملانوما نوعی تومور بدخیم پوستی است که بر اساس آمار سال ۲۰۲۰، هرساله بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جهان به آن مبتلا می‌شوند.

واکسن جدید ضد بازگشت سرطان پوستی ملانوما، از همان فناوری ژنتیکی (mRNA) واکسن کووید مُدرنا استفاده می‌کند، اما برای هر فرد مبتلا، به‌طور سفارشی و جداگانه ساخته می‌شود.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل تومورهای جراحی‌شده هر بیمار که با کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود، مشخصات و اطلاعات ویژه همان تومور فرد را به‌دست می‌آورند.

این مشخصات سپس در مایعی قرار داده می‌شود و با تزریق آن به صورت واکسن به فرد بیمار، دستگاه ایمنی بدن او را از «آدرس» یا «بارکد» ویژه تومور سرطانی آگاه می‌کند.

درپی آن، سیستم ایمنی خود بدن بیمار با دریافت این اطلاعات موفق به کشف و ردیابی سلول‌های سرطانی می‌شود و به آن‌ها حمله کرده و این سلول‌ها را نابود می‌کند. این واکسن بنابراین برای هر فرد جداگانه و به صورت سفارشی ساخته می‌شود.

این واکسن ساخته شرکت‌های مدرنا و شریک آن مِرک است که در ترکیب با داروی پرفروش «کِیترودا» برای مهار سرطان استفاده شده است. بر اساس داده‌های جدید، این ترکیب همچنین خطر گسترش ملانوما به سایر قسمت‌های بدن را ۶۲ درصد کاهش داده است.

مرک و مدرنا که از سال ۲۰۱۶ با هم همکاری می‌کنند، در حال انجام مطالعه مرحله آخر از ترکیب واکسن خود با داروی «کیترودا» هستند.
+9
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.