در آخرین روز، محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کردند

رادیو فردا: ثبت‌نام نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران دوشنبه ۱۴ خرداد وارد روز آخر خود شد و بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی تا روز یکشنبه ۳۷ نفر ثبت‌نام کردند.

گزارش خبرگزاری تسنیم حاکی است که روز یکشنبه ۵۷ نفر برای ثبت‌نام مراجعه کرده بودند که فقط ۲۰ نفر ثبت‌نام شدند.

این انتخابات برای جایگزینی ابراهیم رئیسی برگزار می‌شود که ۳۰ اردیبهشت همراه با وزیر خارجه و شش نفر دیگر در سانحه سقوط بالگرد در آذ‌ربایجان شرقی کشته شدند.
روز دوشنبه ساعاتی پس از گشایش محل ثبت‌نام نامزدها در ساختمان وزارت کشور، چندین نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، وزیران دولت‌های پیشین و مقام‌های سابق نام‌نویسی کردند.

خبرگزاری‌های ایران ظهر دوشنبه گزارش دادند که اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی، نیز برای نامزدی در این انتخابات ثبت‌نام کرد.
آقای جهانگیری که عضو حزب کارگزاران سازندگی است، در انتخابات ۱۳۹۶ هم نامزد شده بود که در نهایت به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کرد.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ هم ثبت‌نام کرد، اما شورای نگهبان این بار او را ردصلاحیت کرد.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز عصر دوشنبه وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و ثبت‌نام کرد.

در همین حال، محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد که برای انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند.

او گفته که دلایل عدم ثبت‌نام خود را به زودی اعلام می‌کند.

یکی دیگر از چهره‌هایی که روز دوشنبه ثبت‌نام کرد، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور دولت نهم و دبیرکل فعلی جامعه روحانیت مبارز بود.

مصطفی پورمحمدی که در جریان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ در ایران یکی از چهار عضو «هیئت مرگ» بود که احکام اعدام زندانیان سیاسی را صادر می‌کرد، در انتخابات مجلس خبرگان امسال از حوزه انتخابیه تهران شرکت کرده بود اما رای نیاورد.

محمد مهدی زاهدی، وزیر پیشین علوم، نیز با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای نامزدی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

در همین حال، سایت «امتداد» خبر داد که زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت اول حسن روحانی، به ستاد انتخابات رفت اما اجازه ثبت‌نام به او داده نشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عصر دوشنبه اعلام کرد «امروز شلوغ‌ترین روز ثبت‌نام را داشتیم و تعداد ۸۶ نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند و ثبت‌نام ۲۲ نفر نهایی شد که یک خانم بودند و ۲۱ نفر هم آقا ثبت‌نام کردند».

او افزود: «تا کنون ثبت‌نام ۵۹ نفر از ۲۱۳ نفری که به ستاد انتخابات مراجعه کردند قطعی شده است و فرآیند تا ساعت ۱۸ امروز ادامه پیدا می‌کند».

از افراد مشهور جمهوری اسلامی که در روزهای گذشته برای این انتخابات ثبت‌نام کردند می‌توان به علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، سعید جلیلی، وحید حقانیان، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و یک وزیر دولت رئیسی اشاره کرد.

این موج ثبت‌نام واکنش‌های زیادی برانگیخته است، از جمله سایت خبرآنلاین انتقاد کرده که حضور این تعداد از نامزد در یک انتخابات زودهنگام، «این پرسش را مطرح می‌کند که آیا همه این داوطلبان دارای برنامه و تیم آماده بودند و اصلا از برگزاری انتخابات زودهنگام غافلگیر نشدند؟ یا این‌که آیا برای دیده شدن از طریق رسانه‌ها یا سهم‌خواهی، شناسنامه خود را برداشته و راهی ستاد انتخابات کشور شدند؟»

این انتقادها در حالی است که تعداد افرادی که وزارت کشور آن‌ها را ثبت‌نام کرده است،‌ از دوره پیشین بسیار کمتر است.

در سال ۱۴۰۰ در مدت پنج روز، ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کردند اما امسال تا پایان چهارمین روز ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری، تنها ۳۷ نفر توانسته‌اند ثبت‌نام کنند.

