حمله تسنیم به وحید حقانیان: هیچکس در انتخابات ریاست‌جمهوری گزینه‌ دفتر رهبری نیست

بی بی سی: خبرگزاری تسنیم در یادداشتی از «برخی افراد» انتقاد کرده است که «در تبلیغات انتخاباتی خود، نقطه ثقل تبلیغ را وابستگی به دفتر مقام معظم رهبری قرار دادند.»

در این یادداشت آمده است «کسانی که زمانی مسئولیت‌هایی در دفتر مقام معظم رهبری داشتند» به «تشخیص و صلاحدید خود و به صورت کاملاً فردی در انتخابات ثبت‌نام‌ کرده‌اند» و ربطی به «حاکمیت» نداشته‌اند.

بنابر این نوشته، آقای خامنه‌ای همیشه «افراد منتسب به خود را از حضور در عرصه انتخابات منع می‌کردند تا شائبه دخالت دفتر رهبری در انتخابات پیش نیاید.»

برای مثال به این اشاره شده است که آیت‌الله خمینی با «طرح نخست‌وزیری حاج احمد خمینی در دوره بنی‌صدر به‌شدت» مخالفت کرده است.

این یادداشت به نام فردی اشاره نکرد اما به نظر می رسد به وحید حقانیان اشاره می‌کند که سال‌ها معاون ویژه دفتر آقای خامنه‌ای بوده است.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران معمولا مستقیما در موارد اینچنینی اظهار نظر نمی‌کند.

یادداشت تسنیم اقدام کسانی که محور تبلیغات انتخاباتی خود را « وابستگی» به دفتر رهبر ایران قرار دادند، «غیراخلاقی و به دور از نگهداشتن حرمت این نهاد» توصیف کرد و تاکید کرد اینکه کسی «عناوین و توصیفاتی» را در تبلیغ استفاده کند که «می‌تواند مخاطب را به اشتباه بیندازد که گویی وی گزینه دفتر رهبری است»، هیچ «ریشه‌ای در واقعیت ندارد و دامن زدن به آن تنها می‌تواند به اصل اعتبار انتخابات لطمه بزند.»
چند روز پیش در سومین روز ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران، وحید حقانیان که پیش از این برای انتخاباتی ثبت‌نام نکرده بود با حضور در وزارت کشور داوطلبی خود را اعلام کرد و گفت «با تصمیم شخصی» ثبت نام می‌کند.

او سابقه نظامی دارد و فرمانده گشت ثارالله بوده است و سال‌ها در مراسم علنی در کنار آقای خامنه‌ای دیده می‌‌شد.

اما از چند سال پیش دیگر وحید حقانیان که همواره در مجامع عمومی در کنار آقای خامنه‌ای بود، دیگر دیده نشد و بسیاری علت غیبت او را برکناری از مسئولیتش در بیت رهبری خواندند.

با این حال هیچگاه برکناری یا ادامه مسئولیتش در بیت رهبری رسما اعلام نشده است.

او پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامه‌ای منتشر کرد و نامزدی محسن رضایی، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی را «امداد الهی» برای ابراهیم رئیسی توصیف کرد و نوشت:‌

«یقینا باید گفت اینها خود را به گونه‌ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می‌آمد.»

در آن زمان هم این نامه با انتقاد خبرگزاری تسنیم مواجه شد که خطاب به آقای حقانیان نوشت: «ضمن ترک این رویه خسارت‌بار هرچه سریعتر درباره این شبهه‌افکنی‌ها روشنگری کرده و از ساحت رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفتر ایشان صیانت فرمایید.»

در آن مطلب آمده بود: «جنابعالی به‌عنوان یک شخص حقیقی این حق را دارید که در عرصه سیاسی کنشگری کنید و یا تحلیل‌های خود را منتشر کنید و حتی با رسانه‌ها گفتگو کنید، اما این در شرایطی است که اعلام نمایید از دفتر معظم‌له خارج شده‌اید و دیگر در آنجا مسئولیتی ندارید.»

وحید حقانیان، که با عناوینی چون «سردار وحید» و «آقای وحید» در عرصه سیاست ایران شناخته می‌شود، در یکی از مهمترین‌ زمان‌هایی که ایفای نقش کرد، مراسم تنفیذ دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود که حکم تنفیذ را به آقای خامنه‌ای تحویل داد تا او آن حکم را به محمود احمدی‌نژاد تحویل دهد، در حالی‌که این کار را معمولا رئیس‌جمهور قبلی یا رئیس مجلس خبرگان یا افرادی در رده‌های مشابه انجام می‌دادند.

اظهارات وحید حقانیان در سال ۱۳۹۶ در مورد اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی نیز جنجالی شد. آقای حقانیان از افراد منتقد پروژه مسکن مهر انتقاد کرده و گفته بود: «خدا لعنت کند معاون اول رییس جمهور آقای جهانگیری، اولین تخم لق سیاسی را ایشان گذاشت».

پس از آن برخی چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی از این نحوه سخن گفتن آقای حقانیان انتقاد کرده بودند.
وحید حقانیان در یک نگاه
    متولد ۱۳۴۰ شهر تهران
    معاون اجرایی بیت رهبر جمهوری اسلامی از سال ۱۳۸۰
    عضویت در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و همکاری با علی‌اصغر میرحجازی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۹
    عضو نیروی قدس در سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱
    فرمانده گشت ثارالله سپاه پاسداران از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶
    عضو حفاظت اطلاعات نیروی دریایی سپاه
    عضویت در سپاه پاسداران در سال ۱۳۶۳
    عضو گروه ضربت کمیته منطقه غرب تهران
+5
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    کهنه سرباز - بروکسل، بلژیک

    بیستون عشق کند و شهرتش فرهاد بر و من اضافه میکنم جنگ را ارتش کرد و نفعش خالی باف برد یک سپاهی با استفاده از رانت و وابستگی فامیلی به قدرت. مدارک عالی دانشگاه و سپس پست های حساس کشور را دریافت کرد حالا هم خیز برای پست ریاست جمهوری برداشته چون میداند ار قبل برای این پست تعیین شده و انتخابات سیرک و نمایشی بیش نیست
    0
    22
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    مدافع حق - مادرید، اسپانیا
    از قبل انتخاب شده. اینا که ما مردم عادی داریم می‌بینیم یه مدل استنداپ کمدی برای موجه نشون دادن نظام و مثلا دموکراتیک بودن حکومت هستش
    0
    12
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    دیگه این بازیها و فیلمها دِمُده و تکراریه ! اینم یه جنگ زرگری بین جناحهاست که هم تنور بدون آتیش انتصابات رو خیرسرشون داغ کنند و هم نشون بدهند که یک رقابت بین کاندیدها شروع شده و همه چیز طبیعیست !!
    2
    11
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.