دانشمندان «باکتری پلاستیک‌خور» ساختند

العربیه: یکی از دلایلی که زباله‌های پلاستیکی برای مدتی طولانی دوام می‌آورند این است که در طبیعت چیزهای زیادی وجود ندارد که بتواند آنها را بخورد. ساختار شیمیایی اکثر پلیمرها پایدار است، و جنس آنها چنان متفاوت از منابع غذایی موجود است که باکتری‌ها آنزیم‌هایی که بتوانند آنها را هضم کنند را توسعه نداده‌اند.

با این حال، روند تکامل شروع به تغییر این وضعیت کرده است، و تعدادی سویه‌ باکتریایی پیدا شده‌اند که می‌توانند برخی پلاستیک‌های معمولی را هضم کنند. یک تیم بین‌المللی محققان تصمیم گرفتند با استفاده از خواص این سویه‌ها باکتری‌های پلاستیک‌خور بسازند و در محصولات پلاستیکی قرار دهند.

این باکتری‌ها در هاگ‌های غیرفعال جاگذاری می‌شوند که فقط پس از دور ریخته شدن پلاستیک شروع به هضم آن می‌کنند. پلاستیکی که دانشمندان با آن کار کردند، «پلی اورتان ترموپلاستیک» (تی‌پی‌یو) نامیده می‌شود، و در همه جا از تیوب‌های چرخ دوچرخه گرفته تا پوشش روی کابل‌های اترنت موجود است.

در حال حاضر باکتری‌هایی وجود دارند که می‌توانند تی‌پی‌یو را تجزیه کنند. یکی از آنها گونه‌ای به نام «باسیلوس سابتیلیس» است، که یک باکتری خاکی بی‌ضرر است که در جهاز هاضمه انسان نیز یافت می‌شود.

بی. سابتیلیس همچنین دارای ویژگی منحصر به فردی است که آن را برای هدف مذکور مفید می‌کند. این باکتری هاگ می‌سازد. این ویژگی امکان مقابله با یکی از بزرگترین مشکلات در ترکیب باکتری‌ها با مواد را ایجاد می‌کند، چرا که مواد مختلف اغلب محیطی را فراهم نمی‌کنند که موجودات زنده بتوانند در آن رشد کنند.

باکتری‌ها تا زمانی که پلاستیک در حال استفاده توسط انسان‌ است درون هاگ‌ها پنهان می‌مانند، ولی هنگامی که پلاستیک دور ریخته می‌شود و وضعیت مناسبی برای فعالیت باکتریایی در طبیعت فراهم می‌شود، آنها از هاگ درمی‌آیند و شروع به خوردن پلاستیک می‌کنند.
+8
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.