حمیده زرآبادی، نماینده مجلس دهم، از جمله نامزدهایی بود که روز دوشنبه با پوششی متفاوت با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، ثبت‌نام کرد.
 حمیده زرآبادی، نماینده مجلس دهم، از جمله نامزدهایی بود که با پوششی متفاوت با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، ثبت‌نام کرد او در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد اعظم طالقانی و زهرا شجاعی گفت: «تلاش‌های مستمر این دو نفر برای این‌که شورای نگهبان تفسیری از رجل سیاسی داشته باشد، ثمربخش بود و امروز این اتفاق رخ داده است. خود آنان پیش ما نیستند، ولی ما نتایج تلاش‌های آن دو را شاهد هستیم».

خانم زرآبادی در ادامه افزود: «امیدوارم روزی در یک انتخابات مردم یک زن را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند».
 حمیده زرآبادی ثبت‌نام کرد، از امیدواری برای انتخاب رئیس جمهور زن تا وعده آزادی زندانیان سیاسی اعظم طالقانی و زهرا شجاعی چندین دوره برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نام‌نویسی کردند اما شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را رد کرد.

اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح می‌کند که رئیس‌جمهور باید از میان «رجال مذهبی و سیاسی» انتخاب شود.

استفاده از واژه عربی «رجل» به معنای «مرد»، از همان ابتدای انقلاب تا امروز به مثابه ابزاری برای رد صلاحیت زنان کاندیدا بوده است.

در این دوره از از انتخابات تاکنون دو زن توانسته‌اند ثبت‌نام کنند.

در حالی که انتخابات گذشته در ایران شاهد پایین‌ترین میزان مشارکت رای‌دهندگان بود، نهادها و رسانه‌های جمهوری اسلامی با استناد به برخی نظرسنجی‌ها مدعی شده‌اند که بیش از ۵۳ درصد در این دوره از انتخابات شرکت خواهند کرد.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری قرار است روز هشتم تیرماه برگزار شود و به‌نظر می‌رسد که شورای نگهبان بسیاری از این نامزدها را ردصلاحیت کند.
+1
رأی دهید
-49

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    دعوا بر سر لاف ملا. دماغ جهانگیری به نمایندگی دماغ رضایی اومده. نمیشه همشون رییس جمهور بشند سوار یه هواپیما شخصی بشند و برند اون بالا یهویی تو ابر گم بشند؟ اینجوری هم اینا با آرزوشون میرسند هم ما.
    1
    26
    دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا
    یک سیرک به تمام معنا واقعا مردم ایران به چه دلخوشی هر روز صبح به شب میرسونن - این واقعا به معنای مرگ نیست ، بهتر نیست مرگ یک بار شیون یک بار همه یک روز بیاین تو خیابونا و تمومش کنید تا کی این دلقک بازیها تا کی این بردگی ؟؟؟؟؟
    1
    18
    دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    این بدبخت ها فقط کافیه یک نگاه به پشت سرشون کنند ببیند جز ضحاک علی هیچ رئیس جمهور ی در ایران تا به حال عاقبت به خیر نشده
    1
    8
    دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس
    ما ایرانیان یک هدف مشترک داریم: نابودیه اشغالگران ضحاک، بزودی به آن دست خواهیم یافت.
    1
    13
    دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    فکر کن سه میلیون تو بانک داری، بعد میخوای خرج تبلیغات هم بدی! 😀😀😀
    0
    7
    دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    قورپه - بروکسل، بلژیک
    به خدا ملتی عجیب و غریب هستیم وقتی یک اخوند میمیره هزاران نفر در سوگ مینشینند از اول انقلاب بجز خامنه ای که توسط،رفسنجانی تکیه بر اریکه قدرت زد مابقی همه رد صلاحیت شدند حال یک عده خارج نشین که کارشان مالیات خوری هست برای مردم تصمیم میگیرند نظر میدن تصمیم میگیرن بالای گود ایستادند میگن لنگش کن و نمیبینند ملت ایران توان و نای اعتراض کردن به این رژیم را ندارند این اخوند های عقب افتاده هدیه خداوند به ملت فلسطین یمن عراق سوریه و لبنان هستند وقتی خود ملت چشمشان را به این مسائل بسته اند چرا مالیات خورهای خارج به خودشون فشار میارن اکثر سردمداران حکومت اخوندی تبار عراقی دارند در کجای تاریخ دیده شده عرب ها به ایران خدمت کرده باشند همیشه عرب ها سعی کردند فرهنگ و تاریخ ملت ایران را ازبین ببرند
    1
    3
    دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.