تاکید مجدد چین بر حمایت از ادعای ارضی امارات بر جزایر سه گانه با وجود اعتراض تهران

چین باوجود خشم و اعتراض تهران از حمایت دوباره پکن از ادعاهای ارضی امارات عربی متحده بر جزایر سه‌گانه ایران، روز دوشنبه ۳ ژوئیه بار دیگر بر موضع خود درباره این جزایر تأکید کرد.

پکن هفته گذشته در بیانیه مشترکی با امارات عربی متحده، از لزوم دستیابی به یک «راه حل مسالمت‌آمیز» در مورد جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حمایت کرد.

درپی انتشار این بیانیه، وزارت خارجه ایران در اقدامی نادر نسبت به بزرگ‌ترین شریک تجاری خود، روز یک‌شنبه با احضار سفیر چین در تهران، مراتب اعتراض خود را به «حمایت مکرر» پکن از «ادعاهای بی‌اساس» امارات عربی متحده اعلام کرد.

وزارت خارجه ایران به سفیر چین در تهران اعلام کرد «با توجه به همکاری‌های راهبردی تهران و پکن، انتظار می‌رود که دولت چین در موضع خود در این زمینه تجدیدنظر کند.»

اما به گزارش رویترز، وزارت خارجه چین روز دوشنبه با توصیف موضع این کشور درباره جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به‌عنوان موضعی «ثابت»، بار دیگر خواستار حل اختلاف‌های ایران و امارات عربی متحده از طریق «گفتگو و مشورت» شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی در مورد اعتراض ایران گفت: «محتوای مربوطه در بیانیه مشترک چین و امارات عربی متحده با موضع پکن مطابقت دارد.»

با وجود این، او در ادامه گفت: «چین و ایران روابط قوی دارند و چین برای توسعه مشارکت استراتژیک خود اهمیت زیادی قائل است.»

چین در دسامبر ۲۰۲۲ نیز با انتشار بیانیه مشترکی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که خواستار تلاش برای حل‌وفصل مساله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی شده بود، خشم ایران را برانگیخت.

امارات عربی متحده در دهه‌های گذشته همواره‌ ادعاهای حاکمیتی خود را بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تکرار کرده است. این جزایر از سال ۱۹۷۱ و پس از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس دوباره در اختیار ایران قرار گرفته است.
+13
رأی دهید
-54

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۲
    َپارتیزان - سپیدار، ایران

    محمد رضا شاه میخواهد که همچنین اخمدای به این تازی ها بکنه که از ترس خودشون را خراب بکنند. حالا بعد از سه جزیره ادعا خوستان خواهند کرد. خاک بر سر رژیم آخوندی و طرفدارانش، طرفدار که دیگه نداره فقط یک مشت لاشخور دستمال بدست ریختن تو مملکت.
    1
    51
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه

    حکومت مفعولان! 😂
    1
    39
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    مصدق روحت شاد - تهران، ایران

    بهترین کار اینه که کاربران ایرانی در فضای مجازی پویشهایی با عنوان حمایت از استقلال اویغورستان یا تایوان راه بندازن.
    6
    35
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    خاک بر سر ج.ا :: دوست نظام اسلامی ، از جلو رو در رو ، خنجر بشکمش می‌زند . معمولا دوستان منافق از پشت خنجر می‌زنند .
    1
    42
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران

    چین با امارات ۹۳ میلیارد بده بستان دارد ایران ۹ برابر کمتر. آن ایرانیهایی که سنگ اسرائیل را به سینه میزنند من که طرفدار رژیم نیستم. بعد از گور بگور شدن امپراطوری منحوس انگلیس در سال ۱۹۷۱ قیومیت این مناطق اشغالی را مانند فلسطین واگذار کرد یا اصلا از عمد گذاشت در حالت مسکوت گذاشت تا تخاصم ادامه یابد. جالب است بعد سال ۱۹۷۲ امارات استقلال میابد حالا این زپرتی استقلال یافته (از کجا؟) ادعای زمین میکند اما کشوری که اولین کشور رسمی است تا ۲۰ کیلومتری مرز خودش ادعا نباید داشته باشد. حالا سوال چرا اسرائیل مظلوم این کوچولوی قربونش بری سال ۱۹۷۲ پشت شاهنشاه نایستاد یا اعمال نفوذ نکرد؟ ما متاسفانه از بعلت عقده از ملاها به دیاثت سیاسی و اجتماعی رسیده‌ایم (خوش بحالمان خوش به غیرت ایرانی). دلیل من مشکل اساسی من با اسرائیل بخاطر دشمنی آن و قتل و کشتارهایش نیست اسرائیل و نسل یهود به شاهان و مردمان ایران از بدهکارترین است و همیشه تنها دست گرفتن داشته. همان سالها که در میان اعراب و جنگهای اعراب و اسرائیل دست و پا میزد شاه حمایتشان کرد. ملاها بهترین برای این وحوش سیامی هستند. امارات چین بیان تنب را بگیرند.
    53
    4
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان

    شماها بحرین فروش ها ۷ نقطه از کشور عزیزمان به تاراج دادی بخشیدی .به اتاترک. سگ اسرائیلی شدی .که دنبال تجزیه ایران است..الان چه شده واق واق میکنی زبان در آوردی. جمهوری اسلامی ایران عزیز به هیچ کس سر مرزهای کشوری عزیزمان شوخی نداره .چه چین چه روسیه .سریع وقاطع سفیرانشون میاران .باز خواس میشن . لعنت بر رضا دیبا و طرفداران احمقش
    61
    2
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    تعجبی نداره.سیاستهای خارجی این رژیم اینقدر مخرب و افتضاح و ضد ملی هست که تنها انتخابشان در عرصه خارجی چین و روسیه شده (آنهم با دادن باجهای باورنکردنی)،درحالیکه امارات انتخاب زیادی برای روابط دارد،مسلما چین ناز آنها را خواهد کشید تا به سمتش بیایند و توی سر ایران خواهد زدو رژیم هم چاره ای ندارد جز تمکین.
    4
    21
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    romano - تهران، ایران
    اماراتی،فسلطینی،عرب،چین،روس،افغان ،پاکستان،هند همه دارند سر ایران می....د،ولی تو همچنان آسمان و زمین را بهم میدوزی تا عقده و کینه ضد اسرائیلت را ادامه بدی.مهم نیست طرفدار رژیمی یا نه.ته حرفت حرف همونهاست.اسرائیل ستیز کینه ای.خلایق هر چه لایق.
    5
    20
    ‌سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.